Az egyik legkülönlegesebb erdei vasutunk Budapest "kertjei alatt" kanyarog. A gyermekközösség és az egyedi járműpark hatvanhét éve szolgálja a budai hegyvidékbe látogatókat.
Kevés olyan épület, és még kevesebb intézmény van hazánkban, ami minden téren megőrizte a huszadik század közepének korabeli modern hangulatát, sőt, használati tárgyait is. A zömmel gyermekek által üzemeltetett vasút sikeresen túélte az elmúlt fél évszázad történelmének viharait, és ma is szinte eredeti formájában üzemel.
Vonattalálkozás Szépjuhászné állomáson
A 1948 és 1950 között, eredetileg Úttörővasút néven épült vasút célja a kor propagandájának szolgálatán kívül a kezdetektől a gyerekek felkészítése a felelelősségteljes, felnőtt életre és a vasúti hivatásra. A kor más keskeny nyomközű vasútjaitól eltérően a gyermekvasút a nagyvasúton elterjedt, többféle, korszerű biztosítóberendezéssel épült, az állomások egyedi épületeit a MÁV akkori vezető építészei álmodták meg. A pálya ahol lehet, hídon keresztezi nemcsak az érintett közutakat, de néhány fontosabb turista- és sífutó utat is. A Hárs-hegy oldalában épült alagút tervezői gondoltak a vasút későbbi villamosítására, a boltozat keresztmetszete lehetővé teszi a felsővezeték elhelyezését.
Különleges alkalom, dupla mozdonyos nosztalgiavonat Csillebércen
A járművek a maguk idejében a legkorszerűbbek voltak, gőzmozdonyok csak besegítő szerepben, rövid ideig közlekedtek a vonalon. A győri Rába által gyártott Mk49 dízelmozdonyok mellett a Ganz gyár által Jugoszláviába szállított dízelmotorvonatok mintájára épülő szerelvények alkották a járműállomány gerincét. Utóbbi mellékkocsiai a mai napig közlekednek, egy részüket ablakok nélküli, rácsos oldalfalú kilátókocsivá építették át, míg a megmaradt zárt kocsik korszerű fűtést kaptak. A meredek hegyi pályán hamar elhasználódó vontatójárművek pótlására 1972-ben szerezték be a Kelet-Európában elterjedt Mk45 sorozatú dízelmozdonyokat a romániai Augusztus 23. Művektől, amelyek jelenleg is használatban vannak.
Hajtűkanyar a Hárs-hegy oldalában. A két, két perc különbséggel készült fotóból egyesített felvételen ugyanaz a vonat látható: a valóságban a biztosítóberendezés csak akkor enged szabad utat két állomás között, ha az előző vonat már elhagyta a szakaszt.
A kilencvenes években a járműállomány nosztalgiavonatokkal bővült: a Lillafüredi Erdei Vasútról érkezett Ganz motorvonaton kívül előbb a 490, 056 pályaszámú mozdony érkezett Balatonfenyvesről, majd a hűvösvölgyi végállomáson kiállított 039-es felújításával kettőre emelkedett a vasúton szolgáló gőzösök száma. A Debreceni Járműjavítóban épített, rendkívül kényelmes futású BAX személykocsikból szalon- és tárgyalókocsik épültek.
Hűvösvölgy, végállomás
A Gyermekvasút máig legfőbb különlegessége, hogy számos beosztásban tíz-tizennégy éves korú gyermekvasutasok látják el a szolgálatot, felnőtt állomásfőnökök és vonali tolatásvezetők (vonatvezetők) felügyelete mellett. A közösséghez bárki csatlakozhat, akinek iskolai tanulmányi átlaga legalább jó (4), nincs hármasnál rosszabb jegy a félévi vagy év végi bizonyítványában, és sikerrel elvégzi a minden ősszel és tavasszal induló gyermekvasutas tanfolyamok egyikét. A gyerekeket természetesen nem csupán a vasúti szolgálat, hanem egy nagy közösség, rendszeres szabadidős programok és hűvösvölgyi nyári tábor várja. A hátrányos helyzetűek utázását és táborozását a Gyermekvasutasokért Alapítvány támogatja.
A lillafüredi motorvonat és Budapest panorámája a Szépjuhászné alatti vasúti kilátóhelyen
A vonatok közlekedése évente csak egy-két napra áll le. A nyári félév hétvégéin akár többféle, fél-egy óránként induló személy- és nosztalgiavonat közül választhatunk, de még a téli hétköznapokon is napi hét vonatpár áll a kirándulók rendelkezésére. A kocsik nagy része rendelkezik babakocsik és kerékpárok szállítására alkalmas előtérrel, de a lépcsők megmászása elkerülhetetlen. A vasút népszerű szolgáltatásai közé tartoznak a menetrend szerinti vonatok részeként továbbított, külön bejáratú rendezvénykocsik, amelyek gyakran születésnapok hangulatos helyszínei, vagy az augusztusi és szilveszteri tűzijátéknéző vonatok.
A vasút a kezdetektől napjainkig a MÁV kezelésében van, és legfőbb célja változatlanul a gyermekvasutas hagyomány ápolása. Az elmúlt évek kisebb-nagyobb felújításait és fejlesztéseit látva kijelenthetjük, hogy jó kezekben van, és hosszú távon megőrizheti különleges hangulatát és közösségét.
További kisvasutakkal kapcsolatos cikkeinket itt olvashatod.