Az elmúlt időszak forró, csapadékmentes időjárásának következtében rég nem látott mértékben csökkent nagy folyóink vízhozama, vízszintje is. A dolog pikantériája, hogy léteznek olyanok, akiknek ez örömet szerez.
Szolnokon a Damjanich János múzeum munkatársai most nagy erőkkel kutatják azt az 1562-ben épült fahidat, amelyet török megrendelésre debreceni ácsok építettek. Ez a híd volt a Tisza első, állandó hídja, amely a bal part közelében, a jelenlegi közúti Tisza-hídtól keleti irányba mintegy hetven méterre volt, míg a túloldalon közvetlenül a Zagyva torkolattal szemben feküdt.
Fontos szerepet játszott a térség kereskedelmében, a 16-17. század békésebb korszakaiban például évente több tízezer szarvasmarhát hajtottak át rajta a nyugat- és dél-európai piacok felé, a törökök pedig az átkelésért hídpénzt szedtek. Az átkelőt 1685 őszén maguk a törökök égették fel Szolnokról való kivonulásukkor, majd osztrák hadmérnökök irányításával kijavították.
Most hajóról és levegőből készült fotósorozatok segítségével - a cölöphíd háromdimenziós modelljének elkészítésén munkálkodnak a régészek.
A Felső-Tisza-vidékén már több helyen változott meg annyira a vízálás, hogy kialakutak olyan gázlók, ahol gyalogolva is át lehet kelni a folyón. Nagykörűnél a kikötő nem tudja betölteni eredeti funkcióját, mert szárazra került. Bár rekordközeli apadásról beszélnek, a Tisza az elmúlt évszázadban többször produkált már ilyen alacsony vízállást.
A halak és a vízitúrázók már nem lelkesednek annyira a kiszáradt medrekért. Aki mostanság száll hajóra, sokkal lassabb haladással számolhat, ha a folyásiránynak megfelelően tervezte útját. Öröm az ürömben, hogy most számos kitötésre alkalmas homokpad, kavicszátony került felszínre, amelyek környezetében fürdeni is kellemes a 27 foknál is melegebb vízben. Azért arra érdemes odafigyelni ezeken a helyszineken, hogy a zátonyok végénél a víz hirtelen mélyülhet.
A megszokott módon, folyásirányban vizitúrázók tehát számoljanak azzal, hogy a tervezett szakasz teljesítése jelentősen tovább tart majd, vagy gyorsabban kell evezniük, hogy tartsák az ütemtervet. A kalandor lelkületűeknek azonban jó hír, hogy most érdemes szembehaladni a jelentéktelen sodrással, hiszen rekord gyorsasággal juthatnak így felfelé a Tiszán.