A Dél-dunántúli Kéktúra zalai szakaszát járva három helyen is találkozhatunk kisvasúti sínpárokkal, amelyek mind az ország legnagyobb erdei vasúti hálózatához tartoznak. A környéket jobban megismerve igazi időutazásban lehet részünk.
A zalai dombok végtelen erdőségeiben több mint száz éve kanyarognak erdei vasutak. A hálózat nagy része a csömödéri fűrészüzem megközelítésére, kizárólag faanyag szállítására épült, majd az 1930-as években Bázakerettyén felfedezett kőolajkészletek adtak újabb löketet a vasútépítésnek.


Az Ábel nevű gőzmozdony 1955-ben épült Romániában, felújítását követően 1998-ban érkezett Magyarországra
A környék erdői és ritka úthálózata miatt a vasúton kevés nyomot hagyott az elmúlt fél évszázad, ami egyedülálló hazánkban: a hatvanas években, a gőzösök leváltására érkezett dízelmozdonyok, és az akkoriban korszerű személykocsik egy része a mai napig közlekedik, és a pályahálózat sem "fogyott el" az évtizedek alatt. Sőt, a szomszédos lenti és csömödéri hálózatot 2000-ben összekötötték. Ez a tíz kilométer hosszú, vízválasztőt is átszelő pálzaszakasz Magyarország legfiatalabb, teljesen új építésű vasútvonala, a létrejött hálózat hossza pedig meghaladja a 100 km-t.


Rakodás Doboskerten. A vasút nagy részét a mai napig teherszállításra használják.


A vasúton néhány különleges jármű is közlekedik: a hazai erdei vasutak két meghatározó dízelmozdony-típusának egyike, az Rába Mk48 sorozat első, és egyetlen mechanikus erőtvitelű példánya, a vasútüzem által házilagm teherkocsikból átépített nyitott személykocsik, vagy a 2014-ben épült szalonkocsi.
-------- Az ország első klimatizált erdei vasúti kocsijának
- ------------bemtatkozása a 2014-es kisvasúti napon


Különvonat töri meg az álmos októberi hajnal csendjét egy távoli mellékvonalon
A vonatok május elejétől szeptember végéig közlekednek, a hét minden napján, minden második hétvégén pedig egy-egy vonatpárt Ábel, a gőzös továbbít. A kényelmes utazás érdekében ajánlott előre bejelentkezni a 10 főnél nagyobb csoportoknak, illetve hatnál több kerékpárral érkezőknek. Természetesen az év bármely napján szívesen indít különvonatot.


"Göcsej Kincsei, az erdő és a fa" kiállítás a lenti vasútállomáson
Hasznos információk:
Csömödéri ÁEV (Zalaerdő Zrt.) 8957 Csömödér, Vasút u. 2.
tel: (92) 579 033 fax: (92) 579 033
email: erdeivasut@zalaerdo.hu web: www.zalaerdo.hu
Menetrend: www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=2249