Egy új, hiánypótló kutatás szerint a dunai szállodahajók vendégeinek kedvelt állomása Budapest, sőt, a vendégforgalom folyamatosan növekszik, 2014-ben elérte a 400 ezer főt. A hajós turizmus terén Budapest szeretné a továbbiakban is megőrizni az előnyét Béccsel szemben.
A szállodahajók vendégeiről most először készített kutatást a Magyar Turizmus Zrt., amelynek több célja is volt: a dunai hajózáson részt vevő tengerentúli turisták jellemzőinek feltérképezése mellett Budapest mint turisztikai célpont imázsát és a budapesti turisztikai kínálattal való elégedettséget is vizsgálták.
Egy viszonylag új célcsoport utazási szokásairól, motivációiról és a döntéseiket befolyásoló tényezőkről jutottak hasznos eredményekhez a Viking River Cruises vendégei körében végzett megkérdezés eredményeként. Az MT Zrt. információi szerint a három hétig tartó Amszterdam-Budapest hajóúton évente 100-130 ezer turista látogat el fővárosunkba a Viking River Cruise-szal. A Magyar Turizmus Zrt. az Edutus Főiskola és a Viking River Cruises együttműködésében megvalósult (nem reprezentatív) kutatása a magyar turisztikai szakmai számára több olyan fontos információt is közvetít, melyek segítségével hatékonyabban aknázhatók ki a dunai hajós turizmusban rejlő lehetőségek.
Ha kíváncsi vagy élménybeszámolónkra a budapesti hajókázásról, kattints ide!
A csodás Budapest
A válaszadók négyötöde szerint Budapest önmagában is jelentős vonzerővel bír. Azt, hogy Budapest is az útvonal része, a válaszadók többsége (59,1%) nagyon fontosnak, további 20,0%-a fontosnak vélte utazási döntése során. Többségük (89,6%) még nem járt korábban fővárosunkban. Budapest mellett szól az is, hogy a hajóút utolsó állomása volt. Ezen kívül a város szépségét, történelmét és magyarországi rokoni kapcsolataikat említették a vendégek. Nagyon elégedettek voltak a budapestiek vendégszeretetével és az éttermekkel. Ötös skálán legalább 4,50-es átlagot ért el a város atmoszférája, a kulturális programok, a tömegközlekedés és a vásárlási lehetőségek. A legjobban Budapest esti fényei nyűgözték le a hajós vendégeket. Az elégedettséget jelzi, hogy a felmérésbe bevontak 99,7%-a ajánlaná a budapesti utazást barátainak, ismerőseinek. 70%-uk úgy nyilatkozott, hogy a budapesti élmények a vártnál jobbak voltak.
A felmérésbe bevontak 99,7%-a ajánlaná a budapesti utazást barátainak, ismerőseinek
A felmérés alanyai
A felmérésbe bevontak Budapest turisztikai kínálatából is ízelítőt kaptak, a legnépszerűbb tevékenységnek 87,2%-uk a hajós társaság által szervezett városnézést nevezte. 26,3%-uk vásárolt, 15,9% az ismert látnivalókat kereste fel, 12,2%-uk pedig saját maga fedezte fel a várost. A kutatásban részt vettek döntő többsége (85,6%) a 60 év feletti korosztályt képviselte, több mint 90%-uk felsőfokú végzettségű, 81,4% nyugdíjas, 84,2% átlagon felüli jövedelemmel rendelkezik. Több mint 70%-uk érkezett az USA-ból, 23,2% Kanadából, 3,4% Ausztráliából, 1,8% pedig az Egyesült Királyságból.
Az utasok, a demográfiai összetételnek megfelelően a jól költő szegmenshez tartoznak: a budapesti, hajón kívüli költés átlagosan fejenként 30 ezer forintra rúg a hajón kívül töltött idő rövidsége és a hajón biztosított ellátás ellenére. A legtöbben (73,6%) ajándéktárgyakra, vásárlásra (30,8%), éttermi, vendéglátó-szolgáltatásokra (28,8%) és városnézésre (11,5%) költöttek a budapesti tartózkodás alatt.
Ha érdekel a kutatás teljes anyaga, kattints ide!
A vállalat tájékoztatása szerint ez volt az első olyan folyami Street View fotózás, amely egyszerre hat országot is érintett. A különleges helyek fotózásánál használt, általában hátizsákra szerelt, 15 objektívből épített speciális kamerát ezúttal egy turistákat szállító hajó tetőteraszára erősítették. Amíg a hajó néhány nap alatt megtette a Pozsony és a romániai Cernavoda közötti távot, számos fotó készült a környező tájakról.
A három Duna menti főváros - Pozsony, Belgrád és Budapest - mellett az alkalmazás segítségével többek között a Dunakanyart, valamint Mohács környékének folyószakaszait is bebarangolhatják az internetezők. A fotózás egyik különlegessége, hogy ahol a fényviszonyok engedték, például több budapesti látványosság esetében, éjszakai felvételek is készültek a nappali fotók mellett.
Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. marketing igazgatója szerint az újítás, amely egy újabb oldaláról mutatja be a magyarországi látnivalókat, kedvezően hathat az idegenforgalomra is. "A Duna menti országok városait szakértői becslések alapján hajóról évente több mint 400 ezren nézik meg, eközben a dunai hajózás turisztikai jelentősége Magyarországon folyamatosan nő" - emlékeztetett.
Nem ez volt az első Street View folyami fotózás, korábban hasonló felvételek készültek a Temze, az Amazonas és a Colorado-folyó egyes szakaszairól is. Az alkalmazást a Google Térképre, vagy a különleges helyszíneket bemutató Google Térkép Képek szolgáltatásokra kattintva érhetik el az internetezők - olvasható a közleményben.
Próbáld ki te is! Katt!