Gyalogszerrel a Balaton körül - II. rész - Kenese és Alsóörs között
A Balaton körtúra folytatását ezúttal is az igazolófüzetben megadott szakasznál hosszabbra terveztem. Így előbb elfogy. Logisztikailag a Kaposvár - Győr közötti autóbuszjárat volt legalkalmasabb a szakasz a megközelítéséhez.
Második túranap
Balatonkenese - Balatonalmádi Táv: 21 km Szint: 280 m
Balatonalmádi - Alsóörs Táv: 14 km Szint: 380 m
Balaton körtúra 2/2. és 3. szakasza
Az autóbusszal Balatonfűzfőig utazhattam, innen szinte azonnal van csatlakozás Alsóörs felé. Az útvonalon elég sokat agyaltam, hogy minden kötelező érintőpont benne legyen, és mégis figyelembe tudjam venni a helyi adottságokat is. Így aztán az ajánlott útvonal helyett egy másikat dolgoztam ki, amiben nagy segítség volt a turistautak.hu térképe. Alsóőrs felől indulva a leírás sem kedvezett mivel az a másik teljesítési irányra vonatkozik.
A Balaton a Somlyó-hegyi kilátóból
A vasútállomáson gyorsan megkaptuk a pecsétet, majd a somlyó-hegyi kilátót céloztuk meg az emelkedő nem vészes gyorsan megtaláltuk fotózkodtunk és mentünk tovább.
A fából készült kilátót 2001-ben a Balaton-felvidéki Nemzeti Park újíttatta fel és tetejéről csodálatos körpanoráma élvezhető az erdővel borított, védett környezetre, Alsóörsre, és a Balaton keleti medencéjére. A fakilátó legutóbbi túránk alkalmával eléggé rozoga állapotban volt - talán majd kap egy kis megerősítést, mert ráférne.
A szépen kialakított szikla színház után az erdőben egy geoládát is sikeresen begyűjtöttünk, benne egy szép Geocoinnal.
A Csere-hegyi Szabadság-kilátó
A Csere-hegyen már egy kicsit több emelkedőt kellett leküzdenünk, de azt is sikeresen bevettük. Az egykori Horthy-, majd Szabadság-kilátó nagyon látványos. A láncra vert kutyus is örömmel fogadja a jutalomfalatokat ebédünkből. Itt is van geoláda, ebben pedig egy újabb utazót, egy travel bugot találtam.
A kilátó Padányi Gulyás Jenő tervei alapján épült 1935-ben, a 298 méter magas Csere-hegyre. Építéséhez permi vörös homokkövet használtak fel, s a reneszánsz, valamint a gótika jegyeit viselte magán. Ez volt az első kőből épült kilátó a Balaton-felvidéken. Eredetileg 6,5 méter magasra épült, mert a környező fák alacsonyabbak voltak. Hamar a turisták közkedvelt célpontjává vált. Az erdőn keresztül ismét ereszkedni kezdtünk, a Balatonalmádi vasútállomást céloztuk meg, itt is gyorsan megkaptuk a pecsétet.
Óvári Messzelátó
4 / 5 | Nevét dr. Óvári Ferenc ügyvédről, országgyűlési képviselőről (1858-1938) kapta, aki nagyon sokat tett többek között a kilátó megépítéséért, a vasúthálózat kiépítéséért Almádiban. Egy időben Wesselényi-kilátónak is nevezték. A gerendavázas és cseréptetővel fedett turistalétesítmény Almádi hajdani szőlőhegyén a századforduló táján épült, a 90-es években újították fel eredeti fotók alapján.
Jelzetlen utakon céloztuk meg az Almádi felett magasodó hegycsúcsot. Hát ez eléggé húzós volt, kapkodtam is rendesen a levegő után, de végül szép, erdős fennsíkra érkeztünk, ahonnét egy meredek ösvény vezetett az Ember-szikla tetejére. Itt is elkészítettük az igazoló fotókat, majd egy sziklás, nagyon látványos ösvényen újabb hatalmas sziklafal mellett ereszkedtünk le a Malom-völgybe. |
Vörösberény erődtemploma
A ma Balatonalmádihoz tartozó Vörösberény református temploma a Balaton-felvidék egyetlen épen maradt erődtemploma. Vörösberényt eredetileg Szárberénynek hívták és a veszprémvölgyi apácák birtoka volt. A falu templomának pontos építési dátumát nem ismerjük. Magát a templomot 1297-ben említik először, de jóval ezelőtt már biztosan állnia kellett. A falut már 1109-ben, mint 54 házzal rendelkező települést írják le. A templomot egykor temető vette körül, amelyet a későbbiekben megszüntettek, azonban a régészeti feltárások során az újkori sekrestye alatt olyan sírokat találtak, amelyekből X-XI. századi leletanyag került elő. A templom titulusa - Szent Márton tiszteletére szentelték fel - szintén régi eredetre utal. Mindezek alapján azt feltételezik, hogy a templom a tatárjárás előtt, valamikor a XI. században épülhetett.
Innen már siettünk tovább túránk végcélja a Balatonfűzfő vasútállomás felé. A felhők egyre sötétebbek voltak felettünk, így aztán egy rövid távon még nagyobb sebességre kapcsoltunk, de végül is sikeresen megkezdtük az esőkabátok tesztelését, amihez egy kellemes zápor segítségét vettük igénybe. A vasútállomás épületében szépen kiteregettük magunkat, megszáradtunk, majd a már reggel is igénybevett járattal, autóbusszal utazhattunk haza.
Részletes képtár 2.
Gyalogszerrel a Balaton körül - I. rész - Aliga és Fűzfő között
A folytatásban Alsóörstől Örvényesig túrázunk.
(írta és fényképezte: Hevesi Zoltán)
Gyalogszerrel a Balaton körül - X. rész - A Szent György-hegy és Tapolca között
A Balaton körtúra legnehezebb része a 10-es szakasz. Azt írja az igazoló füzet, hogy 25 km hosszú, a szintemelkedés pedig 730 m. Mivel én nem megszakadós stílusban túrázok, ezt a szakaszt kettévágtam, és most a Szent György-hegy - Tapolca részét jártam végig, de azért hozzácsaptam még 4 km-t, mivel Raposkáról tértem rá az útvonalra.
→ TovábbGyalogszerrel a Balaton körül - IX. rész - Szigliget - Badacsony között
A Balaton körtúra legnehezebb része a füzet szerinti 10-es szakasz. Azt írja az igazoló füzet, hogy 25 km hosszú, a szintemelkedés pedig 730 m. Mivel nem megszakadós stílusban túrázok, én ezt a szakaszt kettévágtam, és most a Szigliget - Badacsony részét jártam végig, de azért hozzácsaptam még 4 km-t, mivel Balatonedericstől gyalogoltam rá az útvonalra a kerékpárúton.
→ TovábbGyalogszerrel a Balaton körül - VIII. rész - Badacsony - Ábrahámhegy között
Azt mondták az időjósok, hogy melegszik az idő, én hittem nekik, ezért hajnali fél 4-kor indultam el balatoni körtúrám folytatására. Bíztam benne, hogy ezen a napon még fehér embernek való hőmérséklet lesz, és a korai indulás segíteni fog. A Balaton-felvidék egyik legszebb része várt rám ezen a napon.
→ Tovább