A kormány tavaly decemberben 10 milliárd forintot hagyott jóvá a kisvasutak fejlesztésére. A tervek között pályamegújítás, járműkorszerűsítés, kisvasúti vonalhosszabbítás szerepel.
Az elmúlt évtizedekben alig jutott forrás a kisvasutak karbantartására, a járművek elhasználódtak, beavatkozás nélkül 1-2 éven belül balesetveszélyessé válhatnának. A 10 milliárd forintból 6 milliárd forint jut az erdészeteknek, 1,4 milliárd forint a MÁV-nak, és 2,5 milliárd forint a többi fenntartó által üzemeltetett kisvasutaknak.
Gyermekvasút
Első ütemben, 2017-18-ban megújul a Gyermekvasút, a lillafüredi, a gyöngyösi és a királyréti állami erdei vasutak, a kemencei erdei múzeumvasút, a debreceni Zsuzsi erdei vasút és a balatonfenyvesi gazdasági vasút pályája és járművei. A kisvasúti mozdonyok, vagonok prototípusainak fejlesztésére 700 millió forintot ad a kormány.
Kemencei Erdei Múzeumvasút
A kormány döntött arról is, hogy elkészítteti a kisvasúti fejlesztésre vonatkozó terveket. Megtervezik a balatonfenyvesi kisvasút Csisztafürdőig tartó szakaszát, a nagycenki kisvasút meghosszabbítását Fertődig, a kemencei és a királyréti vonal folytatását, illetve a Vál-völgyi kisvasút továbbvezetését Bicskéig, Lovasberényig, a lillafüredi pályarekonstrukciót, és elkészül a Nyíregyháza-Sóstó szakasz megvalósíthatósági tanulmánya is.
A Vál-völgyi kisvasút meghosszabbításának tervezésére 240 millió forintot szánnának. Ha a tervek megvalósulnának, azzal a felcsúti kisvasút összekapcsolódna a jelentős idegenforgalmat lebonyolító velencei térséggel.
Vál-völgyi kisvasút
A hosszabbításokkal kapcsolatban a tervek kidolgozása után dönt majd a kormány, legkorábban 2018 végén, a megtervezett fejlesztésről, a munkák ütemezéséről. A magyarországi 21 kisvasúton 2016-ban 1,38 millióan utaztak, ami az előző évhez képest 14,8 százalékos növekedés.
Kapcsolódó cikkeink:
Várak és vulkánok közt fotóztuk a szellemvonatot
Elveszett erdei vasutak nyomában