Horvát-magyar kerékpáros fejlesztések Baranyában

Az Európai Unió IPA-programjának forrásait felhasználva közös magyar-horvát pályázat keretében bővítették a határ menti térség kerékpáros infrastruktúráját. A meglévő hálózatokhoz is kacsolódó új útvonalak kedvelt kerékpáros-szakaszokat tettek biztonságossá és korábban nehezen elérhető területeket megközelíthetővé.

Szerző:
Sajtóanyag
Fotó:
KTT
Shutterstock
2014. december 17.

Az Európai Unió IPA-programjának forrásait felhasználva közös magyar-horvát pályázat keretében bővítették a határ menti térség kerékpáros infrastruktúráját. A meglévő hálózatokhoz is kacsolódó új útvonalak kedvelt kerékpáros-szakaszokat tettek biztonságossá és korábban nehezen elérhető területeket megközelíthetővé.

A 2013 júniusában elindult és jelenleg is folyó, BICBC névre keresztelt projekt vezető partnere Mohács Város Önkormányzata. A horvát oldali együttműködők Belistye (Belišće) és Pélmonostor (Beli Manastir) városa, Eszék-Baranya Megyei Önkormányzat, a horvát vízügyi igazgatóság (Hrvatske vode/Horvát Vizek, mint kormányzati szerv) és megfigyelőként Eszék városa.


A projektet a Magyarország-Horvátország IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatja. A projekt 1,653 millió euróból valósul meg, melyből 823 ezer euró a magyar oldal költségvetése.


A résztvevők kitűzött céljai között szerepelt, hogy a már meglévő helyi vagy összeurópai kerékpárút-hálózatokhoz kapcsolódva létesítsenek új szakaszokat, amelyek megkönnyítik mind az itt élők, mind a térségbe látogató kerékpáros turisták mozgását. Az utak ezért részben az érintett városok közelében épültek, leterelve ezzel a biciklistákat a helyenként meglehetősen nagy forgalmú közutakról, részben pedig a folyók hulláméterét szegélyező gátakon és töltéseken, lehetővé téve a folyómente egyedülálló élővilágának kerékpáros felfedezését.

 

 

Az útvonal jelenős része a civilizációtól távol, a Dráva közelében halad


A magyar oldalon egy szakasz épült: Mohácstól a Sátorhely irányában nyíló elágazóig az 56 számú főúttal párhuzamosan készült el a kerékpárút. Ez a biciklisek által régóta várt szakasz egyszerre része a Bretagne-tól a Fekete-tengerig tartó EuroVelo 6-os és a néhai vasfüggöny mentén a Baltikumtól Törökországig húzódó EuroVelo 13-as jelű kontinentális kerékpáros folyosóknak. Emiatt jelentős turistaforgalom bonyolódik rajta, amit egész eddig rendkívül kockázatossá tett az udvari határátkelő felé vagy felől közlekedő jelentékeny számú teherautó.


Horvátországban több kisebb szakaszt is építettek. Baranyavártól (Branjin Vrh) a Pélmonostor északi felén fekvő Šećerana-tóig a Karasica gátján vezet a kerékpárút, ami remekül kiegészíti a már meglévő, az országúttal párhuzamos nyomvonalat. A Šećerana-tónál elkészült egy kerékpáros szabadidő-központ is BMX-pályával és közösségi célra használható helyiségekkel.


Nyugatabbra a Dráva-menti Belistye és a petárdai (Baranjsko Petrovo Selo) határátkelő között aszfaltoztak le egy újabb szakaszt. Ez szintén része a Beremenden keresztül Mohács irányába vezető EuroVelo 13-as vasfüggöny-folyosónak.


A harmadik új útvonal pedig Eszéket köti össze a keleti agglomerációjában fekvő Višnjevac-cal a Dráva-töltésen, mely a természeti környezet szépségének köszönhetően tökéletes kirándulóút, ugyanakkor a városrészben lakók számára hivatásforgalmi célokat is szolgál.

 

 

A helyi idegenforgalmi szereplők magyar és horvát újságírókat láttak vendégül egy tanulmányútra


Az útépítéshez a kerékpározást és a határmenti régiót párhuzamosan népszerűsítő turisztikai kampány is kapcsolódott. Elkészült az útvonalak mellett a látnivalókat is bemutató térkép és számos más kiadvány. A helyi idegenforgalmi szereplők magyar és horvát újságírókat láttak vendégül egy tanulmányútra, két keréken járva be a környék nevezetességeit. A helyi fiataloknak a két országbeli partnerek közösen szerveztek - vetélkedővel összekötött - kerékpártúrát. A Mohácsról és Eszékről induló több száz biciklis a Pélmonostor melletti szabadidőközpontban találkozott egymással.

Cikkajánló