Hvar, ministrandok és bringautak szigete
Cinkos kacsintással a szememben mondom, a turisztikai újságíró életében az utazás ténye foglalkozási betegség, az úgynevezett study tourok hajtása valójában egy túlélési gyakorlat. Így mit tesz a szerencsétlen, ha akad egy teljes hete nyaralásra, melyet a párjával tölthet el? Természetesen elutazik! Ám ezúttal olyan helyre, ahol elbújhat a világ elől, és nyugi van.
Alkalmas helyet keresve bukkantunk egy bizonyos dr. R. Z. naplójegyzetére az adriai Hvar szigetéről:
levegője és klímája tökéletes (
) Eldugott kis öblei, hatalmas levendulamezői, nyugalma, s az egész szigeten minket körülvevő atmoszféra csodálatos (
) nincs olyan óra, hogy ne vágynék vissza.
A sziget fővárosa, Hvar felett magasodó fellegvár nem mindennapi látvánnyal ajándékozza meg az utazót
Most, hogy bejártuk a szigetet, a következőket tenném hozzá: Hvar természeti szépségei valóban egyedülállóak. Az Adria más szigeteivel ellentétben, buja, olykor Afrikára jellemző növényzet borítja, s ezt csak ellenpontozzák a levendulaültetvények, a teraszos szőlő és gyümölcskertek, az olívaligetek, a pineaerdők, s a rozmaringmezők mediterrán tarkasága. Mégis, ami leginkább vonzó a nyugalmat keresőnek, azok a meghitt, hihetetlenül tisztavizű öblöcskék százai. S hogy ezek a ministrandok főként kavicsosak vagy sziklásak? Oda se neki, hisz éppen ez a szexepiljük, a gumiszandál remekül megoldja a gondot.
Másfelől, ha egy ily méretű intim szférát elfoglalsz magadnak, mások nem fognak zavarni, néhány lépés, s találnak maguknak másikat. A Google-térképet tanulmányozva választásunk egy kétszemélyes öblöcskével rendelkező apartmanra esett, félúton Jelsa és Vrboska között, Hvar szigetének nyugati felén. A szempont az volt, hogy a kocsi használata nélkül, mindkét települést elérhessük könnyed sétával vagy bringázással, a tengerparton kígyózó, árnyékos szalagutat használva.
Néhány szó Dalmácia királynőjéről
Tudtad, hogy Hvar szigete több világlistán a top 10 szigetek között szerepel? Mert én nem. De most, hogy megfordultam rajta, az ilyenfajta összeállítások ellen táplált szkepticizmusom ellenére, elhiszem. S tudod, mit csodáltam leginkább a hétköznapi emberekben? Nyers kedvesességüket, őszinteségüket és becsületességüket. Főleg az idősebb korosztályban. Ők még túl közel vannak a hajdani halászéletmódhoz, hogy átvegyék a szárazföld szülötteinek rafináltságát.
Hvar becenevéhez méltóan karcsú, mint egy modell, teljes hossza 68 km, de legnagyobb szélessége is mindössze 10 km. Az öblöknek köszönhetően a partvonala meghaladja a 250 km-t, s ez teszi lehetővé, hogy hivatalosan negyvenféle szervezett bringatúrát ajánlhatnak a szigeten. (Reggelente legtöbbször az erkélyünk alatt elsuhanó kerékpáros csoportok csevegésére ébredtünk). Tizenegyezer ember él a szétszórt, egymástól olykor elszigetelt településeken, melyek közül a legrégebbi Stari Grad, az Öreg város. A sziget északi partvonalán szembeszökően sok az erődítmény, várfalakkal körülvett templom és őrtorony - ezek szolgáltak védelmet a szárazföld felől támadó ottomán hajók, valamint a 16. században divatossá vált földközi-tengeri kalózkodás ellen. A vulkánikus hegyvonulat legmagasabb pontja a 628 méteres Sveti Nikola (Szent Miklós) csúcs, a rajta álló kereszt és kápolna kettőse az egyik legnépszerűbb mountainbike-túra célpontja.
Gasztró vonatkozásában egy gyengéd figyelmeztetés! Bűnt követ el az, aki legalább egyszer nem bök az étlapokon szereplő tenger gyümölcseinek egyikére-másikára valamelyik kisebb városka tengerparti éttermében - a fogás friss, még érződik rajta a sós víz illata. S ha már itt tartunk, legjobb boruk hozzá a Zlatan Pavac, igaz, ez vörösbor, ám nyugodtan felrúghatod a berögződött, sznobos halhoz-fehérbor dogmát, itt senki sem pillog rád az orra mellől. Ha olcsóbb nedűre pályázol, másik jó tanács: kérdezd a pincért, mi a ház bora. Abból nagyobb mennyiséget vásárolnak fel, így lejjebb tudják nyomni az árát. Megéri. Legtöbbször jobbak is a palackozottaknál.
Szűz Mária erődtemploma Vbroskában
Iránytű
Számunkra irgalmatlan órában, hajnali háromkor ébredtünk indulásunk napján, s öt órakor már kifelé kígyóztunk Budapest ébredő utcáin. Az M7-es - Letenye - Zágráb - Split útvonalat kényelmesen, több megállót közbeiktatva, nyolc óra alatt tettük meg. Split központjától 10 km-re, annak egyik külvárosában, Podstranában várt bennünket előfoglalt szállásunk, melynek balkonjáról szuper panorámában bontakozott ki a forgalmas öböl, a koradélutáni nap sugaraiban. Könnyű ebéd, aztán irány a jachtkikötő és a végében lévő strand. Szinte hihetetlenek tűnt az azúrkék ég alatt, hogy reggel még zuhogó esőben, ónszürke felhők burkában pakoltuk be a Suzukit Budapesten.
Másnap reggel a 8 óra 30-as komppal folytattuk az utazást szigetünk felé, mely nagy meglepetésünkre, a szigetcsúcsokat komótosan kerülgetve, csigalassúsággal dohogott tova, így több mint két órát tartott az út Stari Gradig. Még szerencse, hogy vittem magammal távcsövet, s a szigetek oldalait pásztázva szórakoztattam magam. Jó tudni: Stari Grad kompkikötőjével szemben van egy modern Tommy bevásárlóközpont, ott mindent megvehetsz, amire szükséged lehet az elkövetkezendő napokban, nagyjából hazai árakon, nagyon jó minőségben. A helyben sütött kenyeret ki ne hagyd!
Pillanatok Muki Bay környékén
A maradék 10 kilométert afrikai tájon át autózva érkeztünk szigeti szállásunkhoz, mely felülmúlta minden várakozásunkat úgy minőségben, mint felszerelésben, s a házigazdák figyelmessége terén. A tenger valóban húsz méterre volt az erkélyünktől, s reggelente tényleg napfényben fürödve ébredtünk. A kis öblöt azonnali hatállyal elneveztük Muki Bay-nek, s naponta legalább kétszer birtokba vettük. Úszkáltunk palackzöld vízében, személyes ismeretséget kötöttünk az ott lakó rákokkal, halakkal, s egyéb, számunkra meghökkentő külsejű tengeri herkentyűkkel.
Délután jól esik a szieszta és egy kis beszélgetés a világ dolgairól a városháza előtt Jelsában
Fürdések között bekerekeztünk Jelsába, vagy Vrboskába, ebédeltünk vízparti teraszokon, majd a helység felfedezésére indultunk. Mindkét település magán viseli az egykori halászélet jellegzetes vonásait, melyek harmonikusan vegyülnek a modern életstílus, s ezen belül a turizmus követelményeivel, úgy az új vendégházak építésében, mint a vitorlás és motoros jachtok, s a digitális kultúra megjelenésében. Mégis, mindkettőnél megmaradt a mindennapi élet centrumaként a romlatlan, régi főtér a halászkikötővel, a reggelente csoportosan kivonuló öreg halászokkal és kézműves csónakjaikkal, s esténként a városháza elé kiülő bölcsek csoportjával. Végtelen nyugalom árad az időtlen kövekből, melyekből a falakat, hullámtörőket, kerítéseket rakták össze. S ez nekünk, zaklatott fejű szárazföldieknek, jobb, mint bármely trendi gyógyjavallat. Jelsa és Vrboska valójában ékszerek Dalmácia királynőjének testén.
A sziget egyik bájos szeglete, Vbroska
Más hullámhosszon
Egyik reggel megkerestük a slusszkulcsot, s beautóztunk a sziget bulifővárosába, a szállásunktól 26 km-re lévő Hvarba. Merőben más világba csöppentünk. A tágra tárt jachtkikötő mólói a világ legmodernebb vitorlázóinak, motorosainak nyújtanak luxus kiszolgálást, a sétányokon színes nemzetközi forgatag hullámzik, hatalmas utasszállító hajó kompjai ingajáratban hozzák-viszik távol-keleti utasaikat, s a város fölött uralkodó, méltóságos Fortica erődből pompás látványt nyújt a Pakleni-szigetek fűzére, melyek közül az egyiken, a Carpe Diemen egész éjszaka zakatol a DJ lemezkollekciója. Aki izgalmakra, pörgésre, netán új ismerősökre vágyik, annak itt a helye. Az egésznapos tapasztalatgyűjtéssel egybekötött kerekezés után, mi tagadás, csudijó érzés volt visszatérni a mi kis Muki Bay-ünkbe, s fejest ugrani csillogó zöld vizébe.
Utószó Hvar szigetéhez
A hetedik napon, házigazdáinktól, Nikolától és Irénétől elbúcsúzva, fájdalmas szívvel hagytuk magunk mögött kis öblünket, benne tengeri barátainkat. A még alvó házak között kihajtottunk a főútra, s végigszáguldottunk a sziget gerincén, a legdélebbi pontra, Sućuraj városkájába, mely legközelebb fekszik a kontinenshez.
Sucuraj - búcsú a szigettől
Kellemes csalódás - előző hírekkel ellentétben, az útvonal kb. kétharmadát, részben új nyomvonalon, már átépítették sztrádaminőségű, legalább kétpályás autóúttá, csupán a maradék harmad kínál némi izgalmat, korlátok nélküli szakadékok peremén kígyózva, megtűzdelve időnként tűkanyarokkal. Sućurajból rendszeres kompjárat indul a szoros másik oldalára, Drvenik kikötőjébe. Az út mindössze 45 percig tart, és sokkal olcsóbb, mint a spliti járat. A bevezetőben emlegetett doktor úrhoz mérten nekünk félórára sem volt szükségünk arra, hogy honvágyat érezzünk Jelsa után.
Írta és a fotókat készítette: Somogyvári D. György
Így tört ránk a tél a Kopárokon
Napsütéses kirándulásnak indult, a végén már erősen vacogtunk, és a kilátásunk is teljesen elfogyott a felhőben.
→ TovábbVarázslatos túra a mátrai „köderdőben”
Szakadó eső, tejfehér köd, vadregényes patakvölgy, gombák, szalamandrák és egy híres rom; ezen a mátrai túrán minden volt, ami izgalmassá tehet egy kirándulást. Egy dolgot kivéve: kilátásban ezúttal sehol nem gyönyörködhettünk. A ködös erdő hangulata azonban minden elmaradt gyönyörű panorámáért kárpótolt bennünket.
→ TovábbKipróbáltuk, milyen ciklonban biciklizni, és nem jó
Egy nap is elég volt Boriszból, így Bátaszékről Orfűig jutottunk el egy izgalmas, változatos vonalvezetésű túrán.
→ Tovább