Novemberhez képest mostanság szokatlanul enyhe idő van, de nem tart ez sokáig, hamarosan jönnek a hideg, csípős, téli napok. A mindennapi használatban lévő tárgyainkhoz, például a lábbelinkhez hasonlóan a kerékpárunk is jóval több odafigyelést és törődést igényel ilyenkor. Most megnézzük, miként célszerű biciklinket a zord időjárásnak megfelelően felkészíteni, illetve karbantartani. Szót ejtünk továbbá azokról a kiegészítőkről és alkatrészekről, amelyek feltétlenül szükségesek a zavartalan és kényelmes téli kerékpározáshoz.
Gumiköpenyek
Télre érdemes a sima futófelületű, keskeny gumikat szélesebbekre, bordázottabbakra cserélni. A barázdák segítenek a vízelvezetésben, továbbá havas útfelületen jobb tapadást biztosítanak. A hajtogatós kivitelűek helyett (amennyiben a ráfordított pénzmennyiség sem mellékes) használjunk hagyományos (drótperemes) típusokat.
Sárvédő
Csapadékos időben elengedhetetlen kiegészítő. Nemcsak a kerékpárt védi meg a sáros, homokos, olajos szennyeződésektől, hanem (talán nem meglepő) a bringás ruházatának tisztábban tartásáért is felel. Célszerűbb ún. teljes hosszúságú, robusztusabb felépítésű és legfőképpen csavaros pálcarögzítésű modellt választani, szemben az inkább csak dizájnelemként aposztrofálható, rövidebb, mindenféle bilincsekkel rögzíthető darabokkal. Sárvédelmi berendezésünk megkoronázására a szakzsargonban csak flepni vagy flappantyú néven emlegetett kiegészítőt használt. Ezt az egyszerű kis toldalékot otthon is könnyedén elkészíthetjük. Akár gumibelsőből vagy egy műanyag irattartó mappából. Ezzel a kis okosítással hatékonyabb védelmet nyújthatunk cipőnknek az első kerékről felverődő vízzel, latyakkal szemben. Hátulra szerelve pedig közlekedési kultúránk empatikus voltáról tehetünk tanúbizonyságot kerékpárostársaink felé, ugyanis a mögöttünk haladóra kevesebb víz fog jutni.
Csapágyak
A jelentős arányú folyadékfázist is tartalmazó latyak a legeldugottabb helyekre is könnyedén bejut. Bringánk hagyományos golyóscsapágyait a téli bevetés előtt célszerű szétszedni, kitisztítani és újra bezsírozni. Legyen szó kerékagycsapágyról, középcsapágyról vagy kormánycsapágyról. A legtöbb kerékpáron e csapágyak szigetelése még nem olyan fejlett, mint a zárt kivitelű (ipari) vagy az ún. cartridge-es társaiké. Éppen ezért ezt a műveletet a tél végeztével célszerű újfent elvégezni. Természetesen a zárt és a cartridge-es csapágyakat sem szabad elhanyagolni. Időnként ezeket is célszerű kivenni házukból, és a csapágy, illetve a ház közötti részt finoman bezsírozni, csökkentve bármiféle berágódás, korrózió kialakulásának valószínűségét. Extra és pénztárcabarát védelmet nyújthatunk kormánycsapágyunknak, ha egy használt tömlődarabot (egy megfelelő szélességű gumigyűrűt) húzunk rá. Ehhez a kormányfejet (stucnit) természetesen el kell távolítani.
Fékek
Télen talán a leggyorsabban kopó alkatrész a fékpofa, függetlenül attól, hogy hagyományos (ún. cantilever típusú, avagy pillangófék), V vagy hidraulikus abroncsfék van-e a kerékpáron. Javasolt a fékpofák napi rendszerességű állapotfelmérése, továbbá érdemes a fékfelületeket, illetve magukat a betéteket is tisztára és szárazra törölni használat után. A sószemcsékkel kevert homokos, olajos szennyeződés az abroncsok és a fékek legádázabb ellensége. A tárcsafékek nem igényelnek ekkora odafigyelést, mivel viszonylag kevesebb kosz és víz éri e szerkezeteket, mint az abroncsfékeket.
Hatásos megoldás lehet a keményebb összetételű fékpofák használata. Felnifékek esetében érdemes viszont elgondolkodni ezen, mivel a keményebb fékbetétek nagyobb mértékben koptatják az abroncsok oldalfalait. Talán jobb kompromisszum lehet háromszor annyi hagyományos fékpofa elhasználása a téli időszakban.
Lánc, lánctányérok, fogaskerekek
Ezen alkatrésztrió ápolása kulcsfontosságú a karbantartások során. Nagy alapossággal és körültekintéssel járjunk el! Ha ezt a folyamatot kihagyjuk, hajtásrendszerünk igen hamar áldatlan, rozsdás és kopott állapotba kerülhet. Az olajos szennyeződések nagy részét célszerű minél gyakrabban, akár minden egyes használat után letörölni. A lánc karbantartását mindig úgy kezdjük, hogy a láncot a lehető legtisztábbra töröljük. Ugyanezt a műveletet hajtjuk végre a fogaskerekeken és a lánctányérokon is. Ezután a láncolaj felhordása következik. A kiadagolt olajmennyiséget alaposan megjáratjuk a fogaskerekeken és a lánctányérokon sorozatos le-fel váltogatással. A lánc oldalairól a felesleget száraz ronggyal letöröljük. Télen minőségibb, sűrűbb olajat célszerű használni, mivel az sokkal tovább alkot egybefüggő filmréteget a láncon, ezáltal hatásosabb védelmet nyújt csapadékos időben.
Fotó: Gulyás Attila
Bovdenek
Célszerű szigetelt (csőrös, gumibetétes) kupakokkal felszerelt bovdenházakat és rozsdamentes, köszörült (gyakorlatilag kör keresztmetszetű), teflonozott bovdeneket használni. Így csökkenthetjük leginkább a rozsdásodás esélyét. Célszerű ugyanakkor leheletvékonyan megzsírozni a bovdenek házon belül futó szakaszait.
Nyereg és nyeregcső: Télen még nagyobb törődést igényelnek a bőrnyergek: eső és hó esetén célszerű vízálló huzatba öltöztetni őket. Szintén kiváló megoldás lehet egy olcsóbb téli cserenyereg beszerzése. Érdemes a nyeregcsövet is kiszedni a vázból, tisztára törölni, majd egy vékony zsírréteg felhordását követően a helyére tenni. A nyeregcső, illetve a váz anyagának megfelelő típusú zsírt használjunk! Itt is praktikus lehet a nyeregcsőre és a nyeregvázcsőre húzott tömlődarabka használata.
Kormányszár
Egy vékony zsírréteg villanyakra történő felhordását az A-HEAD rendszereknél is célszerű elvégezni. A hagyományos (becsúszós) kormányszáraknál pedig mindenféleképpen, mivel e típusoknál nagyobb az összegyógyulás kockázata. Láthatjuk már, hogy mennyi teendővel is jár télen a kerékpár karbantartása. Azok, akik nem kívánnak ilyen sokat bíbelődni kétkerekű kedvencükkel, ráadásul rendszeresen, úgy is dönthetnek, hogy szert tesznek egy igénytelen, merev villás, sárvédős téli strapabringára, amelyet nem kell majd sajnálni.
Télen célszerű fagymentes, száraz helyen tárolni a kerékpárt. Nagy hőmérséklet-különbség esetén (amikor például a kinti mínuszokból a fűtött nappaliba visszük be a bringánkat) jelentős mennyiségű kondenzvíz gyűlhet fel a váz belsejében. Ez acélvázaknál nem túl előnyös. Amennyiben csak ily módon tudjuk megoldani vasparipánk elszállásolását, célszerű éjszakára a nyeregcsövet kihúzni a vázból, biztosítva a megfelelő szellőzést.
A cikk megjelent a Turista Magazin 2014 novemberi számában.
Kapcsolódó cikkeink:
Egynapos kaland - biciklivel a Dunakanyarban
Menő és csodaszép, bringázz a Börzsönyben