Te tudod, mekkora az ideális előzési oldaltávolság az úton haladó kerékpáros és az autó között? Figyelemfelkeltő és szemléletformáló kampány indult a biztonságosabb kerékpáros közlekedésért.
Távolság, ami közelebb hoz címmel indít szemléletformáló kampányt az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos augusztus elsejétől szeptember 30-ig. A program célja, hogy felhívja az autóvezetők figyelmét a megfelelő előzési oldaltávolság biztosítására, amikor kerékpározók mellett haladnak el. Ez az ajánlott távolság másfél méter lakott területen kívül, egy méter településen belül, amit meg kell tartani ahhoz, hogy a kerékpáros és az autós biztonságosan haladhasson el egymás mellett.
Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón kutatási eredményekre hivatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarországon sokan azért nem ülnek bringára, mert nem érzik magukat biztonságban, pedig az egészség megőrzése és az élhetőbb városok érdekében az lenne a cél, hogy minél többen üljenek nyeregbe. Hazánkban sajnos jelenleg kétszer annyian szenvednek balesetet kerékpározás közben, mint az európai uniós átlag - jegyezte meg a kormánybiztos. Majd hangsúlyozta: Az alapvetően szemléletformáló kampány nem az autósok ellen szól, hanem olyan közös érdekről, ami a biztonságosabb közlekedést szolgálja.
A kampánymegnyitón továbbá az is elhangzott, hogy a KRESZ módosítását előkészítő társadalmi egyeztetésen minden kerékpáros-szervezet egyetértett abban, hogy országúton 1,5 méternek kell lennie az előzési oldaltávolságnak, település határain belül pedig 1 méternek. Jelenleg a KRESZ-ben csupán annyi szerepel, hogy az autósnak megfelelő oldaltávolságot kell biztosítani a kerékpárral haladók számára. Ezen kíván változtatni, illetve pontosítani a KRESZ módosítását is célul kitűző kampány.
A másfél méter előzési oldaltávolságról szóló kezdeményezés nem egyedi elképzelés. Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban és tavaly óta már Romániában is része a helyi KRESZ-nek. A kormánybiztos reményét fejezte ki, hogy 2019-re nálunk is a szabályozás részévé válik a kampány fő üzenete, ezáltal hazánkban is biztonságosabbá válnak az utak, és többen kezdenek el kerékpározni, ami hozzájárul az egészségesebb élethez.
A kezdeményezést a Tour de Hongrie is felkarolta
A kampányt indító sajtótájékoztatón Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie-nak - hazánk legnagyobb országúti kerékpárversenyének - a fő szervezője bemutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, amelyet a versenyben élen lévő versenyző mindennap visel. Az idei évben a sárga trikón a kampány üzenete lesz látható, ami a verseny kiemelt médiafigyelme miatt még több emberhez juthat el. Ezt a figyelmet a Tour de Hongrie szervezői örömmel használják fel, hogy egy ilyen fontos és jó ügyet támogassanak.
Révész Máriusz kormánybiztos és Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie fő szervezője bemutatja a Tour de Hongrie sárga trikóját és a másfél méteres kampány mezét
Sokakban felmerülhet a kérdés, hol és mikor, milyen helyzetekben áll rendelkezésre az a bizonyos másfél, illetve egy méter? Egy biztos. A kerékpáros teljesen védtelen, amikor megelőzik, teljesen ki van szolgáltatva az autóvezetőnek, ezért elsősorban az autósnak kell jobban odafigyelni ezekben a helyzetekben. Fontos hangsúlyozni, hogy a kerékpárosokra is hárul felelősség, hiszen saját érdekük is, hogy ne az út közepén bringázzanak, és mindent megtegyenek a kiszámítható és biztonságos közlekedésért. Szerencsére a kerékpáros-kultúra hazánkban egyre érettebb. Többek között ez annak is köszönhető, hogy sokan autóval és kerékpárral egyaránt közlekednek, ezért a forgalomban részt vevők az elmúlt években empatikusabbá és türelmesebbé váltak egymással szemben.
Videókkal népszerűsítik a kampányt
A Bringás Brigantik alkotója, Kolovratnik Krisztián számára az egyik legfontosabb üzenete a kampánynak, hogy nem autósok és bringások vagyunk, hanem emberek, akik egyszer biciklivel, máskor autóval közlekednek. A Bringás Brigantik egy kisfilmmel népszerűsitik a kampány fő üzenetét.
A kampány augusztus elsejétől szeptember 30-ig tart. Nyomtatott és online médiumokban megjelenő hirdetésekkel, rövidfilmekkel, honlappal, autóbuszokon elhelyezett hirdetésekkel figyelmezteti az autósokat a biztonságos előzéshez szükséges távolság megtartására, ezzel remélhetőleg csökkentve az elsodrásos kerékpáros-balesetek számát.
A kampány hivatalos honlapja: masfelmeter.hu
Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.
Kapcsolódó cikkek:
Új útvonalon és két keréken a Fertő tótól a Balatonig
Befejezik a bringautat a Tisza-tó körül