Transzbörzsönyi turistaexpressz

A kisvasutak szerelmesei biztos transzba kerülnek, amikor végre már egyvégtében zötykölődhetnek a keskeny nyomközű sínpáron Szobtól egész Nagybörzsönyig.

Szerző:
Dabis Balázs Silvius
Fotó:
Gulyás Attila ÉS VIDEO: Dabis Balázs Silvius
2015. november 19.

A kisvasutak szerelmesei biztos transzba kerülnek, amikor végre már egyvégtében zötykölődhetnek a keskeny nyomközű sínpáron Szobtól egész Nagybörzsönyig.

A pálya műszaki átvételére kísérte el a szakembereket a Turista Magazin stábja. Az 1978-ban megszűnt, személyszállításra soha nem használt, hét kilométeres szakaszon nemsokára megindul a kisvasúti forgalom.

 

Egy kisvasúttal több vagy kettővel kevesebb?

Pár érdekes adat
A pálya legmagasabb pontja: 425 méter
Legnagyobb szintkülönbség (Szob és Nagyirtáspuszta között): 313 méter
Legkisebb ívsugarú kanyar: 40 méter
Legmeredekebb emelkedő: 46,2 ezrelék

 

 

A Szob-Márianosztra-, Nagyirtás-Nagybörzsöny-viszonylatok összekötésével létrejött „Transzbörzsöny kisvasútvonal” lényegében két kisvasútból csinált egyet. Persze a kisvasutak szerelmeseit ez nem zavarja majd különösebben, hiszen az új pályaszakasz sok szépséget és izgalmat tartogat.

 

Annyit elárulunk, hogy nagyítóval kell keresni benne az egyenes szakaszokat, azok sem tartanak sokáig, a többi az kanyar kanyar hátán a szerpentinen, szóval a zötykölődésen túl lesz itt dülöngélés is bőven. Aki nem bírja, az feladhatja a két közbülső állomás valamelyikén, hiszen hamisíthatatlan börzsönyi táj vár rá itt a vízválasztónál, a Bezina-völgyben. Eső után különösen érdemes erre túrázni, ottjártunkkor olyan sok szalamandra slattyogott az avaron, hogy a lábunk elé kellett nézni, nehogy rálépjünk egyre.

 

A térképen halvány vörössel jelöltük a már működő vonalakat, köztük élénk vörössel látható az átadás előtt álló Nagyirtáspuszta-Márianosztra-szakasz. Kattints a képre, ha nagy méretben is szeretnéd nézegetni!


Nem csak a pálya épül ki

A régi-új szakasz nyomvonala lényegében megegyezik az 1920-as években létrehozott és 1978 óta használaton kívüli, régi pályáéval. Mindössze egy 800 méteres szakaszon, egy magánterület tulajdonosának kérésére kényszerültek módosítani a tervezők, kivitelezők a korábban már jól bevált nyomvonalat.

 

 

Már látványosan előrehaladott állapotban van a nagyirtáspusztai váróterem kialakítása is, amely nagy létszámú csoportokat is képes lesz megvédeni az égi áldásoktól, Márianosztrán pedig egy kisebb turistaközpont jön létre a kisvasút mellett, ahol számos szolgáltatás mellett 19 túrázó nyugovóra is térhet nemsokára.

 

 

A pálya műszaki átvétele sikeresen megvalósult, hamarosan elindulnak az első személyszállító szerelvények az új vonalon, először csak tesztelési célzattal. Az igazi forgalom startjára sem kell már nagyon sokat várni. Hogy mikorra tervezi az Ipoly Erdő Zrt. a menetrendszerű vonatok közlekedtetését, azt megtudhatjátok videónkból, amelyben a tervező, a kivitelezők és a beruházó is beszámol az elmúlt hónapok megfeszített munkájáról, a vonal történelméről, érdekességeiről.

 

MEREDEK ÉS KANYARGÓS from Turistamagazin on Vimeo.


Biztonság mindenekfelett

A negyven éve nem használt pályát lényegében újra meg kellett építeni. A jelentős szintkülönbség és a sok-sok éles kanyar miatt, ahol szükséges, terelősíneket alkalmaztak, amelyek megóvják a szerelvényt és utasait a kisiklástól. A pálya az új síneknek, a vasbeton keresztaljaknak és a vízelvezetést szolgáló védműveknek köszönhetően nemcsak hazánk legújabb keskeny nyomközű vasúti pályája lett, de az egyik legbiztonságosabb is.

 

A Turista Magazin 2015. decemberi számából pedig további értékes információkat tudhattok majd meg az átépítésről.

Cikkajánló