A tűz, a víz és a jég vonzásában Izlandon - 4. rész
Izlandi utunk utolsó két napján a déli és dél-nyugati partot néztük meg. Hajóztunk a Jökulsárlón-gleccserlagúnában, megcsodáltunk rengeteg vízesést, láttuk kitörni a Stokkur-gejzírt és megmártózunk a Blue Lagoon termálfürdőben.
A hatodik napon a déli parton rohantunk végig. Mivel csak egy napot töltöttünk itt, ezért pár program és túra kimaradt, de legalább lesz miért visszajönnünk. A reggelizés és a pakolás elég lassan ment, a kempingező társainkkal is sokat beszélgettünk, ezért 10 körül indultunk el a höfni kempingből.
Először megnéztük Stokksnest, ami tengerből kiemelkedő sziklákat takar
Legnagyobb örömömre útközben láttunk rénszarvast, aki vidáman falatozott az út mellett
A következő állomásunk a Jökulsárlón-gleccserlagúna volt. Útközben egymást követték a Vatnajökull-gleccser nyúlványai, ami fantasztikus látványt nyújtott. Egyszer csak, tényleg a semmiből, előbukkant a lagúna a maga kékségével és úszkáló jégtömbjeivel. Több helyi cég is szervez hajótúrákat, mi már előző nap bejelentkeztünk az egyikre. Ez egy nagyobb, amphibian boat névre hallgató hajóval (kb. 30 férőhelyes) történik, ami eleinte, amíg elgurul a vízig, buszként funkcionál, utána pedig hajóként. Ez volt az első és egyben utolsó igazán turistás programunk, jó értelemben persze. Amúgy lehet menni kis motorcsónakkal is, ami azért érdekesebb, mert egészen a gleccserig bevisznek, viszont majdnem kétszer annyiba kerül.
A Vatnajökull területe 8100 km2, ezzel Európában az első, a világon pedig a harmadik legnagyobb egybefüggő jégtakaró. Izland területének több, mint 8%-át foglalja el
A jég átlagosan 400 m vastag, a maximális vastagsága 1000 m
A Jökulsárlón-gleccserlagúna mindössze 80 éves
Az 1930-as évekig a BreiĂ°amerkurjökull-gleccser még elért az óceánig. Évente kb. 200 méternyit olvad, így alakult ki a most 1,5 km hosszú lagúna
A lagúna azért érdekes, mert különböző méretű és formájú jéghegyek úsznak benne
A BreiĂ°amerkurjökull-gleccser jégnyelvéből folyamatosan szakadnak le a jéghegyek, melyek azért veszélyesek, mert 90%-uk a víz alatt van
Még 100 éves jéggel is fotózkodtunk, ezzel egy lavinát indítva el, mert utána hirtelen mindenki utánozni akart minket
Mivel a lagúna édesvize keveredik az óceán vizével, soha nem fagy be. Bár ez így nem teljesen igaz, mert egyszer befagyasztották, a James Bond - Halj meg máskor című film forgatásakor. Itt játszódik ugyanis a jeges-autós-üldözéses jelenet. A fagyasztáshoz egy falat építettek a híd alá, így a sós és az édes víz nem keveredett, és egy hónap alatt be is fagyott a lagúna.
Voltak, akik az esküvői fotóikat készítették el itt
Indulás előtt megjelent egy szivárvány a lagúna felett, hogy igazán hatásvadász fotót tudjunk készíteni
Még a fehér és kék jéghegyek csillogásának hatása alatt, de továbbindultunk. Innen csak félórányira fekszik a Hof nevű település, ami a fűtetős templomáról híres.
A templom 1848-ban épült
A Hofskirkja-templom egyike a hat, mai napig fennmaradt zöldtetős templomnak
Innen Vík felé tartva az 1-es út átvezet az Edrahun lávamezőn. Meg is álltunk az egyik kilátópontnál, annyira érdekes volt a látvány.
Az 565 km2-es Edrahun lávamező a Laki vulkán 1783-ban bekövetkezett kitörésekor jött létre
Azóta az egészet benőtte a moha, így fantasztikus látvány tárul a szemünk elé
Az utazásunk előtt mindenhol arról lehetett olvasni, hogy a Katla vulkán ki fog törni. Az összes ismerősünk ezzel riogatott, és mi is annyira megijedtünk, hogy a végére már olyan mélyen beleástam magam és annyit olvastam utána a témának, hogy vulkanológusnak éreztem magam. A Vík nevű településen, amit az esetleges vulkánkitöréskor evakuálni kell, mindennek nyoma sem érződött. Sétáltunk egyet, de az idő sem volt az igazi, és annyira nem is voltunk elragadtatva, ezért továbbálltunk, és nemsokára megérkeztünk aznapi célpontunkba, Skógárba, a Skógafoss-vízeséshez.
Vík
Itt közvetlenül a vízesés előtt fekszik a kemping. Mivel se konyha, se közös fűtött helyiség nincs, ezért azt a verziót választottuk, hogy csak a mosdó használatért fizetünk. Ez volt az utolsó esténk, ennek örömére (vagy inkább szomorúságára) beültünk egy étterembe vacsorázni. Mindössze két étterem található a településen, mi a Hotel Skógafoss bisztróját választottuk. Én mindenképp meg akartam kóstolni a birkaleveset, ami Izland egyik specialitása, és ami tényleg nagyon finom. Ezen kívül ettünk még egy hamburgert és egy steaket, mindezekért 20 000 forintnyi koronát hagytunk ott, ezzel bizonyosságot nyerve arról, hogy Izland tényleg egy drága ország. Lefekvés előtt még kiültünk egy padra egy üveg borral, és a fejlámpáinkkal megvilágított vízesést néztük. Amikor már éreztük, hogy kezdenek lefagyni a végtagjaink, azzal a tudattal, hogy már csak 24 órát töltünk ezen a gyönyörű szigeten, lefeküdtünk aludni (és végre sikerült normális hőfokot előállítani az autóban).
Skógafoss
Utólag visszagondolva tényleg kicsit sok programot szerveztem az utolsó napra. De mentségemre szóljon: az a cél vezérelt, hogy minél több látnivalóhoz eljussunk az egy hét alatt. Az utolsó napunk alapvetően a vízesésekről szólt. A gyors reggeli készülődés után megnéztük a Skógafosst világosban is. Az összepakolást sajnos későbbre halasztottuk, hogy minél gyorsabban el tudjunk indulni. Ezt később nagyon megbántuk.
Ezt láttuk, amikor reggel, még kicsit kómásan kinéztünk az autóból
A Skógafoss-vízesés 62 m magas és 25 m széles
Ha süt a nap, akkor elvileg láthatunk szivárványt is a vízesés előtt. Ilyen szerencsénk nekünk nem volt, de enélkül is elképesztő látványban volt részünk
A következő állomásunk a Seljalandfoss-vízesés volt
Ennek az az érdekessége, hogy körbe lehet sétálni
Innen meg sem álltunk a Gullfoss-vízesésig, ami az egyik legnépszerűbb turistalátványosság Izlandon
A Gullfoss (Arany-vízesés) először 11, majd 21 métert zuhan egy szűk hasadékba
Innen nem messze található a Geysir, amelyről a gejzírek a nevüket kapták. Ez 1916 óta nagyon ritkán tör ki. Amikor igen, azt is leginkább földrengések segítik elő. Viszont a Geysirtől 50 méterre van a Stokkur-gejzír, ami 5-10 percenként kitör, akár 30 méter magasra is.
A gejzír időszakosan forró vizet, gőzt és vízgőzt lövell a magasba, a kitörések között pedig pihen
A gejzír alatt, 100-150 méter mélységig üregek és járatok alakulnak ki. Ezeket a felszín alatti, kitörés után visszahúzódó víz tölti ki, amely az alsóbb rétegekben akár 100-127 °C-ra is felmelegedhet. A gőzbuborékok, amelyek ebben a felmelegedett vízben kialakulnak, megindítják a forrást, és végül a legfelső vízréteg is eléri a forráspontot. Ilyenkor a túlhevített víz a mélyben hirtelen gőz állapotba megy át, és a felette levő víztömeget a levegőbe repíti. A levegőben a víz lehűl, majd visszaszivárog az üregekbe, járatokba, újra felmelegszik, aztán újra kitör.
A névadó Geysir
Ekkor már kezdett elromlani az idő, de mivel 2-re volt időpontunk a Blue Lagoonban, ami innen még kétórányi vezetésre van, sietni kellett, így apakolást megint későbbre halasztottuk. Útközben az erős szélvihar miatt folyamatosan ellenkormányozni kellett az autót. Ezt néha olyan széllökések fűszerezték meg, hogy majdnem felborultunk. Mindehhez persze szakadó eső és 5 fok párosult.
Fél három körül léptünk be Izland leghíresebb termálfürdőjébe. Elég nagy területen fekszik a fürdő, kicsit sós, de selymes a vize. Lehet körbeúszkálni, iszapot kenni az arcunkra, italozni a bárban, szaunázni, gőzfürdőzni, mindezeket rengeteg turista társaságában. Csak kinti része van, úgyhogy szakadó esőben úszkáltunk, csoda, hogy nem fáztunk meg. Időközben a szélvihar pedig olyan hullámokat generált, hogy akár raftingolni is lehetett volna. Összehasonlításként: A Blue Lagoon alapcsomagja (amiben csak a belépő van benne, törölköző nélkül) 50 euro (15 000 forint) fejenként, a Myvatn Natural Bath pedig 3500 korona (8400 forint), de van diákjegy 2200 koronáért (5300 forint). Ár-érték arányban a Myvatni fürdő sokkal jobban megéri. Kisebb, kevesebb az emberés gyönyörű a kilátás a környékre. A Blue Lagoont sem bántuk meg, egyszer jó volt kipróbálni, igényesen meg van csinálva, de ha plusz szolgáltatásokat is igénybe akarunk venni, akkor már tényleg nagyon drága.
Négyre értünk az autóhoz, és fél hétkor ment a repülőnk. A szakadó esőben nekiálltunk összepakolni a cuccainkat, ami sokkal több időt vett igénybe, mint gondoltuk, és csak 5-kor indultunk el - egy benzinkutat útba ejtve - az autókölcsönzőhöz, ahova fél hat körül estünk be, csurom vizesen, és idegesen, hogy lekéssük a gépet. Jófejek voltak, mert nem nézték át annyira tüzetesen az autót, hanem gyorsan kivittek a reptérre, ahol berongyoltunk a becsekkoláshoz, és éppen hogy sikerült feladnunk a csomagokat. A gép amúgy késett, mert akkora vihar volt, hogy nem tudott felszállni, meg kellett várni, hogy lecsillapodjon a szél, így hajnali 2-kor landoltunk Budapesten.
Összességében életem egyik legjobb utazása volt, legkülönlegesebb természeti képződményei, legszebb kilátásai, egyetlen, de legszebb sarki fénye, legfélelmetesebb vezetési körülményei, legdrágább kávéi, leghidegebb alvásai, és a legtöbb elfogyasztott tonhal konzerve és paradicsomos tésztája.
Árak
Ha a téli szezonban mész (az október már annak számít), sok minden 30-40%-kal olcsóbb. A Bónus szupermarket az egyik legolcsóbb bolt, a nagyobb városokban megtalálható.
- Wizzair repülőjegy: 40 000 forinttól
- kemping: 1000-2100 korona (2400-5000 forint)/fő
étterem: 5000-15000 forint/fő
- üveges sör (0,33 l): 2500 forint
- kávé: 1300 forint
- víz (0,33 l): 540 forint
bolt:
- 1 liter tej: 350 forint
- 1 kg alma: 800 forint
- 1 kg paradicsom: 1100 forint
- 1 kg krumpli: 700 forint
- 1,5 l víz: 530 forint
- sör (0,33 l): 800 forint
- 1 kg csirkemell: 5300 forint
- benzin: 480 forint/l
programok
- hajózás a Jökulsárlón-gleccserlagúnán: 5000 korona (12 000 forint)/fő
- Myvatn Natural Bath: 3500 korona (8400 forint)/fő
- Blue Lagoon: 50 euro (15 000 forint)/fő
Ha kíváncsi vagy további árakra, kattints ide: https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Iceland&displayCurrency=HUF
Tippek izlandi utazáshoz
- A Ring Roadhoz legalább 7 nap szükséges.
- Fejenként 3 kg élelmiszert lehet bevinni az országba. Nyers húst viszont tilos.
- Mindenhol iható és nagyon tiszta a csapvíz, felesleges palackozott vizet vásárolni.
- Mindig legyen nálad élelem és víz, mert a települések olykor több órányi autóútra vannak egymástól, és a boltok a téli szezonban hamar bezárnak.
- Az alkohol a reptéri Duty Free boltban feleannyiba kerül, mint az országban bárhol, érdemes itt bevásárolni.
- Mindenhol lehet bankkártyával fizetni (a Gullfossnál még a fizetős WC-nél is), felesleges pénzt váltani.
- Ha benzinkutat látsz, tankolj, ugyanis elég messze helyezkednek el egymástól.
- Ha nem akarsz az ország belsejébe, vagy más néven a Felföldre ellátogatni, akkor nem kell négykerék-meghajtású autót bérelni. Sok földút van, de ezeken nincs szükség ilyen autóra. (Az F-roadokra viszont csak négykerék-meghajtású autóval szabad ráhajtani.) Itt tudod megnézni az utak állapotát: http://www.road.is/
Tippek izlandi túrázáshoz
- Nagyon hirtelen változhat az időjárás, amit az Izlandi Meteorológiai Szolgálat honlapján lehet nyomon követni: http://en.vedur.is/
- Térképet mindenképp vigyél magaddal, mert nincsenek túl jól jelölve a turistautak.
- Meleg ruha, vízálló cipő-kabát-nadrág nélkül ne indulj útnak! Nekünk október elején kesztyűre és sapkára is szükségünk volt.
- Túrabakancs nem kötelező, de nehezebb terepeken jól jöhet.
- Fényképezőgéphez mindenképp több memóriakártyát és akkumulátort pakolj be, mert ritkán van töltési lehetőség, és az ország nagyon fotogén.
Ha kíváncsi vagy az izlandi kalandok első részére, katt ide, a második részhez ide, a harmadikhoz pedig ide.
Írta és fotók: Garancsi Kata
Így tört ránk a tél a Kopárokon
Napsütéses kirándulásnak indult, a végén már erősen vacogtunk, és a kilátásunk is teljesen elfogyott a felhőben.
→ TovábbVarázslatos túra a mátrai „köderdőben”
Szakadó eső, tejfehér köd, vadregényes patakvölgy, gombák, szalamandrák és egy híres rom; ezen a mátrai túrán minden volt, ami izgalmassá tehet egy kirándulást. Egy dolgot kivéve: kilátásban ezúttal sehol nem gyönyörködhettünk. A ködös erdő hangulata azonban minden elmaradt gyönyörű panorámáért kárpótolt bennünket.
→ TovábbKipróbáltuk, milyen ciklonban biciklizni, és nem jó
Egy nap is elég volt Boriszból, így Bátaszékről Orfűig jutottunk el egy izgalmas, változatos vonalvezetésű túrán.
→ Tovább