Hosszúlépés

Élmények az országon innen és túl - a Turista Magazin szerkesztőségi blogja

Szöveg és fotó:
2024. augusztus 8.

Tudod, hogy mi az a „Spotterdomb”?

A repülőgép-mánia egészen váratlanul és meglepő gyorsasággal tud terjedni a gyerekek között. Ha ez a jelenség felüti a fejét a családban, az ember hamar megtanulja, hogy mi az a „Spotterdomb”, sőt, hirtelen a „Cargodomb” létezéséről is tudomást szerez.

A nyári szünet közel három hónapját kimozogni embert próbáló feladat a szülőknek, pláne, ha már a nagyik is elérték a kapacitásuk csúcsát, és kimerült a családi kassza az ilyen-olyan egyhetes táborok egyre brutálisabb áraitól. Ilyenkor nagy szükség van a kreativitásra és persze a jó tippekre, hogy miként lehet költséghatékonyan tartalmas programokat szervezni.

Egy ilyesmi szünidei állapotban vettük észre a feleségemmel, hogy két fiúgyermekünk (10 és 13 évesek) néhány hét alatt menthetetlenül repülőgép-mániások lettek. Igazából utólag sem tudjuk pontosan rekonstruálni, hogy miként történhetett ez, mi volt a kiváltó „ősinger”, de mire észbe kaptunk, már oda-vissza megnézték az összes repülőgépes, repteres, légikatasztrófás stb. sorozatot, plusz az autóban is pilótás podcastokat állítgattak be, szóval mi is kaptunk ebből rendesen.

Ami további szintlépést jelentett ebben az őrületben, az a különféle alkalmazások telepítése volt, melyek segítségével valós időben tudták beazonosítani a felettünk elhúzó gépeket.

Innen már csak egy ugrás volt annak felismerése, hogy ezek a kondenzcsíkokat eregető valamik jó eséllyel le is szállnak Ferihegyen, bocsánat, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amit persze élőben is jó móka lehet megnézni. Hát így jutottunk el nagyon röviden a reptéri spotterkedésig, ami egyébként egy egész profin megszervezett szubkultúra Magyarországon, legalábbis az a szelete, amibe eddig beleláttunk.

Szerencsére nem kell hozzá sokat keresgélni, hogy az ember ráleljen a legjobb spotterfotós-helyekre a ferihegyi reptér környékén, jó pár oldalon megtaláljuk a legjobbakat, plusz a Google térképére is felkerültek. Indulás előtt érdemes tájékozódni, hogy az adott napon, napszakban milyen a széljárás, és ez miként befolyásolja a gépek fel-, és leszállását, de szerencsére ezt is könnyedén megtalálhatjuk a neten.

A fenti információk összegyűjtése viszonylag könnyen ment, ami viszont nehezítő körülmény volt a folyamatban, az a gyerekek napokon át tartó folyamatos vérszívása , hogy „mikormegyünmárspotterkednivégrenananana”. Aztán egy szép nyári reggelen – naptejjel vastagon bekenve, sapkában, kulaccsal, távcsővel, csőre töltött alkalmazásokkal – elindultunk Ferihegy felé, hogy végigjárjuk a legjobb helyeket. Az előzetes tájékozódás alapján három pontot néztem ki, így ezeket fogom most szép sorban bemutatni.

Cargodomb

Bár nem ennek a legizgalmasabb a neve, mégis ezzel kezdtük, mert egyszerűen ez esett először útba a főváros felől érkezve. A megtalálása meglehetősen egyszerű, már a Waze is „ismeri” a helyet, így könnyen odanavigáltathatjuk magunkat, de aki nem hisz ezekben, azoknak: a Gyömrői útról (tehát nem a vele párhuzamosan futó gyorsforgalmiról) kell lekanyarodni balra a gyorsforgalmi alatt a vasúti átkelőnél az Igló utcára, majd ezen koppanásig menni a parkolóig.

A hely valószínűleg onnan kaphatta a nevét, hogy a reptérnek jelenleg ez az áruszállításra és logisztikára szentelt csücske, ezért ne lepődjünk meg az út mellett parkoló kamionokon és a fel alá közlekedő kisebb-nagyobb teherautókon.

Akárcsak a Ferihegy, a Cargodomb is erős túlzás, legalábbis földrajzi értelemben, mert egy magasabb töltést kell elképzelni, cserébe tényleg ott van előttünk a reptér kerítése és mögötte mintegy 150-200 méterre az 13R/31L jelzésű futópálya. Ha valakinek nem mondana sokat a betű-szám kombó, ez a le- és felszállásra épített aszfaltcsíkot még az 1-es terminálhoz építették Ferihegyen a múlt század közepén.

A hely igencsak biztató adottságát mi sem jelezte jobban, hogy már leparkolás közben leszállt mellettünk egy gép, amit a gyerekek hangos ovációval fogadtak, majd felrohantak a „dombra” és teljes erővel spotterkedni kezdtek. Bár hétköznap volt, mégis jó páran ácsorogtak ott rajtunk kívül, a többség tizenéves (ugyancsak repülőgép-mánia jeleit mutató) gyerekekkel, árnyékban kókadozó nagyszülőkkel és anyukákkal, de megfigyeltem két idősebb urat is, akik látszólag önszántukból voltak ott csőre töltött fényképezőgépekkel.

Figyelem, nem kifutópálya!

Helyes elnevezése az angol „runway” szóból eredően futópálya, esetleg fel- és leszállópálya, nem kifutópálya, mert az a divatbemutatók vagy az állatkertek terepe. Még többi információ a ferihegyi repülőtér futópályáiról ide kattintva érhető el.

Akit (még) nem szippantott be a spotterkedés, megnéz két leszállást és gyakorlatilag már látott mindent: jön egy alacsonyan szálló színes gép, kis billegés, kerék leér, füst, majd a földön elhúz a terminál irányába. Az ilyen emberek feltűnően sokat nézegetik az órájukat és egy idő után megkérdezik a gyerekeket, hogy mikor indulunk. Nehéz leírni azt a felháborodást, ami ilyenkor jön, mert elkezdik sorolni, hogy a következő x órában (!!!) milyen gépek érkeznek még, de a kínai Airbust (és itt rendszerint mondanak még egy csomó számot is) mindenképpen látni akarják. Ezzel csak azt akarom szülőként jelezni, hogy piknikpokrócot és egy jó könyvet érdemes magunkkal vinnünk.

Maga a Cargodomb egyébként rendelkezik némi minimál infrastruktúrával a ferihegyi spotterközösségnek köszönhetően: két pad és jó pár szemetes jelenti a komfortot, meg pár információs tábla. Egyebek mellett a szemetelés káros mivoltára és a biztonságos spotterkedésre hívják fel a figyelmet – erről bővebben a cikk végén lehet majd olvasni. A formámra jellemző, hogy a nap egyetlen izgalmas eseményéről, egy ír gép átstartolásáról is lemaradtam, mert éppen a közeli dzsindzsában kerestem férfi mosdót, ezért némileg frusztráltan kértem/könyörögtem/fenyegettem a gyerekeket, hogy induljunk a második célpontunk felé. Mielőtt azonban ezt megtennénk, a geoláda-gyűjtögetőknek egy tipp: nézzenek körül a környéken.

Spotterdomb

A Cargodombtól mintegy 9 kilométerre, azaz bő negyedórás autózásra találjuk a Spotterdombot, ami már az „új”, 1983-ban átadott 13L/31R jelű futópálya fővárostól távolabb eső vége mellett található. Ha a másik pályán leszállnak a gépek, itt jó eséllyel felszállásokat hajtanak végre, de ahogy írtam korábban, erről is könnyedén tájékozódhatunk előre a légiirányítást végző Hungarocontrol oldalán.

A Spotterdomb elérése már igényel némi természetjárást is, mert Vecsést elérve az Ecseri útra kell ráfordulnunk és a temető mellett elrobogva átmegyünk az M4-es felett, majd szintén ütközésig megyünk egy sorompóig. Itt már egy tábla jelzi, hogy jó helyen járunk, és mintegy 500 métert kell sétálni egy földúton a hőn áhított spotterhelyig.

A csenevész fák közül kiérve tárul elénk a 13L/31R jelű futópálya, mellette egy reptéri tűzoltóállomás és a már jól ismert zöld kerítés, tetején szögesdróttal gazdagon megszórva.

Ez utóbbihoz egyébként nem érdemes közel menni, megfogni meg végkép nem, mert érzékelők vannak benne, és riasztás esetén perceken belül megjelenik egy biztonsági autó. Ez utóbbit természetesen egy ismerősöm barátja mesélte, mert a srácoknak eszébe sem jutott belecsimpaszkodni a kerítésbe a nagy bámészkodásban…

Szóval a Spotterdomb nagyjából ugyanaz tudja, mint a Cargodomb, csak a másik futópálya akcióit nézhetjük végig egy picit messzebbről, mert kb. 300 méterre mozoghattak tőlünk a gépek. Itt is van pár pad, információs táblák és egy szemetes, amely mellett egy magányos vadkender növöget elszántan. Ez utóbbi létezéséről természetesen a gyermekeim nem vettek tudomást, mert a gépekkel voltak elfoglalva, majd a „dombról” lemászva elmentek a kerítés mentén, mert kiszúrtak egy távolban parkoló, asszem 747-es teherszállító Boeinget, és azt „mindenképpen meg kellett nézni”. Ezt alaposan megvizslatva és lefotózva tereltem vissza a srácokat a kocsi irányába, ugyanis még egy helyszín hátra volt.

Patakpart

Igen, csak ennyi, hogy „Patakpart”, ez a vecsési spotterhely neve, és természetesen ez is fent van a Google térképén és a Waze-n. Ez mindössze 5 kilométerre fekszik a Spotterdombtól, és még egy kicsit kell kifelé autóznunk Vecsésről, majd Ecser irányába ismét átkelni az M4 felett, hogy egy körforgalomból kikanyarodva némi földutas zötykölődés után megérkezzünk. Itt egy magányos fát kell keresni, de a fel-, vagy éppen leszálló gépek remekül jelzik, hogy hova érdemes telepedni.

A Patakpartról (a térkép ugyan jelöl egy csatornát, de sem ezt, se egy patakot nem sikerült felfedeznünk) gyakorlatilag a 13L/31R jelű futópálya végét láthatjuk be, és szó szerint a fejünk felett húznak el a gépek. Sajnos itt már nem voltak se padok, se táblák, se szemetesek (szemét azért igen), ezért az egy szem fa ágai közül néztük az eseményeket. Ennél a pontnál már meglehetősen elcsigázott voltam, ezért felvetettem a srácoknak, hogy hazafelé megnézhetnénk az Aeroparkot a mielőbbi indulás reményében.

Ez szerencsére bejött, így kisvártatva ott ültem egy jól megérdemelt kávéval a kezemben a kiszuperált Malév gépek között, miközben a srácok egyik légi járgányról másztak a másikra. Ezt a helyet egyébként spotterkedéstől függetlenül tudom ajánlani, mert – ha mázlink van – kifoghatunk egy nyugdíjas Malév pilótát valamelyik gépen, és elképesztően sok érdekességet tudhatunk meg a hazai légitársaság fénykoráról. Hazafelé meglehetősen elpilledt a csapat, volt ugyan egy erőtlen kísérlet egy pilótás podcast hallgatására, de ezt könnyedén lepattintottam, cserébe elkezdték pedzegetni, hogy mikor mennénk tematikus sétára a ferihegyi reptérre...


A fotózás/spotterkedés alapvető szabályai a repülőtéren
  • Ne rongáld a repülőtér kerítését, ne mássz fel a kerítésre, ne támassz a kerítésnek létrát!
  • Ne dobj, vagy ejts be semmit a repülőtér területére!
  • Ne reptess még kis méretű drónt sem a repülőtér közelében, sőt papírsárkányt se eregess a végső egyenes vagy a kerítés közelében!
  • Ne szemetelj, mert a szemetet a szél befújhatja a repülőtér területére, ha azt a repülőgép hajtóműve beszívja, az komoly károkat okozhat! Szerves szemetet se hagyj a reptér környékén, mert az rágcsálókat, kisebb madarakat vonzhat a reptér környékére, az ezekkel táplálkozó nagyobb madarak a repülőgépek útjába kerülve veszélyt jelentenek a biztonságra.
  • Ha gyanús, szokatlan dolgot észlelsz, ami veszélyeztetheti a repülőtér vagy a repülés biztonságát, jelezd a repülőtér üzemirányító központjának (+36-1-296-8400), vagy a hatóságoknak (112)!
  • Ne gyújts tüzet a repülőtér közelében!
  • Vigyázz a saját és a többiek testi épségére!
  • A repülőtér körüli utakon, földutakon óvatosan közlekedj, tartsd be a KRESZ szabályait! Ne hajts be olyan útra, földútra ahova nem szabad, akkor sem, ha nincs fizikai akadály (pl. sorompó)!
  • Parkoló autóddal ne akadályozd mások közlekedését, ne állj meg olyan helyen, ahol nem szabad!

Forrás: Airportal.hu



Varázslatos túra a mátrai „köderdőben”

Varázslatos túra a mátrai „köderdőben”

2024.10.18.

Szakadó eső, tejfehér köd, vadregényes patakvölgy, gombák, szalamandrák és egy híres rom; ezen a mátrai túrán minden volt, ami izgalmassá tehet egy kirándulást. Egy dolgot kivéve: kilátásban ezúttal sehol nem gyönyörködhettünk. A ködös erdő hangulata azonban minden elmaradt gyönyörű panorámáért kárpótolt bennünket.

→ Tovább