Már több korábbi cikkünkben buzdítottuk olvasóinkat a közösségi közlekedés használatára. Az európai autómentes nap alkalmából most felelevenítjük, hogy hazánk igazán látványos túraterepei is meglepően könnyedén érhetők el közösségi közlekedéssel.
Mivel a főváros vízfej hatása erősen tetten érhető az ország közlekedési infrastruktúrájának fővárosközpontúságában is, ezért ez a cikk most a Budapestről kirándulni indulókra fókuszál. Szándékosan, mert talán sok fővárosi, vagy onnan induló túrázónak ismeretlen, hogy hazánk legjobb túraterepei közül több is kényelmesen és hatékonyan elérhető közvetlen buszjáratokkal. De nézzük először is, hogy miért jók ezek a távolsági buszok úgy általában!
Kényelmes és környezetbarát
Nem kell mondani: a közösségi közlekedés igénybevétele mindig jelentősen kisebb ökológiai lábnyommal jár, mint az (egyéni) autóhasználat, még akkor is, ha telekocsit használunk. Ugyanakkor a közösségi közlekedésnek számos más előnye is van, ezeket szeretnénk most bemutatni, hiszen az alább említett járatokon inkább azokkal találkozunk, mint a sok egyéb esetben valós hátrányokkal.
Először is, van az az általános kritika, miszerint a zömmel idősebb buszokon való utazás kényelmetlen. Jelentem, ez a megjegyzés semmiképpen nem állja meg a helyét a bemutatott útvonalakon, hiszen személyes tapasztalatom alapján is azokon többnyire modern, jól felszerelt buszok járnak, amelyek kifejezetten kényelmesek, tiszták és gyorsak. Nyilván érheti kritika a járműpark felszereltségét más, rövidebb viszonylatokon, ami releváns is lehet egy csatlakozásnál, de ez nem a cikk témája.
Bár ez ugyanúgy igaz az autós utazásra is, de a busznál az időhöz kötöttség miatt fokozottabban jelenik meg: messzibb tájakra értelemszerűen célszerűbb több napra elutazni. Ugyanakkor a bemutatott lehetőségek közül meglepő módon több is lehetővé teszi az egynapos kalandozást, akár téli körülmények között is.
Kicsit cinikus, hogy az autózás kapcsán mindig csak a gyorsaság jut az emberek eszébe, de ne feledjük a levegőszennyezés problémáját sem. Persze, a távolsági busz is szennyezi a levegőt, de azért az egyéni autóhasználat egy másik súlycsoport. Sokszor elhangzik az is, hogy olcsóbb autóval utazni, ha többen vagyunk. Ez nyilván így van az esetek többségében, de azért legyen már egyre inkább összehasonlítási szempont a környezeti tudatosság is, főleg, ha túrázni, a természet szépségeit megcsodálni indulunk! Amúgy a gyorsaság sem annyira egyértelmű. A háztól a parkolóig közlekedő autó nyilván gyorsabb, bár, mint azt látni fogjuk, sokszor nem jelentősen. Az nagyban függ attól is, ki hol lakik, milyen messze a buszpályaudvartól, de ha például reggel egy óra megy el azzal, hogy az autó sofőrje felveszi a túratársakat, akkor már nem is biztos, hogy annyival gyorsabb az autózás. És ismét, főleg, de nem csak az autómentes nap kapcsán: összehasonlítási szempont legyen már végre a környezettudatosság is, ne csak minden más!
Szerintem verhetetlen előnye a közösségi közlekedésnek, hogy iszonyatosan jót lehet közben szundítani, ami azért nálam egy erős hozzáadott érték a korai kelést követően. Persze, lehet az autóban is, de nem tudom, más hogy van vele, de számomra egyértelműen létezik a „távolságibusz-ringató”, meg a Siemens vonatok által nyújtott altató is, amely verhetetlen. Végül, de nem utolsósorban mindig az az érzésem, hogy valahogy jobban rá lehet hangolódni az utazásra a buszon és a vonaton, mint autóban, még akkor is, ha éppen nem sofőr az ember. Jobban kilát az ember a járműből, jobban tudja szemlélni a tájat, a térképet is könnyebb böngészni talán.
Nyilván lehetne még sok érvet felsorakoztatni, de inkább nézzük a remélhetőleg sokakat meggyőző részleteket! De előtte egy fontos, de praktikus tanács, amit sokat tapasztalt, feketeöves közösségi közlekedő túratársamtól tanultam: ne hagyd otthon a cipőkefét! Egy saras túrát követően igencsak hasznos lehet felszállás előtt!
1. Karnyújtásnyira a Mátra zord északi oldala
Az talán ismert, hogy mind Galyatető, mint Kékestető átszállásos lehetőségek mellett közvetlen buszjáratokkal is könnyedén elérhető Budapestről. Hazánk legmagasabb hegységének vadregényes északi oldalára azonban meglepően gyorsan repít el bennünket a Stadion autóbusz-pályaudvarról naponta többször induló, Bükkszékre tartó járat. A reggel 07.45-ös indulás például nem vészes, s ez esetben reggel 10.00 körül érkezünk meg a startba, ami lehet Mátraháza, Parádsasvár, vagy Parád. Parádés túrák kiindulópontjai, hogy úgy mondjam. Mátraházáról 16.28-kor és 18.28-kor is van közvetlen járat vissza Budapestre, ezért még téli körülmények közepette is bátran tervezhetünk egy egynapos mátrai túrát busszal a hegység legszebb részein!
Kilátás a Sas-kőnél, a távolban a Markazi-víztározó és a Mátrai Erőmű is kivehető
2. A Bükk, de még Aggtelek is simán elérhető közvetlen járattal
Van egy feketeöves túrázóknak ajánlható járat, nevezetesen a szintén a Stadion autóbusz-pályaudvarról Jósvafőre tartó távolsági busz. Naponta közlekedik reggel 06.35-kor, szabad- és munkaszüneti napokon 07.30-kor is és az előbbi például már 08.48-kor Szarvaskőn, 09.07-kor Szilvásváradon van, ahonnan nagyon gyorsan igazi vadonban barangolhatunk. Sőt, egy nap alatt még a Bükk-fennsík közeli része is megjárható! Persze akárcsak a Mátra esetében, itt is komolyabb szintemelkedésre, így komolyabb túrákra készüljünk!
Távol mindentől, az erdő mélyén áll magányosan a martonyi pálos kolosto
Aggtelekre már kicsit később érkezik a busz, menetrend szerint 10.49-kor, ezért ebben az esetben az egy napos verzió már kevésbé játszik. Ugyanakkor békeidőben busszal is simán tervezhetünk egy hétvégét a gyönyörűséges Aggteleki-karszton, hiszen visszafelé is közvetlen járaton utazhatunk, ami azért jócskán megkönnyítheti az közösségi közlekedésben esetleg kevésbé járatosak, vagy éppen az iránta bizalmatlanok dolgát.
3. Bakonybél is inkább több napos célpont - de annak kiváló
Nyugat felé is találunk olyan járatokat, amelyek kiváló túrák kezdőpontjába repítenek bennünket közvetlenül. Ilyen például a 06.45-kor a Népliget autóbusz-pályaudvarról Bakonybélbe induló járat, amely persze sok helyen megáll, de így is Bakonybélben van 09.53-kor. Nem annyira vészes. Visszafelé ugyanakkor elég korán jön a közvetlen járat, ezért ez a viszonylat is inkább több napos verzióban működik csak, már csak azért is, mert Bakonybél környékén aztán szintén bőven van mit nézni!
4. Vértes: könnyűnek tűnik, de legyünk óvatosak
A Vértes kapuja, Csákvár egy óra alatt elérhető a Népligettől, igaz, csak reggel van közvetlen járat (06.45-kor és 08.35-kor), egyébiránt a 60 kilométeres út leküzdése már csak nehézkesen, átszállással és meglepően sok idő alatt lehetséges. 3 órát (!) zötykölődni 60 kilométerért - nagy kihívás ez még egy mindenre elszánt környezetvédő túrázónak is... Az említett két járattal viszont reggel 8-kor, vagy 10-kor nyakunkba vehetjük a Vértest kisebb, vagy nagyobb túrákat megcélozva. A visszafele útra itt is ügyelnünk kell, valamivel 18.00 előtt eljön az utolsó közvetlen járat Budapest felé.
5. Repülés a Medves-vidék tűzhányóihoz
Salgótarjánba kb. óránként indulnak a buszok, 1 óra 45 perc múlva pedig az ország egyik legjobb cukrászdájában alapozhatjuk meg a túrát. A buszpályaudvartól akár közvetlenül és meglepően gyorsan érhetünk el olyan látványos célpontokat, mint a Pécs-kő, de akár Salgó várát is becserkészhetjük. A város körüli völgyekben szétszórtan elhelyezkedő települések zömében Salgótarjánhoz tartoznak, ezért helyi járatok igénybevételével viszonylag gyorsan tovább tudjuk bővíteni túracélpontjaink körét ezen a páratlan vidéken.
5+1. Még az ismeretlen Vajdavár-hegységbe is!
Na jó, ez már tényleg feketeöves túrázóknak való. A 07.30-kor induló ózdi busz 09.28-kor van Ivádon, 09.39-kor Bükkszenterzsébeten, 09.50-kor Járdánházán, 10.15-kor pedig Ózdon. Bár az is igaz, hogy a hazánk egyik legnagyobb, összefüggő erdőségének helyt adó hegységben csak viszonylag hosszú túrákkal tudunk eljutni annak látványosabb, belsőbb részeire. Szóval az egy napos verzió busszal itt is csak egy fürgébb túra kapcsán működhet. Mindenesetre kiváló példája ez annak, hogy még meglehetősen félreeső célpontokat is hatékonyan tudunk becserkészni közösségi közlekedéssel!
Kilátás az Ökör-hegyről A Vajdavárra, háttérben a Bükk-hegység sziluettje
A cikk először 2022 szeptemberében jelent meg.