Kapva kaptunk az alkalmon, mikor a tudomásunkra jutott, hogy milyen sok változatos, valamint időben és térben is könnyen elérhető eseménnyel jelentkezik idén az Idegenvezetői Világnap Budapesten. Jelentkeztünk, összeállítottunk egy egész napos elfoglaltságot jelentő programtervet, és a nyakunkba vettük a fővárost: föld alatt, földön és vízen.
Talán nap, mint nap koptatjuk a pesti flasztert, azonban csak nagy ritkán gondolunk arra, milyen történeteket hordoznak magukban a léptünket kísérő épületek, szobrok. A minden évben ismétlődő idegenvezetői napokon egyaránt érdemes részt vennie lokálpatriótáknak és azoknak is, akik a fővárost kevésbé ismerik és szeretik - a programok ugyanis széles érdeklődési kört kiszolgálva minden korosztálynak tartogatnak meglepetéseket. Az idén február 19-től 22-ig megrendezett eseménysorozat ingyenes és kedvezményes múzeumlátogatásokkal, tárlatvezetésekkel, buszos-villamosos-hajós városnézéssel, tematikus sétákkal, túrákkal várta a résztvevőket.
Már száz éve is blicceltünk
Tudtad, hogy a kontinensen először - 1896-ban - Budapesten járt földalatti? És azt, hogy a szuperinnovatív közlekedési mód bevezetéséhez mindösszesen másfél évre volt szükség? Kíváncsi vagy, milyen reklámplakátokkal bombázták a népet az első villamos járműveken? És hogy hogyan blicceltek az emberek több mint száz évvel ezelőtt? Kövesd a példánkat! Irány a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum, ahol minden kérdésre választ kaphatsz Magyarország tömegközlekedésének hajdani megreformálásával kapcsolatban.
Az eredeti alagútszakaszban kapott helyet a kiállítás
A kiállítás 1975-ben nyitotta meg a kapuit. Korabeli dokumentumokkal, tervrajzokkal, makettekkel, térképekkel, fényképekkel mutatja be a millenniumi földalatti vasút és a budapesti metró történetét, a fő attrakciónak pedig az a három vasúti kocsi számít, amelyek a kezdetekben Budapest földalatti sínpályáin siklottak.
Az alig több mint fél órás idegenvezetés alkalmával megtudjuk, hogy egészen az ötvenes évekig ezen a szent helyen haladt el a millenniumi földalatti vasút, s különleges módon az eredeti alagútszakaszban kapott helyet a kiállítás. Az előtérben a belvárosi végállomás igazi Zsolnay csempeburkolata fogadja a látogatót, rajta a felirattal: Gizella tér. A tárlatvezetésen képet kaphatunk arról is, annak idején milyen gyorsan reagált a város a változásokra. Balázs Mór, a Budapesti Városi Villamosvasút Társaság alapító vezérigazgatójának elképzelései alapján másfél év alatt 300 villamost szereztek be és több mint 50 kilométernyi vágányt építettek ki, és a lóvasutat, a fiákereket, konflisokat rövid időn belül felváltotta az újfajta jármű. Eleinte a peronon elhelyezett mágneses persely használatával lehetett megfizetni a jegyet - ám ennek szerepét hamarosan peronőrök váltották fel, mivel már akkor is rengetegen próbáltak - kis csellel - ingyen utazni. A kiállítás különleges színfoltjai a stílusos plakátok. Faragó Géza grafikája például finoman ösztökél minket az italozásra: Marha - Miért nem iszol Gottschlig rumot?
A Pál utcai fiúk lábnyomán
A Ferencvárosi Természetbarát Egyesület 1993 óta tart Pál utcai sétákat
A föld alól az utunk a Kálvin téri református templomhoz vezet, ahol nagy gyülekezet várja már a tematikus túrát: a Pál utcai fiúk c. regény főbb színhelyeit fogjuk végigjárni. Kiss Ádám, a Ferencvárosi Természetbarát Egyesület tapasztalt túravezetője 1993 óta tart már Pál utcai sétákat a Hőgyes Endre utca, a Ferenc körút, a Pál utca, a Práter utca, a Corvin mozi, a Corvin sétány, a Grund, a Tömő utca, az Illés utca és a Füvészkert bejárásával. Meséi nyomán megelevenednek a könyv lapjai; a Ferencváros és a Józsefváros egyéb kultúrtörténeti színtereinek megismerésén túl sor kerül Molnár Ferenc és az igazi Nemecsek Ernő lakásának megtekintésére, illetve a grund valamikori helyszínének meglátogatására is.
A Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteménynek otthont adó épületben rövid vetítés következik, melynek során összehasonlíthatjuk a 19. század végi Budapestet a mostanival. A filmesek 1898-ra, mások az 1888 és 1890-es időszakra teszik a könyv cselekményét; ekkor még - az építészeti vonatkozású különbségek mellett - lovak nyerítése, kocsisok csengetése, kurjongatása visszhangzott a pesti utcákon. A Pál utcai fiúk a hazaszeretetről és a fiatalságról szól - összegzi idegenvezetőnk a regény mögöttes tartalmainak elemzése közben.
A bronzból megmintázott gyerekek a regény einstand jelenetét idézik.
Ezután meglátogatjuk a Práter utcai általános iskola szoborcsoportját is, amelyet a könyv megjelenésének századik évfordulóján - 2007-ben - avattak fel. A bronzból megmintázott gyerekek a regény einstand jelenetét idézik. Végül a Pál utca fiúk jelentős helyszínét, a Füvészkertet is bejárjuk. Bár még bőven tart a tél, mégis érdemes ellátogatni a szépen rendben tartott botanikus kertbe, s ha szeretnénk végre sok zöldet látni, nézzük meg a Pálmaházat és a Viktória-házat is, ahol vidáman burjánzanak a trópusi növények.
Relaxáció a hullámokon
A nap zárásaként hajóra szállunk, hogy egy rövid, egyórás sétahajózáson vegyünk részt a Dunán a MAHART PassNave Kft. jóvoltából. A Táncsics elnevezésű kirándulóhajó komótosan halad a gyönyörűen kivilágított, budapesti épületek között.
Panoráma beszállásra várva
o A Táncsics hajó április elejétől június végéig, illetve szeptemberben is várja az utasokat, legyen szó osztálykirándulásról, céges, baráti vagy családi eseményről. A járművet 2010-ben újították fel, így a legmodernebb igényeknek is megfelel; többek között LCD monitorokkal, elegáns gálaszékekkel szerelték fel, új, akadálymentesített mosdókat alakítottak ki, felújították az étterem részt. Az 500 férőhelyes kirándulóhajó Szentendre, Visegrád, illetve Esztergom irányába közlekedik. A MAHART PassNave Kft. hajóival Leányfalu, Tahitótfalu, Vác, Nagymaros és Dömös is elérhető.
Bővebb info: http://www.mahartpassnave.hu/
Fővárosunk nappal is csodaszép, ám az éjszakai fények megtöltik varázslattal a levegőt; és az, hogy mindezt a vízről szemlélhetjük, még különlegesebbé teszi az élményt.
Utunk a Batthyány térről indul a világörökségi helyszíneket érintve: végighaladunk a felújított Várkert rakpart mentén, a Szt. Gellért rakpartnál, elsiklunk a Lágymányosi híd és a Margit híd alatt, és végül visszaérkezünk kiindulási pontunkra. Közben történeti és építészeti áttekintést kapunk, a hangszórókból Hajnal Irén idegenvezető tájékoztatását hallhatjuk a szemünk elé kerülő nevezetességekkel kapcsolatban. Az utazás nemcsak informatív, a vízen való ringatózás és a bámészkodás a stressz és a fáradtság levezetésére is kitűnő.