A leggyakoribb hibák, ami miatt veszélybe kerülhet a Kéktúra-teljesítésed

Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló, tipikus hibákat, ami miatt a kéktúrás igazolófüzeted fennakadhat az ellenőrzésen.

2024. január 19.

Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló, tipikus hibákat, ami miatt a kéktúrás igazolófüzeted fennakadhat az ellenőrzésen.

Több ezer Kéktúra igazolófüzet ellenőrzése után a Kéktúra Bizottság tagjaiban elég pontos kép alakult ki arról, hogy melyek azok a hibák, hiányosságok, amelyek miatt a leggyakrabban kell - ha nem is elutasítani, de - hiánypótlást kérniük. Hogy minél kevesebb túrázóval forduljon ez elő – és hogy az igazolófüzet-ellenőrzés is gördülékenyebb legyen – összeszedtük ezeket a gócpontokat.

Ezekre kell tehát kiemelten figyelni:

1. Az igazolófüzet kitöltésének módja

Sokan nem olvassák el a füzet elején található kiírást és tájékoztatót, ezért nem a megfelelő módon igazolják a teljesítést. Sokan régebbi kiadású füzetet használnak (akár az 1980-as években kiadottakat vagy korábbiakat is), ahol egészen más szabályok szerint kell bélyegezni és dátumokat írni, mint a 2017 után kiadott füzetekben.

A lényeg, hogy, amilyen füzetet használsz, annak a bélyegzésre vonatkozó előírásai szerint járj el.

Ehhez persze el kell olvasni a leírást!

2. Tájékozódás az aktuális nyomvonalról, bélyegzőhelyekről

Kéktúrázás tervezésekor mindig a hivatalos honlapot kell először megnézni, mert ott találod a mindenkor aktuális nyomvonalat és a bélyegzőhelyeket. Változatos okokból kifolyólag a bélyegzőhelyek néha helyet változtatnak, néha megszűnnek és újak keletkeznek, de az útvonal is változik időnként. Amikor elindulsz egy túrára, a terepi valóság és az igazolófüzeted nem feltétlenül lesz minden esetben összhangban egymással,

ezért fontos mindig a hivatalos oldalon tájékozódni!

3. Dátumozás

Sarkalatos pont a bélyegzések helyes és következetes dátumozása. A leggyakoribb hiba, hogy a szakaszdátumok nem érnek össze, azaz két pecsételőhely közötti szakaszon nem igazolta a túrázó, hogy járt ott. Például az alábbi képen jól látszódik, hogy a füzet tulajdonosa 2019. 07. 14-én járta be a Badacsonytördemic és Káptalantóti közti szakaszt, és 2020. február 1-jén folytatta Szentbékkálláról (vagy ide ért ekkor). Az viszont, hogy Káptalantóti és Szentbékkálla közt mikor járt – járt-e egyáltalán -, nem derül ki,

így ezt biztosan visszaküldik pótlásra az ellenőrök.

A szabályos megoldás az útmegszakítás dokumentálására ennél a füzetnél a dupla bélyegzés+dátum lenne, de csak a dupla dátum is már elfogadható megoldás. Az új típusú füzetekben pont ezért már két dátummező szerepel, amiket útmegszakításoknál mindig ki kell tölteni.

4. Bélyegzőlenyomat láthatósága

A bélyegzés akkor számít, ha az látható is. Elmosódott, nem kivehető, nem egyértelműen azonosítható bélyegzést nem fognak elfogadni az ellenőrök!

A titok: mindig vigyél magaddal tintapárnát, és használd is!

Ne filctollat, ne fogkefét, hanem tintát használj a bélyegzéshez. Talán a kezdő kéktúrázóknak nem egyértelmű, de a dobozokban nincsenek tintapárnák, arról magunknak kell gondoskodni. És mennyivel szebben néz ki az ilyen oldal, ahol minden szép, áttekinthető és szabályos!

5. Bélyegzőhiány pótlása

Nem kell kétségbeesni, ha nem találjuk a helyén a bélyegzőt. Sajnos előfordul, hogy leszakad, eltűnik, elviszik, elkopik – szóval valamiért nem tudunk adott helyen bélyegezni. Erre is van megoldás: az egyik, hogy készítünk egy fotót magunkról és a pecsételőhelyről (ugyanazon a képen, természetesen), lehetőleg időbélyegzővel, és azt a füzetünk beküldésekor elküldjük a kektura@termeszetjaro.hu emailcímre, megadva pontosan, hogy melyik füzethez tartozik. Az igazolás másik alternatív módja, hogy keress egy olyan helyszínt (például vasútállomáson, boltban), aminek a céges bélyegzőjében látszik a település neve.

6. Név, elérhetőség megadása

Minden igazolófüzet elején találunk egy oldalt, ahol a nevünket és elérhetőségünket meg adhatjuk. Ezt célszerű rögtön a vásárlás után kitölteni, hiszen ha elveszítenénk a füzetet a nehezen megszerzett pecsétekkel, legalább van esély rá, hogy a megtaláló vissza tudja juttatni nekünk. Másrészt, amikor leadja valaki a kész füzetet, győződjön meg róla, hogy a név, az emailcím és a telefonszám olvashatóan van kitöltve, hiszen ezen keresztül tudjuk elérni – akár sikeres teljesítésről, akár hiánypótlásról van szó.


Cikkajánló