Újra előmerészkedett az utolsó Mk49-es a Gyermekvasúton.
Az Mk49 sorozat a keskenynyomközű vasutak dízel-hidromechanikus mozdonya, amelyet a kis teljesítményű C50-es és Mk48-as típusú gépek mellé fejlesztettek ki az 1960-as évek elején azokra a területekre, ahova nagyobb vontatási teljesítményre is szükség volt.
Az Mk49 prototípusát 1961-ben készítette el a győri Wilhelm Pieck Magyar Vagon- és Gépgyár. Az új típus a frissen kifejlesztett M38-as sorozatú, normál nyomtávú, Vakond becenevű mozdonyok műszaki alapjain készült el, de attól teljesen eltérő külsővel – laikusként nézve talán legjobban a VW tíz évvel idősebb tervezésű, ikonikus Type 2-es kisbuszához hasonlít az Mk49-es. A 760 mm nyomtávolságú, hidraulikus erőátvitelű mozdonyokat két vezetőállással építették meg.
Az Mk49-es és szerelvénye érkezik Hárshegy állomás felől az alagúthoz
- Nyomtávolság: 760 mm
- Hossz: 11 060 mm
- Szolgálati tömeg: 27 t
- Maximális sebesség: 50 km/h
- Motor: Ganz-MVG 12 JV 13,5/17 típusú 12 hengeres V elrendezésű dízelmotor
- Teljesítmény: 200 kW/270 le
- Hajtómű: UVA SRM DS 1 hidromechanikus hajtómű, amely hidrodinamikus fékezést is lehetővé tesz
- Tengelyterhelés: 6,8 t
A mozdony a korábbi gépekéhez képest nagy tengelyterhelése miatt csak jól karbantartott pályákon járhatott, ami szintén az egyik oka volt annak, hogy nem terjedt el az akkoriban még sokkal jelentősebb kisvasúti hálózaton. De nemcsak ez volt a baj.
Nézzétek meg videónkat, amelyben a Gyermekvasút szinte teljes vontatóállománya szerepel!
Az Mk49-es mozdonyokat a Gyermekvasúton, a kecskeméti és a sárospataki kisvasúton állították üzembe, de a 60-as évek derekára már mind a hét mozdony a Gyermekvasúton dolgozott. Mivel a típus teljesítménye és megbízhatósága nem felelt meg az elvárásoknak, a mozdonysorozat alig érte meg a tízéves kort, 1973-ban megkezdődött a selejtezésük.
Mk49-es mozdonyok találkozása Szépjuhásznén 1970-ben
Az Mk49-eseket a bukaresti Augusztus 23. Művektől vásárolt erős és kiforrottabb Mk45 sorozat váltotta. A román gépek műszakilag nagyrészt megegyeztek a MÁV nagyvasúti vonalain már futó M43-as (Dácsia becenevű...) mozdonyokkal, másrészt Lengyelországban és Romániában is számos ilyen mozdony dolgozott. Az Mk49-esek leselejtezett példányait nagyrészt elbontották,
csupán egy Mk49-es, a 2006-os maradt fenn, amit a Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásán állítottak ki.
A lelkes vasútbarát vasutasok azonban ambiciózus célt tűztek ki: újra üzemképessé akarták tenni a 2006-ost. A mozdonyt 2003-ban emelték le a talapzatáról, és szállították le a hűvösvölgyi fűtőházba, ahol a hosszú évekig tartó felújításának 2010-ben kezdtek neki. Az immár megújult Mk49 2006-os 2023-ban, a „75 éves lett a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút” eseményen állt ismét forgalomba.
Az öreg vas nem lett erősebb, sem üzembiztosabb, ezért csak ritkán szerepel a gyermekvasutas rendezvényeken.
November utolsó napján a Gyermekvasút elhivatott csapata fotósvonatot szervezett az Mk49-essel az élen, mögé pedig két, frissen felújított piros személykocsit kötöttek. A biztonság kedvéért a szerelvény csak lejtmenetben közlekedett: Virágvölgy állomásról indult, majd hosszabb Hárs-hegyi tartózkodás után Hűvösvölgyben végzett. Az út most sem volt problémamentes, de a Hárs-hegynek hála leért Hűvösvölgybe a vonat.
A Gyermekvasút programjairól és menetrendjéről ide kattintva tájékozódhatsz.
Fotómegállás az alagút után