Az idő áll, a mozdony zakatol - a Csömödéri Erdei Vasút

A Dél-dunántúli Kéktúra zalai szakaszát járva három helyen is találkozhatunk kisvasúti sínpárokkal, amelyek mind az ország legnagyobb erdei vasúti hálózatához tartoznak. A környéket jobban megismerve igazi időutazásban lehet részünk.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
Zalaerdő Zrt.
2014. október 2.

A Dél-dunántúli Kéktúra zalai szakaszát járva három helyen is találkozhatunk kisvasúti sínpárokkal, amelyek mind az ország legnagyobb erdei vasúti hálózatához tartoznak. A környéket jobban megismerve igazi időutazásban lehet részünk.

A zalai dombok végtelen erdőségeiben több mint száz éve kanyarognak erdei vasutak. A hálózat nagy része a csömödéri fűrészüzem megközelítésére, kizárólag faanyag szállítására épült, majd az 1930-as években Bázakerettyén felfedezett kőolajkészletek adtak újabb löketet a vasútépítésnek.

 

 

Az Ábel nevű gőzmozdony 1955-ben épült Romániában, felújítását követően 1998-ban érkezett Magyarországra

 

A környék erdői és ritka úthálózata miatt a vasúton kevés nyomot hagyott az elmúlt fél évszázad, ami egyedülálló hazánkban: a hatvanas években, a gőzösök leváltására érkezett dízelmozdonyok, és az akkoriban korszerű személykocsik egy része a mai napig közlekedik, és a pályahálózat sem "fogyott el" az évtizedek alatt. Sőt, a szomszédos lenti és csömödéri hálózatot 2000-ben összekötötték. Ez a tíz kilométer hosszú, vízválasztőt is átszelő pálzaszakasz Magyarország legfiatalabb, teljesen új építésű vasútvonala, a létrejött hálózat hossza pedig meghaladja a 100 km-t. 

 

 

Rakodás Doboskerten. A vasút nagy részét a mai napig teherszállításra használják.

 

Személyvonattal Lenti és Kistolmács között, 32 kilométer hosszan utazhatunk. Lentiben a vasútállomás közvetlen közelében szintén termálfürdő működik, az állomás épületében pedig látványos erdészeti és vasúttörténeti kiállítást tekinthetünk meg. Innen a menetrend szerinti vonatokkal indulva, a zajdai erdőkben vezet az utunk az új építésű összekötő vonalon, néhol hatalmas fenyők között. Hosszú emelkedő végén érjük el a dombtetőt, ahonnan néhány percre kilátás nyílik a környék völgyeire, a közeli megállóból pedig elérhető a csömödéri horgásztó is. Tovább utazva, a pihenésre vágyók számára könnyen elérhető a bázakerettyei termálfürdő, valamint a „Kistolmácsi Szabadidő Központ” fürdő- és horgásztava szerezhet kellemes emlékeket. A vasúthoz kapcsolódó túraútvonalakon megközelíthető a Budafai arborétum, a szécsiszigeti Andrássy-Szapáry kastély és a vízimalom, a Mároki kápolna, vagy Öveges professzor szülőháza Pákán.

 

A vasúton néhány különleges jármű is közlekedik: a hazai erdei vasutak két meghatározó dízelmozdony-típusának egyike, az Rába Mk48 sorozat első, és egyetlen mechanikus erőtvitelű példánya, a vasútüzem által házilagm teherkocsikból átépített nyitott személykocsik, vagy a 2014-ben épült szalonkocsi.

 

 

-------- Az ország első klimatizált erdei vasúti kocsijának
- ------------bemtatkozása a 2014-es kisvasúti napon

 

 

Különvonat töri meg az álmos októberi hajnal csendjét egy távoli mellékvonalon 

 

A vonatok május elejétől szeptember végéig közlekednek, a hét minden napján, minden második hétvégén pedig egy-egy vonatpárt Ábel, a gőzös továbbít. A kényelmes utazás érdekében ajánlott előre bejelentkezni a 10 főnél nagyobb csoportoknak, illetve hatnál több kerékpárral érkezőknek. Természetesen az év bármely napján szívesen indít különvonatot.

 

 

"Göcsej Kincsei, az erdő és a fa" kiállítás a lenti vasútállomáson

 

Hasznos információk:
Csömödéri ÁEV (Zalaerdő Zrt.)  8957 Csömödér, Vasút u. 2.
tel: (92) 579 033  fax: (92) 579 033
email: erdeivasut@zalaerdo.hu  web: www.zalaerdo.hu
  
Menetrend: www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=2249

Cikkajánló