Egy magyar fotósról és a nagykunsági baglyokról készített filmet a BBC

A BBC Earth által készített két kisfilm főszereplője Aliczki Manó biológus és természetfotós, aki a nagykunsági Túrkevén és Kisújszálláson telelő erdei fülesbaglyokat mutatta meg a népszerű brit ismeretterjesztő csatorna nézőinek.

Szerző:
Tóth Judit
Fotó:
Aliczki Manó
Tokodi Gábor
2025. március 27.

A BBC Earth által készített két kisfilm főszereplője Aliczki Manó biológus és természetfotós, aki a nagykunsági Túrkevén és Kisújszálláson telelő erdei fülesbaglyokat mutatta meg a népszerű brit ismeretterjesztő csatorna nézőinek.

A kisfilmek a BBC Earth természetfotósokat bemutató In Search of Nature, illetve Framed in Nature című minisorozataiban jelentek meg. A sorozatok epizódjai a világ különböző tájairól hat természetfotóst követtek, akik a saját lakóhelyük környékén élő állatokat fotózzák. A fotósok a filmekben betekintést engednek a kulisszák mögé, és elmesélik, hogyan készülnek a gyönyörű felvételek.

A sorozat által a Yellowstone Nemzeti Park havas tájaitól a kenyai óceáni élővilágon át a brazíliai esőserdőig számos fantasztikus helyre látogathatunk el. És ezek között a különleges helyszínek között ott van az Alföld, azon belül is a Nagykunság, ahová Aliczki Manót kísérjük el.

A magyar fotóssal – aki egyébként az egyetlen, aki Európát képviseli a sorozatban – két nagykunsági városba, Túrkevére és Kisújszállásra látogatunk el, ahol a téli időszakban erdei fülesbaglyok sokasága telel.

A különleges jelenségről korábban mi is írtunk már. A legtöbb bagoly éjszaka aktív – bár a réti fülesbaglyok nappal is repülnek –, de az erdei fülesbaglyok a nappali órákat inkább átalusszák. Télen mindezt nagy csoportokban teszik, általában örökzöld fákon, fenyőkön, tujákon, amelyeken jól megbújhatnak. Túrkevén és Kisújszálláson telente több száz bagoly nappalozik, ami egyedülálló az országban.

A BBC Earth sorozatában a fotósok bemutatják hogyan dolgoznak. Az egyik sorozat, az In Search of Nature a fotózásra, mint terepi élményre koncentrál, a másik, a Framed in Nature a kezdő fotósokat célozza meg, és a fotózás technikai háttérről mesél.

Aliczki Manó Tokodi Gábor videográfussal közösen forgatott dokumentumfilmjeit mostanra már rengetegen látták világszerte, a Framed in Nature már jelenleg 1 millió, a másik film pedig 500 ezer megtekintés felett jár már a YouTube-on.

A sorozat eddigi részeit itt tudjátok megnézni, Manó fotóit pedig itt találjátok.

Hogy hogyan találta meg a megtisztelő felkérés, és milyen célok vezérlik természetfotósként, arról is mesélt nekünk Aliczki Manó egy rövid interjúban.

Turista Magazin: Hogyan kerültél kapcsolatba a BBC Earth-szel, és hogy lettél a sorozat egyik főszereplője?

Aliczki Manó: Az Instagram profilom alapján keresett meg egy brit produkciós cég casting producere. Elsőre annyira hihetetlen volt, hogy azt hittem egy scammer (internetes csaló) írt nekem, végül feleségem unszolására írtam vissza neki. Leszerveztünk egy online interjút, ahol beszéltem a fotós munkáimról és javasoltam két témát a sorozathoz, ezek egyike volt a telelő fülesbaglyok története. Végül az interjú alapján választottak ki a BBC-nél engem és a baglyokat. Innen online meetingek során közösen dolgoztuk ki az epizódot, nagyon örültem, hogy a producerek nyitottak voltak az ötleteimre, viszonylag nagy kreatív szabadságot kaptam. A koncepció szerint a fotósoknak helyi témákat kellett fotózni és egy helyi videós kellett, hogy kísérje őket, így kötöttek össze Tokodi Gáborral, aki egy fantasztikus filmes szakember, öröm volt vele dolgozni. A felvett anyagokat végül a produkciós cég szakemberei vágták meg arra a végső formára, amit a közönség is láthat a BBC Earth felületein.

TM: Biológusként mivel foglalkozol, mik a fő kutatási területeid?

AM: Alkalmazott zoológus diplomám van az Állatorvosi Egyetemről, sokáig herpetológiai pályára akartam menni, kétéltűekkel és hüllőkkel akartam foglalkozni, de végül az idegtudománynál kötöttem ki, ezen a területen dolgozom neurobiológus kutatóként a mai napig. Aztán később a természetfotózás kapcsán visszakanyarodtam a terepre és a vadvilághoz, sőt herpetológusokkal is együttműködöm fotósként, ami nagyon nagy öröm.

TM: Milyen témákat szeretsz fotózni?

AM: Két pillére van a fotózásomnak. Az egyik azoknak az állatoknak a fotózása, amelyek az ember által formált környezethez alkalmazkodtak, ez lehet akár a városi állatvilág, akár a kultúrtájban szorosan az emberi tevékenységhez kötődő fajok. Ez biológusként és fotósként is borzasztóan érdekel. A másik pillér a természetvédelmi programok, projektek követése dokumentarista fotósként. Nagyon fontosnak tartom, hogy a fotóimmal figyelmet tudjak irányítani azokra a civil erőfeszítésekre, amelyek a természet megőrzését szolgálják, így együtt dolgozom a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME), a hazai nemzeti parkok, illetve civil szervezetek szakembereivel, önkénteseivel. A nagykunsági baglyok ötlete is innen jött a filmhez, ugyanis együttműködöm Kovács Ágnessel, aki a fülesbaglyok téli szinkronszámlálásának koordinátora az MME-nél, emellett pedig elkötelezett természetvédő.

TM: Milyen aktuális fotóprojekteken dolgozol most?

AM: Az elmúlt hetekben a barna varangyok vonulását fotóztam Budán, ez egy kedves projektem. 2021-ben szereztem tudomást a jelenségről, és büszke vagyok rá, hogy én hívtam fel az MME és a Duna-Ipoly Nemzeti Park szakembereinek a figyelmét az érintett útszakaszon elgázolt varangyok természetvédelmi problémájára, amit mára egy nagyon hatékony varangymentő akcióval jelentősen mérsékeltünk. Ezt a programot a kezdetektől a mai napig fotózom mind természetfotós, mind dokumentarista megközelítésből. Tavasszal a Budapesten költő vörös vércséket szoktam még fotózni, ehhez a témához, illetve a védelmükhöz (aminek külön MME koordinátora van a fővárosban Morandini Pál személyében) biztosan vissza fogok térni idén is. De aktívan részt veszek fotósként a hazai kuvikvédelemben is a Magyarországi Kuvik Oltalmi Egyesülettel, ami szintén főleg tavaszi téma. Mindig van mit fotózni, és ez így jó.

Cikkajánló