A túrázásra és kerékpározásra alkalmas útvonalat a Dorogi-szénmedence korábbi bányáiba homokot szállító kisvasút negyven kilométeres nyomvonalán alakítják ki, az érintett települések önkormányzatainak együttműködésével.
A természeti és ipartörténeti élményutat a Dorog–Csolnok–Tokod–Mogyorósbánya–Bajót–Péliföldszentkereszt alapútvonalon, és az arról Tokodnál leágazó Annavölgy–Sárisáp szakaszon hozzák létre a Gerecse Natúrpark keleti oldalán – írta az MTI.
A tervek szerint a túrázók és a kerékpárosok igényeinek megfelelően járhatóvá teszik és kitáblázzák a sínek helyén vezető útvonalat, valamint vízvételi helyet és tisztálkodást lehetővé tévő pihenőket létesítenek.
A létesítmény kapcsolódik a térség létező és folyamatban lévő turisztikai fejlesztéseihez, valamint az Euro-Velo VI. nemzetközi kerékpárút-hálózathoz és az országos túraútvonal-hálózatokhoz.
A pálya nyomvonala
A homokvasút
A dorogi homokvasút 1922-től 1988-ig üzemelt. A Nagy-Gete tövében kanyargó egyenáramú, felsővezetékes, 760 milliméteres keskeny nyomtávú vasúton több millió köbméter homokot szállítottak a szénmedence felhagyott vágatainak tömedékelésére. A homokkitermelésnek köszönhető többek között az Esztergom-kertvárosi Palatinus-tó kialakulása.
A több évtizeden át működő, villamosított gazdasági vasútból a töltéseken kívül mára csak néhány tárgyi emlék, dokumentum maradt fent, a síneket és az ipartörténeti emléket képviselő Ganz-mozdonyokat 1988-ban ócskavasnak darabolták szét.
A homokvasút indulásának századik évfordulójára emléktáblát avattak Csolnokon, hagyományőrző helyiek egy jelvényszerző nyomvonalbejáró túrát alakítottak ki, valamint a megtalált romok alapján önkéntesekkel megkezdték egy állomásépület rekonstrukcióját.