Gyöngyös belvárosából néhány perces zakatolás után a Mátra szívébe is eljuthatunk. Az idén megújult vasút egész évben várja a kirándulókat.
Gyöngyös, a Mátra kapuja, évszázadok óta a vidék kulturális és kereskedelmi központja, csodálatos történelmi belvárossal, a határban pedig a vulkáni talajon nevelkedő évszázados szőlőkkel. A belváros szélén álló barokk, majd klaszicista stílusban átépített Orczy-kastély ad otthont a Mátra Múzeumnak, ami a Mátra történetét bemutató kiállítások közt számos különlegességet őriz, köztük hazánk egyetlen teljes mamutcsontvázát. A kastély parkjának évszázados gesztenyefái alatt az év nagy részében vonatfütty és gyereksereg hangja hallatszik: a park sarkában található a Mátravasút végállomása.
Kisvasúti napi különvonat érkezése a 2014-ben megújult gyöngyösi végállomásra
A Mátra Gyöngyöstől északra eső völgyeiben 1906-ban épült az első vasút, még lóvontatással, szigetvasútként, azaz más vasúthoz csatlakozás nélkül. A hálózat viszonylag lassan épült tovább, a vasút ma is meglévő nyomvonalát jelentő Szalajkaház-Gyöngyös-Mátrafüred közötti pályákon 1926-ban indult meg a teherforgalom, és röviddel később a rendszeres személyszállítás is. A mellékvonalak építése továbbra is folyamatos volt, az 1940-es évek elejére a vasút gőzösei már közel ötven kilométernyi pályán szállították a Mátrában kitermelt fát és a kőbányák köveit a gyöngyösi MÁV-állomásra. A forgalmasabb szakaszokon második vágány építése és a villamosítás tervei is kezdtek formát ölteni, a fejlesztéseket azonban elsöpörte a második világháború.
Vonattalálkozás Pipishegyen
A vasút személyszállítási szolgálatát az 1960-as években úttörővasúttá szervezték, és Mátrai Úttörővasút néven országszere ismertté vált. Az 1980-as évekre a teherforgalom visszaesett, a pályát azonban felújították. Gyöngyösön megépült a ma is látható, jellegzetes állomásépület, a megszüntetett Hegyközi Kisvasútról személykocsik érkeztek.
Gyöngyös, egy nyári zápor után
A nyolcvanas-kilencvenes évek gyorsan változó világában a gyermekvasútból ismét erdei vasút lett, és bár felmerült a megszűnés veszélye. Végül megmaradt a fő funkció, a kirándulóforgalom kiszolgálása, a menetrend kialakításánál figyelembe véve az érintett településrek hivatásforgalmát, és a csatlakozó buszok, vonatok menetrendjét is.
Szalajkaház, végállomás
2009-ben készült el az utóbbi évek egyik fő fejlesztése, a lajosházi szárnyvonal meghosszabbítása a három kilométerre lévő Szalajkaházig. Sajnos a következő év tavaszának rekord méretű esőzései megrongálták a pályát, így a forgalom csak jelentős késéssel indulhatott el, mára azonban már bármelyik Lajosháza felé induló vonattal eljuthatunk ide, és a tavasszal átadott Szalajkaházi turistaházhoz, vagy folytathatjuk utunkat a közeli Mátraszentimre vagy Galyatető felé. A közelmúlt fejlesztéseiből nem maradtak ki a mátrafüredi vonalhoz kapcsolódó felújítások sem: itt mindkét végállomás megújult.
Mátrafüred új utasvárója
A vonatok a téli hónapokban csak alkalmanként, illetve egyedi rendelésre közlekednek. A legközelebbi alkalom a december 27. és 31. közötti "hosszú hétvége", amikor a mátrafüredi és a szalajkaházi vonalon három, illetve két vonatpár várja az utasokat. Tavasszal a menetrend szerinti közlekedés március közepén indul, és november elejéig tart. Kerékpárok mindkét vonalon szállíthatók, külön jegy vásárlásával.
Nyáron előkerülnek a teljesen nyitott kocsik is
A vasút egyik különlegesssége a "párnás" kocsi, hazánk egyetlen menetrend szerint közlekedő első osztályú kisvasúti kocsija, 2013-ra készült el. A 2014/15-ös menetrendben ezzel a kocsival a mátrafüredi szárnyvonalon utazhatunk.
Egyedi műszaki megoldás Gyöngyös állomás házi készítésű elektromos váltóállító készülékei, amiket a forgalmi személyzet az állomásépületből kezelhet: hasonló megoldás még a nagyvasúton is csak a forgalmasabb állomásokra jellemző.
Utazás Gyöngyössolymos utcái között