Megújult kisvasút, vadonatúj kilátó a Velencei-tó felett, a Tokaji Vízi Központ, halformájú lombkorona-tanösvény - és még rengeteg egyéb dolognak örülhetnek azok, akik hétvégente bakancsot húznak, vagy kerékpárra, esetleg csónakba ülnek. Összeszedtük a közelmúltban átadott legjobb hazai fejlesztéseket.
Idéntől már nem csak gyalog lehet vándortáborozni
Tavaly nagy sikert aratott az újjáélesztett Vándortábor Program, így idén nyáron már nemcsak klasszikus, gyalogtúrás formában, hanem vízen és két keréken is lehetett táborozni; az utóbbit a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség koordinálta. A kerékpárosok négy útvonalon, az Őrségben, a Felső-Tisza-vidéken, Palócföldtől a Dunakanyarig és a Körösök vidékén kalandozhattak, ráadásul úgy, hogy a bringát és az egyéb felszereléseket, a bukósisakot és a láthatósági mellényt a szervezők biztosították. A 12-18 éves diákok 21 ezer forintért vehettek részt a táborokban, ami magában foglalta a szállás és a napi háromszori étkezés árát is. A hagyományos természetjárás formáit felelevenítő mozgalom célja a fiatalok számára elérhető áron olyan nyári elfoglaltságot biztosítani, amelynek a segítségével személyes élményeket gyűjthetnek az ország természeti és kulturális örökségéről.
A Mátravasút megújult szakasza
Novemberben adták át a Mátravasút Gyöngyöst Gyöngyössolymossal összekötő szakaszát. A felújítás a kisvasutakhoz kapcsolódó nyolc projekt első megvalósult beruházása volt, és összesen 445 millió forintba került. A felújítás nagyjából teljes újjáépítést jelentett: a földművek és vízelvezető árkok helyreállítása után vadonatúj, tiszta zúzottkő ágyazat és új sínek kerültek a helyükre, amelyet a hazánk egyetlen keskeny nyomközű ágyazat-aláverőgépe szabályozott tökéletesen egyenesre, a nagyvasúton is használt technológiával. A pálya felépítése az eddigihez hasonló, egyszerű talpfás kivitel maradt, de némileg nagyobb teherbírással, ami hosszú távon is bírja majd a 24 tonnás gőzmozdony jelentette extra igénybevételt. A pályával együtt a megállók, vízátereszek és hidak is megújultak, emellett pedig kerékpárszerviz-pontokat is létesítettek. Az új pályán a befejező munkák és a hivatalos engedélyek megszerzése után, jövő tavasztól indul újra a menetrend szerinti forgalom.
A Mátraszentistván Sípark panorámaliftje
A tavalyi szezonra elkészült Magyarország legmodernebb négyüléses felvonója a Sípark 2-es pályája mellett, amely kényelmes, gyors és biztonságos, csendes és környezetbarát is. A síliftet az ausztriai Doppelmayr cég szállította, az építés pedig rekordgyorsasággal zajlott. Összesen 4 hónap alatt készült el a felvonó, ami 500 méter hosszú, 150 méter szintkülönbséget küzd le 2,6 m/s-os sebességgel, és 59 ülőszékkel szerelték fel. A síliften kívül víztározókat is kialakítottak, fejlesztették a hóágyúrendszert, illetve a kölcsönzőt és más szolgáltatásokat is. A Felső-Mátrában elhelyezkedő Sípark igazi családi síparadicsom hat pályával, síóvodával, ahol évi 50-90 napon keresztül hódolhatnak a hobbijuknak a téli sport szerelmesei.
Fúrótorony Nagykanizsán
Március 21-én adták át a felújított, pontosabban szinte újjáépített kilátót a Nagykanizsa csónakázótava feletti dombon. Az eredeti szerkezet még a Dunántúli Kőolajipari Gépgyár egyik leselejtezett olajfúró tornya volt, amelyhez mintegy 30 tonnányi új anyagot építettek, így a kilátó össztömege közel 100 tonna. A súlyadatoknál lényegesen fontosabb részlet, hogy a mű teljes magassága 48 méter, az alsó kilátószint 28 méter, a felső 43 méter magasan van. Ezekkel a paraméterekkel az ország egyik legmagasabb kilátója a nagykanizsai, amelynek legfelső szintjére 230 lépcsőfok leküzdésével juthatunk fel. A panoráma tényleg egyedülálló odafentről, tiszta időben még a Badacsony is látszik, arra viszont készüljünk fel, hogy legfelül jól érezhetően mozog a szerkezet a széltől és az emberek súlya alatt - nem véletlenül korlátozzák 50 főben a látogatók számát, a legfelső szinten pedig egyszerre legfeljebb 10 fő tartózkodhat egyszerre. A kilátóba jegyet kell váltani a bejárat melletti automatánál, ára jelenleg 500 forint, ami nem kevés, viszont jó hír, hogy akár kártyával is fizethetünk. Az éjszaka díszkivilágításban pompázó kilátó november 1-jétől február 28-áig 10-16 óráig van nyitva a hét minden napján, a tavaszi és nyári időszakban azonban értelemszerűen hosszabb a nyitvatartás. Autóval az M7-es autópályáról lekanyarodva érhetjük el néhány perc alatt, és a csónakázótó melletti parkolótól sétálhatunk fel.
A Tokaji Vízitúra Központ
Idén nyáron épült meg a vízitúraközpont, ezen kívül pedig országszerte 150 további helyszín kapcsolódik be a vízitúra-hálózatba. Hamarosan kikötő is épül a közelben az Aggteleki Nemzeti Park jóvoltából, a környéken pedig sok kerékpárutat is megújítanak. A vízitúrázás népszerűsítését szolgálja a Vízivándor Program is. idén már hat útvonalon lehetett kajakozni és kenuzni: a Bodrogon, a Felső-Tiszán, a Szigetközben, a Duna-kanyarban, az Alsó-Dunán és a Kőrösök vidékén.
Tokaji Vízitúra Központ - a Bodrogzug új kapuja from Vízivándor on Vimeo.
Új kilátások Kékestetőn
A közelmúltban megújult a kékestetői tévétorony, amely modern belső térrel, új világítással és több mosdóval várja a látogatókat. A torony 1981-ben épült félezer tonna acélszerkezet és 1300 köbméter vasbeton felhasználásával. 180 méter magas, a körpresszó pedig 42 méteren helyezkedik el. A bejárat környékére most térköveket fektettek le, a fenti részben is kialakítottak mosdókat, a bejáratnál lévőket pedig felújították. Vannak itt, Magyarország legmagasabb pontján, kihasználatlan lehetőségek. A helyet olyan turisztikai attrakcióvá kell varázsolni, amelyért érdemes idejönni - mondta el a felújított tévétorony novemberi átadóján Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, hozzátéve, hogy a közelmúltban megszületett a kormányhatározat Kékestető kiemelt fejlesztéséről.
Az Eplény Síaréna felvonója
A Síarénában kezdők és középhaladók számára építettek nemrégiben egy új, egykilométeres, kivilágított pályát, és egy téli-nyári üzemmódú ülőfelvonót. A legújabb, kétüléses Intersport Felvonó a leghosszabb Magyarországon, de az eplényi síterep egyébként is felvonó-nagyhatalomként definiálja magát, hiszen összesen nyolc található itt belőlük, emellett Eplényben épült meg az ország első négyülesés síliftje is. Tavaly másfélszeresére növelték a hóágyúk kapacitását, bővítették a parkolót, a kölcsönzőt és az éttermeket, emellett játszóteret és kalandösvényt is kiépítettek. A Síarénában egyébként sí- és snowboardiskola, illetve 4 kilométer kivilágított sípálya is van.
Pannonhalma lombkorona-tanösvénye
Ha Pannonhalmán jársz, már nem csak a főapátságot érdemes megnézned: áprilistól a fák lombkoronája fölött is sétálhatsz itt a Kisalföldi Erdőgazdaság Zrt-nek köszönhetően. A Boldog Mór-kilátó mellett találod a halat formázó lombkorona-tanösvényt, amely 80 méter hosszú, és a legmagasabb pontja 14 méter magasan található. Az acélból és fából épült sétány szépen illeszkedik a tájba, és kilátópontként is funkcionál, emellett kerekesszékesek is bejárhatják. Ha innen körbenézünk, szinte a lábunk előtt hever Pannonhalma és a sokorói dombok látképe. A lombkoronatanösvény a Pannonhalmi Tájvédelmi Körzet védett természeti területén belül található. A beruházás közel 64 millió forintból valósult meg.
Három évtized után ismét felülről nézhetjük a Velencei-tavat
Közel három évtized után, ismét kilátóból lehet szétnézni a 210 méter magas velencei Bence-hegyről. A virágra (is) hasonlító vasbeton építményt március 20-tól várja a szép kilátásra fogékony nagyérdeműt, akik - 300 forintnyi aprópénz, vagy egy euró bedobása után - az egész Velencei-tavat és környékét megcsodálhatják a 360 fokos körpanorámát kínáló kilátóból. A közel 20 méter magas építmény környékét is rendbe tették, igényes lépcsősor vezet fel a tágas parkolóból, a Bence-hegy tetején pedig több pad is várja megfáradt, vagy csak romantikus naplementére vágyó látogatókat. Az új kilátó előtörténetről annyit kell tudni, hogy 2014 decemberében írtak ki egy pályázatot, amire 156 munka érkezett. Ezek közül végül 2015 áprilisában választottak ki három, összesen egymillió forinttal díjazott alkotást: a Hello Wood (I. díj), a Kruppa Gábor - Merkel Tamás páros (II. díj), illetve a kézdivásárhelyi Bartha Zoltán - Béres Csaba - Bozsó Barna hármas (III. díj) munkáját. Érdekesség, hogy a végső szót nem a zsűri, hanem a velencei lakosok szavazása mondta ki, ők pedig a Hello Wood csavart formájú égigérő paszulyával szemben a II. díjat érdemlő vasbeton tornyot részesítették előnyben.
Korszerűsítették a világítást a Pál-völgyi- és a Szemlő-hegyi-barlangban
A Pál-völgyi-barlang
A Pál-völgyi-barlangot 1904-ben fedezték fel egy felhagyott kőfejtőben, a folyamatos kutatásoknak köszönhetően pedig mindig újabb járatokra bukkantak rá, így érte el 31 kilométeres mai méretét, amivel Magyarország leghosszabb barlangrendszerének számít. 1919 óta látogatható, az 500 méteres, bejárható túraútvonalon pedig nemrégiben korszerűsítették a világítást. Belül meseszép cseppköveket, magas, hasadékszerű folyosókat, látványos alakzatokat fedezhetünk fel. A közelben található Szemlő-hegyi-barlangban szintén megújult többek között a világítás, de egyéb fejlesztések is történtek: a vetítőterem mellett interaktív kiállítás is várja a vendégeket, a barlang felett pedig játszópark, padok, asztalok és geológiai tanösvény található, utóbbin a környék 8 legfontosabb építőkövéről lehet többet megtudni. Nem csoda, hogy a barlang az iskolai, óvodai csoportok és a családok kedvence.
Tématámogatás. Készült Magyarország kormánya támogatásával.