Az elmúlt években megszokhattuk, hogy újabb és újabb kerékpárutakon, bringatúra-útvonalakon tekerhettünk országszerte, ezért adja magát a kérdés, hogy mi várható 2022-ben.
2022. februári lapszámunkban részletesen bemutatjuk az idén jó eséllyel átadásra kerülő kerékpáros fejlesztéseket. Egy kis kedvcsinálóként most ezekből szemezgetünk. Kezdjük rögtön a nagy kérdéssel: mikor lehet végre eljutni bringával a Balatonra a fővárosból a régóta ígért útvonalon, vagy épp mikor újítják fel a teljes balatoni bringakört?
A választ sajnos nem lőhetjük most le, ugyanakkor természetjáróként talán sokkal jobban lehet örülni a tó körüli fejlesztéseknek. Annak, aki kerékpárral érkezik legnagyobb tavunk partjára, minden bizonnyal megdobogtatja a szívét minden olyan hír, amely a tó körüli bringaút fejlesztésével kapcsolatos. Az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy például egyes szakaszokon új aszfaltréteg jelent meg, új táblák kerültek az útvonalra, egy-egy utcában megváltozott a forgalmi rend. Ez a trend idén is folytatódni fog. De ha szeretünk a tó körül tekerni, még ennél is jobban örülhetünk a BalatonBike365 kezdeményezés sikerének.
BalatonBike365
A Balaton nem csupán a strandokat és a néhány száz méteres part menti sávot jelenti. Az északi parton már bizonyára sokan felfedezték kerékpárral a Balaton-felvidék lankáit. Igen népszerű például a Káli-medence vagy éppen az egykori Veszprém–Alsóörs-vasútvonal helyén létesült bringaút, a Keszthelyi-hegységbe is bemerészkedtek néhányan, a déli parton pedig a somogyi lankák kerültek fel egyes bringások térképére. A lassan befejeződő BalatonBike365 projekt célja éppen az, hogy segítse a kerékpárosokat ezeknek a parttól 20-30 kilométeres távolságban található tájaknak, azaz a Balaton tágabb környezetének a felfedezésében.
Folyóparti folyóméterek
Sajnos szintén „örök” bringás kérdésnek számít a Duna, illetve két nagy folyónk partja, hiszen mind a Tisza, mind a Duna mentén végigfut hazánkban egy-egy EuroVelo útvonal (EV), azaz ezek a túraútvonalak az európai hálózatnak is részei. Ennek ellenére mind a kitáblázottságot, mind a kiépítettséget tekintve erős kihívásokkal küzd az EuroVelo 6 (Duna) és az EuroVelo 11 (Tisza) is. Holott Bécs felett százezres nagyságrendben fordulnak meg kerékpáros turisták, de a Bécs és Pozsony közötti szakasz is igen népszerű. Azért lesz itt is fejlődés, például a már most is népszerű Szigetközben. Ami a Tisza-parti útvonalat illeti, a Tokaj és Kisköre között hiányzó útvonaljelző táblákat idén ki fogják helyezni, így ott sem lehet már eltévedni a jövőben.
Száz kerékpárutat, ezeret!
A fentieken kívül Szentgotthárdtól Záhonyig több helyen lehet majd a kerékpárosszíveket megdobogtató újdonságokkal találkozni. Amellett, hogy számos, elsősorban helyben, egy-egy településen belül épül fontos bringaút (például Esztergom és Esztergom-Kertváros; Solt, Dunatetétlen és Akasztó; Vaskút, Gara, Veszprém és Gyulafirátót; Veszprém, Márkó és Bánd; Veszprém és Felsőörs vagy éppen Balatonberény, Balatonszentgyörgy és Vörs között), amelyeknek lehet a kerékpáros-turizmusra nézve is pozitív hatása, számos, kifejezetten a bringásokat kiszolgáló térségi fejlesztést is érdemes megemlíteni. Ezek közé tartozik a nagyon várt „Tokaj-kör” a Kopasz-hegy körül (amely természetesen a tokaji Tisza-hídhoz, és ezzel a Nyíregyháza–Tokaj-kerékpárúthoz is kapcsolódik), a „Bihari kastélykör” vagy a „Wenckheim turista- és kerékpárút”.
Vásárold meg februári lapszámunkat a Turistashopban, vagy az újságárusoknál, és olvasd el a várható fejlesztésekről szóló cikkünket!
Korábbi lapszámainkat pedig IDE KATTINTVA TUDOD ELÉRNI.