Gyorstalpaló autómentes utazáshoz

Hazánkat sűrűn behálózzák a vasút- és buszvonalak, de ezeket sokan csak a rossz hírekből ismerik. Most induló négyrészes sorozatunkban megmutatjuk, hogyan válhatsz fekete öves autómentes utazóvá.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2018. március 29.

Hazánkat sűrűn behálózzák a vasút- és buszvonalak, de ezeket sokan csak a rossz hírekből ismerik. Most induló négyrészes sorozatunkban megmutatjuk, hogyan válhatsz fekete öves autómentes utazóvá.

Környezetbarát, bárhol kezdődhet és végződhet, útközben is hasznosítható az idő, és még egy kis sör vagy bor sem akadály: hazánk távolsági tömegközlekedését használva az országjárás egy egészen új formája várhatja azt, aki eddig kimaradt a műfajból, és ezen a tavaszon nem fél újat kipróbálni.


A most következő részekben a legalapvetőbb tudnivalóktól kezdve jutunk el azokig a gyakorlati praktikákig, amelyek birtokában már saját jármű nélkül is bárki otthon érezheti magát az úton. Aki eddig csak az autónál maradás megerősítéséért látogatott el egy-egy állomás legkoszosabb szegletébe, annak nem kell tovább olvasnia: ez a sorozat nem a ,,miért nem"-ről, hanem a ,,hogyan lehet"-ről szól.


Mára az elmúlt évtizedben beszerzett 123 darabos Flirt motorvonatflotta szolgálja ki a fővonali személyvonatok jelentős részét

Az első, lent kezdődő részben az általános alapok mellett a vasúti utazást járjuk körül. A második részben a távolsági és helyközi buszjáratok, valamint a többi közlekedési mód, többek között hajók és kisvasutak kerülnek sorra. A harmadik részben a jegyek és kedvezmények világába teszünk nagyobb kitérőt, az utolsó fejezetben pedig néhány gyakorlati trükköt és kevésbé ismert lehetőséget veszünk sorra.

Készülődjünk!


Bár az autó hátra hagyásával otthon marad a legfőbb eszköz, szükség lesz néhány olyan kisebb kiegészítőre, amire saját járműnél nem feltétlenül. Ezek közül a legfontosabb egy nagy, 60 liter körüli, és egy kisebb, fele ekkora hátizsák: előbbi fogja helyettesíteni egy kisebb autó csomagtartójának felét, míg az utóbbit már korlátozás nélkül vihetjük magunkkal még a legzsúfoltabb távolsági busz utasterébe is; ez utóbbi maximális méreteiről, mint a legszűkebb keresztmetszetről a következő részben lesz szó.

Szintén jól jöhet egy könyv, laptop, vagy fényképezőgép, és némi morzsamentes étel, hiszen az utazás percei itt hasznosan eltölthetők, és vonat esetén a WC-szükségletek miatt sem kell aggódni.

Étkezőkocsit ma már (még?) csak a nemzetközi vonatokon találunk

Utazás vonattal


Kezdésnek a legterjedelmesebb terület következik, ahol az elmúlt 5-15 évben jelentős változások történtek pozitív és negatív irányban egyaránt - szerencsére azért az előbbiek vannak többségben. A magyar Vasút 2007 óta már nem a nagybetűs Magyar Államvasutakkal egyenlő. Különvált a három alapvető működési terület, a mára privatizált árufuvarozás, az erre elméletben szintén lassan készülő személyszállítás, és az állomások és pályák fenntartásáért felelős állami cég, amely megmaradt MÁV Zrt. néven. Leggyakrabban azonban a személyszállító MÁV-Start Zrt-vel fogunk utazásunk során kapcsolatba kerülni.

Nyugat-Magyarország néhány vasútvonalán az előbbi társaságoktó függetlenül működik tovább, immár 146 éve a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, azaz GYSEV Zrt., a Monarhia idejéből megmaradt Osztrák-Magyar Állami Vasúttársaság. A jellegzetes zöld-sárga vonatok országhatáron belüli járatain, a jegyrendszertől az utazási feltételeken át a menetrendi információkig szinte minden oda-vissza kompatibilis a MÁV-Start Zrt. hasonló megoldásaival, így az átlag utas számára valóban csak a járművek típusa és színe (és sokak szerint a tisztasága...) jelenti a különbséget. Sajnos az elmúlt évtizedben számos kis forgalmú mellékvonalon megszűnt a közlekedés; a meglévő vonalak aktuális térképei, különféle tematikákkal és részletességgel, a MÁV-csoport központi oldalán találhatók.

Hazai vonattípusok összehasonlítása

Hol találok indulási adatokat?

A régóta létező elvira.hu és a hagyományos, éves papír menetrendkönyv mellett talán itt történtek a legnagyobb változások, és nem csak azért, mert az utóbbi kiadása másfél évszázad után, 2017-ben befejeződött. Először is, végre létrejött egy busz- és vasúti járatokat egyaránt ismerő online menetrendi adatbázis, amely a menetrendek.hu oldalon érhető el. Nem sokkal később ezek a menetrendi adatok, a teljes megállólistával együtt szabadon hozzáférhetővé váltak, így már a mobiltérképeken is néhány érintéssel tervezhető lett az utazás.


Végül pedig mindezt nagyszerűen kiegészítik más telefonos applikációk, például a MÁV-Start hivatalos Vonatinfó nevű keresője (Android, IOs), vagy a VonatDroid. Előbbi legfontosabb extrája az összes úton lévő járat valós idejű térképes megjelenítése, és idén már a jegyvásárlás is, míg utóbbi remek virtuális állomási utastájékoztató táblát ad a zsebünkbe, az induló-érkező járatok aktuális adataival.


Adatok a Máv-Start Vonatinfó alkalmazásában

A régimódi, egyben áttekinthető menetrend, folyamatosan frissített pdf formátumban továbbra is elérhető a vasúttársaság weboldalán. Alapszintű művelődéshez is ajánlott olvasmány, főleg az első oldalak jelmagyarázata miatt. Ezekkel a jelölésekkel azoknál a kisvasutaknál és akár hajóknál, buszoknál is találkozhatunk, ahol a hasonló, hagymányos felület lehet az egyetlen elérhető információforrás, érdemes tehát legalább nagy vonalakban érteni a tartalmát.

Mennyire valós a „valós idő”?
Saját tapasztalatok alapján érdemes minimális fenntartással fogadni az appokban megjelenített adatokat. A térképes megjelenítés erősen függ a mobil térerőtől, természetesen nemcsak a vevő (felhasználó), hanem az adó (vonat) oldalán is, így főleg a városoktól távol, a „valós idejű” követés fél-két perces lemaradásban lehet akkor is, ha a vonatot jelző pont folyamatos mozgásban van. Az appok másik extrája a késés automatikus hozzáadása a későbbi állomások várható indulási időpontjaihoz, ami viszont nem mindig veszi figyelembe, hogy sok járat közlekedik jelentős időtartalékokkal: szükség esetén lerövidíthetik az állomási tartózkodásokat, és az erre alkalmas pályákon akár gyorsíthatnak is. Nem érdemes tehát egy „várható” tíz perc késés miatt ennyivel későbbre tervezni az állomásra érkezést.

Hogyan kaphatok jegyet?

Talán ezen a téren történt a legnagyobb előrelépés, kis túlzással megközelítve Nyugat-Európát. Változatlanul működnek a nagyobb állomások pénztárai, de egyre több a jegykiadó automata, ahol az ország bármely állomására bármilyen jegy megvásárolható, méghozzá a pénztárak tehermentesítése érdekében fix, 5%-os kedvezménnyel. Az automaták kezelése csak mérsékelten bonyolult, és átlagos műszaki alapműveltségű felhasználónak nem okoz problémát, bár a rendszer általános működése meglehetősen lassú: az „Adatok összegyűjtése folyamatban” jelzést sokat nézhetjük majd. Azonban speciális esetekkel (számlázás, útmegszakítások, csoportok eltérő kedvezményei, stb.) még érdemes lehet kezdőként a pénztárhoz indulni.
Sokat fejlődött az internetes jegyvásárlás is: ezeket a jegyeket már nem csupán az állomási automatákon, vagy otthon lehet kinyomtatni, de 2017-től végre a telefon kijelzőjén is bemutathatók, QR-kód formájában. Az utóbbi két esetben a kedvezmény mértéke 10%-ra nő, kivéve egyes alacsony kihasználtságú távolsági járatot, amelyekre 20%-kal olcsóbban vehetünk így jegyet.

A kis megállóhelyeken felszállás után változatlanul a vonat személyzete ad jegyet

2017-től már telefonon, a Vonatinfó alkalmazásból is lehet jegyet vásárolni, bár a tapasztalatok szerint nagyon ritkán még mindig előfordulhatnak váratlan leállások és kiléptetések. Attól szerencsére sosem kell tartani, hogy a kifizetett jegy nem érkezik meg, ennél korábbi fázisban, egyértelmű hibajelzéssel akadhat el a folyamat. Ezzel együtt érdemes kipróbálni, hiszen gyakorlott kézben jelentősen megkönnyíti az utazást. Ez a megoldás már a pénztárakban és a vonatok fedélzetén is használt új jegyértékesítési rendszeren alapul, ami az Elvira.hu kiszolgáló rendszerétől függetlenül működik, tehát az ottani regisztráció és a megadott adatok mobilon nem elérhetők.

Ha olyan megállóban szállunk fel a vonatra, ahol sem pénztár, sem automata nem működik, a kalauznál is a szokásos áron vásárolhatunk jegyet, míg jegykiadással rendelkező állomásról indulva ezt 2600 Ft pótdíj megfizetése mellett tehetjük meg.

Mit vihetek magammal?

A vasúti kézipoggyász legfeljebb 30 kg lehet (14 év alattiaknak ennek a fele), a mérete pedig nem haladhatja meg a 30 × 50 × 80 cm-t. Utóbbi alól az üzletszabályzat tartalmaz néhány hétköznapi kivételt, például hangszert, babakocsit, sőt „sétapálcát”, azaz túrabotot is. A gyakorlatban, egy nem teli vonaton, minimális és ésszerű keretek között számíthatunk a vonatszemélyzet rugalmasságára - a legfontosabb, hogy a poggyász kis méret esetén se legyen koszos, éles, vagy hasonló okokból nem kívánatos az utastérben, külön ülőhelyet pedig csak addig foglalhat, amíg azt nem más utastól veszi el.

Két ember két közepes hátizsákja még csúcsidőben sem okozhat problémát

Reneszánszát éli a kerékpárszállítás, ezeket a járműveket viszont csak az erre kijelölt helyen, külön jeggyel szállíthatjuk. Ilyen helyekből lehet egy-négy minden kocsiban, jelenthet egy nagyobb kerékpárszállító kocsit, de Intercity vonatok esetén az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem szállítható kerékpár. Utóbbiról a menetrendi találatok közt külön áthúzott kerékpárt ábrázoló piktogram figyelmeztet, azonban előfordulhat, hogy a jegykiadó rendszer lehetőséget biztosít kerékpárjegy hozzáadására erre alkalmatlan vonaton is. Érdemes figyelni ezeket a lehetőségeket, annál is inkább, mert az utazás szervezésének ezen mozzanata hivatalosan az utas felelőssége.

A szükséges „kerékpár és élőállat” jegyek ára a teljes árú jegy árának 65-70%-a, illetve 50 km alatt egységesen 235 Ft. Bár folyamatosan állnak üzembe a megnövelt kerékpárszállító térrel rendelkező járművek, egy-egy derűs hétvégén a Balaton vagy a Dunakanyar környékén így is minden szabad hely elfogyhat. Mivel a kerékpárok az utastérbe ilyen esetekben sem vihetők be, erősen ajánlott a vasútra alapozó biciklitúrákat a legforgalmasabb időszakon kívülre tervezni.

A régi, nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsik ritkán telnek meg - kivéve a népszerű úti célok nyári hétvégéit


Kutyák és más házi kedvencek alapesetben sajnos csak másodosztályú kocsiban szállíthatók, a 20 kg-nál nehezebb kutyák ezen belül is csak az ajtók közti peronon, tehát az ülésekkel berendezett utastéren kívül - bár a gyakorlati tapasztalatok alapján, egy tiszta és jól viselkedő kutya esetén itt is számíthatunk a kalauz együttérzésére. Póráz és szájkosár viszont minden esetben kötelező, és szigorúan be is tartatott szabály. Más, kisebb állatok szállításához egy zárt ketrecre is szükség lesz, amelynek méretére szintén a kézipoggyász maximumai vonatkoznak.

Az európai uniós előírásokhoz igazodva, 2012-re eltűntek a dohányzásra kijelölt helyek, így ma már sem hagyományos, sem elektromos cigarettát nem használhatunk a vonat utasterében, sőt, az állomások területén sem.

A minden téren részletes üzletszabályzat teljes terjedelmében, kereshető pdf-formátumban a vasúttársaság oldalán olvasható.

Ennyibe kerül az utazás
A hazai vasúton és helyközi buszokon egyaránt érvényes jegyárak közül néhány kerek kilométerekhez tartozó értéket a lenti oszlopban gyűjtöttünk össze. Ezekhez képest kisebb alkalmi kedvezmények, illetve különféle, jellemzően néhány száz forintos felárat jelentő pótjegyek is előfordulhatnak.
Az első osztályú jegyek ára átlagosan 30%-kal magasabb.

10 km 250 Ft
50 km 930 Ft
100 km 1860 Ft
200 km 3410 Ft
400 km 5590 Ft

A pontos, aktuális árakról a MÁV-Start Zrt. díjszabási oldalán tájékozódhatunk.

Kapcsolódó cikkeink:

Mától a térképen is csak egy kattintás a vasúti menetrend

Tavaszi közlekedés földön, vízen és sínen

Tíz dolog, amitől más autó nélkül utazni, mint tavalyelőtt

Cikkajánló