A magyar fejlesztésű folyótakarító hajó kamerák segítségével magától felismeri a folyóban úszó szemetet. A Robo-Collect névre keresztelt vízi járművön a kamerarendszeren kívül, egy kiemelő szállítószalag és hulladékosztályozó rendszer segíti a hatékony gyűjtést.
A közelmúltban automata hulladékgyűjtő robothajót adtak át a Dunán. A Robo-Collect vízi berendezés 100 százalékban magyar innovációban valósult meg. A Tiszai PET Kupa, hazánk legeredményesebb folyami hulladékgyűjtő mozgalma ihlette meg a jármű alkotóit. A fejlesztés szemléletében és működésében is újszerű: a szakemberek kiemelten kezelik a hulladék megfigyelését és újrahasznosítását, a folyamatokat innovatív eszközök támogatják, a hulladékgyűjtő rendszer újításai pedig fokozzák a gyűjtés hatékonyságát.
A Tisza Európa egyik legsúlyosabban szennyezett folyója: a vízügyi adatok alapján nagy áradások idején több mint 500 palackot hoz percenként Ukrajnából és Romániából.
Ez éves szinten 10-20 ezer tonna hulladékot jelent, amelynek megállítására és kitermelésére már több innováció született.
Ezeket a tapasztalatokat is figyelembe véve fejlesztette ki a Future Plastik Kft. szakmai partnereivel azt az integrált rendszert, amely képes a folyón úszó szemét észlelésére, begyűjtésére és osztályozására.
A Robo-Collect kamerarendszerrel, kiemelő szállítószalaggal és hulladékosztályozó rendszerrel ellátott vízi jármű.
A szemét észlelésében, vagyis a hulladékáradat mozgásának előrejelzésében hidrológiai modell segít, hogy a szakemberek megtalálják azt a helyet, ahol a legjobban eltávolítható a szennyezés. A térfigyelő kamerarendszer képeit feldolgozó, újonnan fejlesztett algoritmus lehetővé teszi nagy területek pásztázását és a hulladék felismerését. A hajó eszközrendszerének meghajtása autonóm napelemes energiarendszerrel történik.
A szemétáradat érkezésekor a hajó ennek útjába áll, az áramlással szemben lehorgonyozva működik, és emeli ki a szennyeződést. A hulladék válogatás után egy másik, kisebb vízieszköz segítségével úgy távolítható el a hajóról, hogy annak nem kell elhagynia eredeti munkaterületét. A fejlesztés részeként megépített szeparátor segítségével a hulladék szelektálása akár automatizáltan is működhet.
A fejlesztők reményei szerint a hajó hamarosan munkába áll a hazai folyókon, elsősorban a Bodrogon és a Tiszán, segítve az ottani védekezést. Mivel prototípusról van szó, így az áradások és szemétcunamik alkalmával az éles tesztek bizonyítják majd a hajó használhatóságát és a további fejlesztési lehetőségeket.