Így tárold a hajódat télen

Az evezősszezon végével a hajók megkezdik „téli álmukat”. De vajon hol és hogyan teszik mindezt?

Szerző:
Malárik Attila
Fotó:
Shutterstock
2015. november 19.

Az evezősszezon végével a hajók megkezdik „téli álmukat”. De vajon hol és hogyan teszik mindezt?

Fahajók

Mindenki számára egyértelmű: szabadban nem tárolunk fahajót. A jó hajótároló zárt, pormentes, száraz, sötét, ideális esetben fagymentes. Így óvható meg az anyag és a lakkozás. Megfelelő lehet egy műhely vagy egy garázs, de láttam igényes kidolgozású fakajakot nappaliban is. Akiknek nincsen hajótárolásra alkalmas kertes házuk, azok számára egy csónakház lehet a megoldás. Hasonlóan vigyáznak a tulajdonosok a nagyon drága epoxi-karbon kompozitból épített hajóikra.

Ha lehet, a szálló portól is védjük meg a hajónkat. A száraz helyeken - ilyen például egy csónakház - tavaszra porréteg lepheti be a hajót. Ha lefelé fordítjuk, kevesebb por száll a belsejébe. Még jobb, ha egy légáteresztő ponyvával alul-felül letakarjuk. A fólia nem jó, mert alatta a bepenészedhet, rothadhat a faanyag.

Műanyag hajók

A gondos gazda a műanyag hajóját is száraz és fedett helyen tárolja. Ha van egy fészer vagy egy féltető, az is jó megoldás lehet, de a leghatékonyabb védelmet a zárt hely nyújtja. Felvetődik a kérdés: ilyen alapanyagú hajóknál ez nem mindegy? Miközben egyre korszerűbb és kevesebb gondozást igénylő matériákból is épülnek kajakok, kenuk és evezős hajók, korántsem hanyagolható el a szakszerű tárolás. Ezen vízi járművek élettartamát és esztétikáját hosszabb távon alapvetően befolyásolja a törődés.

 


 
A többnyire üvegszállal erősített poliésztergyanta hajók anyagát a víz a fagyok idején szétfeszítheti. Beszivároghat a test összeillesztéseihez, avagy a test és a kiegészítők csatlakozásához. A víz a hajszálcsövesség elve miatt az üvegszálak mentén bejuthat az anyag belsejébe, és magát a szerkezetet károsíthatja!

Az időjárás és a környezet (beleértve a használóját is) hatásainak leginkább ellenálló anyag a polietilén. Ne gondoljuk azonban azt, hogy az ilyen anyagú hajókat tényleg kint lehet hagyni egész télre egy stéghez kötve, vagy következmények nélkül „bevághatjuk” a kert sarkába. Ha az alapanyag bírja is a fagyot és az UV sugárzást, a helytelen tárolás mégis a hajó vagy a kiegészítők károsodását okozhatja.

Gondoljuk csak végig: a test építőanyaga törhetetlen polietilén, a rácsavarozott veretek és kiegészítők azonban nem azok. Nézzük végig a hajónkat! Amennyiben vannak rajta műanyag, fa-, fém- vagy gumielemek, zsinórok, szivacsozott vagy szövettel bevont ülések, legyünk benne biztosak, hogy megóvásukhoz épp olyan jellegű tárolásra van szükség, mint a többi hajó esetében.

Ha minden kötél szakad: szabadban tárolás

 


 
Nem mindenki tudja, de a nedves földön tárolt hajók felülete elszíneződhet. Hiába takarítjuk majd tavasszal, az anyag színe változik meg a talaj összetevőinek hatására, örök foltot hagyva a járművön. Legalább 30 centiméterre emeljük el a hajót a talajtól! Így a levegő is járja, továbbá kevesebb hangya, csiga és sár lesz benne tavasszal.

Ne tároljuk a hajót közvetlenül betonon, kövön, mert ez a módszer biztosan sérülést okoz! A körültekintő ember a műanyag hajókat is beviszi legalább egy eresz alá, ahol többnyire két bakon, lefelé fordítva vagy fellógatva tárolja.

Feltámasztás

A legtöbb hajónak elegendő, ha két jól megválasztott helyen feltámasztjuk. Amennyiben a tartó alapanyaga fa, győződjünk meg róla, hogy a felületből nem állnak ki csavarfejek, szegek. Hajót közvetlenül fém felületre soha ne tegyünk! Az mindig valamilyen puha anyaggal legyen bevonva. Nemcsak a hajótest külsejét óvjuk ezzel, hanem azt is elérjük, hogy nagyobb felületen támaszkodjon fel a vízi jármű. Ez az elhelyezési mód a szerkezetet is kíméli.

A cikk megjelent a Turista Magazin 2014 novemberi számában.

Kapcsolódó cikkeink:

Erre figyelj, ha kezdő túrakenus vagy

Ilyen evezni a vadregényes Bodrogon

A Dráva is lehet kedvenc vízitúracélpont

Cikkajánló