Jövőre tovább szépül a „Zselici Csühögő”

2022 elején elindul az Almamelléki Állami Erdei Vasút, becenevén a „Zselici Csühögő” felújítása. Megkezdődik a kisvasút pályájának rekonstrukciója, modernizálják az állomásépületet, lesz új váró és kiállítás is.

Szerző:
Turista Magazin
Fotó:
Mecsekerdő Zrt.
Forrás:
Mecsekerdő Zrt.
2021. december 22.

2022 elején elindul az Almamelléki Állami Erdei Vasút, becenevén a „Zselici Csühögő” felújítása. Megkezdődik a kisvasút pályájának rekonstrukciója, modernizálják az állomásépületet, lesz új váró és kiállítás is.

A Dél-Dunántúlon a Zselic dombjai között található több mint egy évszázados vasúti pálya napjainkra erősen elavult. A Mecsekerdő Zrt. 2022 első felében felújítja a fővonali pályát és tartozékait, korszerűsíti az állomásépületet, korhű, faszerkezetű fedett várót épít, és egy új kiállítást is kialakít. A vasút gördülőállománya szintén bővül: a megújult pályán az eddigi kettő helyett már három nyitott vasúti személyszállító kocsi áll majd az utazóközönség rendelkezésére.

A vasút egyik különlegessége a megszokottnál is kisebb, 600 mm-es nyomtáv. Hazánkban Almamelléken kívül mára egyedül Kemencén maradt fenn ugyanilyen nyomtávú vasútvonal. A kisvasút története a kezdeti időkben szorosan összeforrt a MÁV Kaposvár- Szigetvár vonalával: Az 1900-ra elkészült mellékvonal új gazdasági lehetőségeket teremtett az addig szinte érintetlen zselici tájban.

Több mint 120 éve zakatol

A vidék tulajdonosa, Biedermann báró, felismerve a vasúti szállításban rejlő lehetőségeket, Almamellék állomásához csatlakozva már 1901-ben kisvasutat építtetett. A környékbeli erdők faanyagának kiaknázása érdekében sorra épültek a kisvasút szárnyvonalai, amelyek az érintett erdők kitermelése után sokszor fel is szedtek, sínanyagukat pedig más szárnyvonalak építéséhez használták fel.

Miután a báró Sasréten iskolát alapított, a környék gyerekei is kisvasúttal utaztak, megalapozva a vasút személyforgalmát. A vonóerőt az első évtizedekben kizárólag lovak szolgáltatták, az első mozdonyok az 1950-es években érkeztek. 1977-ben megszűnt a Kaposvár- Szigetvár mellékvonal. Nagyvasúti kapcsolat nélkül az addig is csökkenő teherforgalom még inkább visszaesett, és egyre fontosabb lett a kirándulóforgalom minél színvonalasabb kiszolgálása. Így a személyszállítás a mai napig töretlen a kisvasúton.

Cikkajánló