Kék hullámon a zöldek közé

Sokszor hallani, hogy a Dunakanyar csak egy karnyújtásnyira van Budapesttől, de a kijutás korántsem egyszerű. A titkos aduász a Dunán érkezik.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
MAHART PassNave Kft.
Gulyás Attila
Roxor Helsing
2017. április 28.

Sokszor hallani, hogy a Dunakanyar csak egy karnyújtásnyira van Budapesttől, de a kijutás korántsem egyszerű. A titkos aduász a Dunán érkezik.

 

Amikor a város közepén a természetre gondolunk, a legideálisabb közlekedési eszköznek általában a teleportálás tűnik, amellyel a belvárosi járdaszigetről egyenesen Dömös kavicsos Duna-partjára vagy Vác macskaköves, óvárosi utcáinak egyikébe érkezhetünk meg. Amíg viszont ez nem lehetséges, marad a ma is létező megfelelője, a 60 km/órás sebességű, menetrend szerinti szárnyashajójárat, valamint a lassabb, olcsóbb alternatívái, azaz a hagyományos kirándulóhajók.  

 

 

Érdekességek
- A Budapesten mindennapos látványnak számító szárnyashajó az egykori keleti blokk országain kívül alig ismert különlegesség.
- A kirándulóhajók egy tonnájának megmozgatásához alig egy lóerő teljesítményre van szükség, így ebből a szempontból a hajózás még a vasútnál is hatékonyabb közlekedési mód.
- Online vásárlás esetén a szárnyashajók menetjegye 15%-kal olcsóbb.

Az évtizedek óta minden tavasszal Budapestről útjukra induló hajójáratok fő állomásai a tág értelemben vett Dunakanyar legnépszerűbb látnivalói: Szentendre évszázados történelmi városközpontja, a visegrádi fellegvár tövében fekvő hajóállomás, Dömös csendes folyópartja a Dunakanyar közepén, végül pedig Esztergom városa. Amíg egy átlagos utazás során az e helyekre vezető utat betonfalak, óriásplakátok vagy éppen átláthatatlan erdősávok szegélyezik, a Dunán érkezve egy jó kondiban lévő kerékpáros sebességével haladva láthatjuk, ahogy a vízparti házak egyre kisebbek lesznek, a levegő kitisztul, és végül ott találjuk magunkat az ártéri fasorok és a víz felé nyitott kiskertek között. Az út végére arra is fény derülhet, hogy a szárazföldön soknak számító, 40-80 perces menetidő a vízről nézve jóval rövidebb annál, mint amennyit egy ilyen közlekedési eszközön természetesnek gondolnánk.

 

 

 

Ingyenes Wi-Fi a fedélzeten 

 

A fővárostól északra induló útvonalak terén idén sem várhatók nagy változások, a járművek területén viszont annál inkább: a téli szünetben az üzemeltető MAHART PassNave összes hajója átesett egy felújításon, amely során az utasterek új üléseket, több kerékpárhelyet, légkondicionálást és ingyenesen elérhető hotspotokat kaptak, a hajó helyzetéről és az úti célokról pedig színes monitorok adnak friss információkat a nemzetközi vonatokhoz hasonlóan. Természetesen a fedélzeti büfék is megmaradtak.

 

 

TEKA-kártyával kedvezményes a hajózás

o A MAHART Passnave Kft. által üzemeltetett belföldi hagyományos hajójáratokra 30% kedvezménnyel vásárolhatod meg a menetjegyet. 

Egyéb kedvezményekről ide kattintva tájékozódhatsz.

Az idei szezon március második szombatján kezdődött, a Visegrádról induló körútvonalak hosszabbik, kék járatával, amely „hop-on, hop-off” rendszerben működik: egy 24 órás időtartamra érvényes napijeggyel vehető igénybe, amellyel az utas menet közben bármelyik megállóban leszállhat, ha egy nevezetességnél több időt szeretne eltölteni, majd egy következő járattal folytathatja tovább az utazást bármikor, bármelyik állomásig.

 

A tavasz beköszöntével április 1-jén indult a népszerű Budapest-Szentendre-járat, amely Budapest központjából átlagosan egy és negyed óra alatt ér Szentendrére, ahol már nincs is szükség parkolóhely keresésére, avagy hosszú gyaloglásra, hiszen a kikötő közvetlenül a történelmi városközpontban található.

 

 

Szárnyalás a habok hátán


A sűrű forgalmú nyári szezon kezdete április 29. A szárnyashajók - hétfő kivételével - naponta indulnak a Vigadó térről a Dunakanyarba. Alig egy órával később Visegrádon, újabb fél óra múlva már Esztergomban vannak: a közel 50 km/órás átlagsebesség a Duna sűrűn lakott jobb partján még a személyautókéval is versenyképes. A nem mindennapi élményhez persze komolyabb jegyár is tartozik: a Budapest-Esztergom-távolság 7500 forintért járható meg oda és vissza, az utasok kerékpárjai pedig - a többi járatoz hasonlóan - ennek a feléért utazhatnak.

 


Ugyancsak április utolsó hétvégéjén indul útnak a hagyományos Budapest-Esztergom-kirándulójárat, illetve sűrűsödik a hajók nagy részének menetrendje: a csak szombati indulások helyett a legtöbb járat hétfő kivételével mindennap útnak indul.

 

Utolsóként a „hop-on hop-off” rendszer idén debütáló zöld járatának közlekedése indul meg június 21-én. Nyár végéig szerdánként és vasárnap, Visegrád és Vác között közlekedik, 45 perces menetidővel. 

 

Részletesebb információk és menetrendek a www.szemelyhajozas.hu oldalon.

 

Túraajánlatok

Pilis Bike - hegyikerékpárral földön és vízen
A Visegrádi-hegység keleti felét átszelő biciklitúra jó minőségű utakon vezet, és az egyik leghangulatosabb patakvölgy felfedezésének lehetőségével kecsegtet.
Indulás (április 29. - október 1.): 09.00; Vigadó téri hajóállomás
Érkezés Szentendre belvárosába: 10.30
Útvonal: Szentendre, Sztaravodai út, Skanzen, Pap-réti-nyereg, Apát-kúti-völgy, Visegrád
Szárnyashajó indulása Budapestre: 18.00
Érkezés Budapestre: 19.00
Táv kerékpárral: 20 km
Szintemelkedés: 385 m


Dunakanyari panorámák (közepesen nehéz gyalogtúra)
Indulás: 09.07; Nyugati pályaudvar
Érkezés Nagymaros-Visegrád megállóhelyre: 09.48
Hajó indulása Dömösre (március 11. - november 5.): 10.15
Útvonal: Dömös hajóállomása, Királykúti utca (sárga sáv), Kaintz György-forrás (piros háromszög), Vadálló-kövek, Prédikálószék, Akasztó-hegy (piros kereszt), Pilisszentlászló (zöld sáv), Spartacus-ösvény, Apát-kúti-völgy, Visegrád
Táv: 18 km
Menetidő: 6-7 óra
Szintemelkedés: 630 m
Visegrádon autóbusz Szentendrére, valamint komp Nagymarosra óránként indul.

 
 

Kapcsolódó cikkeink:

Ismét szeli a habokat a dömösi komp

A föld mélyétől a Duna habjaiig - Budapest rejtett kincsei

Cikkajánló