A reptérlátogatás második felében megtudtuk, miért jelentenek veszélyt a 40 dekás ürgék a légi forgalomra, kiderült, mivel spórolnak annyit a fapados légitársaságok, és még egy romantikus történetet is hallottunk arról, hogyan kérte meg egy fiatalember a barátnője kezét a 2-es futópálya bevezető fénysorának vakító lámpái előtt.
Amikor a hajtómű felszippant egy őzet
A Liszt Ferenc Repülőtér biztonsági zónája, a nagy füves placc Magyarország legnagyobb ürgeállományának ad otthont, nagyjából 210 ezer példány él itt. A kistermetű ürgével önmagában nem lenne gond, a baj az, hogy odacsalja a ragadozó madarakat, amelyek viszont már komolyabb veszélyt jelentenek a légi forgalomra nézve. A probléma nem teljesen megoldott. Bár minden tavasszal és sokszor nyáron is tartanak úgynevezett ürgementesítést, lehetetlenség minden kis állatkát összeszedni és áttelepíteni.
A hatalmas, körbekerített mező remek élőhely az ürgék számára
Hangágyúkkal is próbálkoznak, hogy elriasszák a madarakat, de az okosabbja, például egy egerészölyv elég hamar megtanulja, miként működik az eszköz. Pofátlanul rátelepszik a csövére, és az előzetesen érkező rezgésből pontosan tudja, mikor kell felszállnia, hogy elkerülje a hangorkánt. Aztán szépen visszaszáll, és a magaslatról ráadásul még kényelmesebben kiszúrja a földön futkározó ürgét. Hatékonyabbak a Bird Patrol sárga terepjárói, amelyek körbejárva a területen éles, vijjogó hangokkal ijesztgetik el a madarakat.
Szemléletes összehasonlítás a terület nagyságához: Budapest belvárosa és a Liszt Ferenc Repülőtér, azonos méretarányú térképrészleten (openstreetmap.org)
A repülőtér egyébként egészen gazdag vadvilággal büszkélkedhet. Az ürgék mellett előfordulnak rókák, mezei nyulak, pelék és őzek is. A nagyobb állatok persze nagyobb problémát is jelentenek. Ha kiszaladnak a futópályára vagy a gurulóútra, és belekerülnek a repülőgép hajtóművébe, az a gép utána 3-4 napig biztosan nem száll fel. A pilóta inkább fékez egy jó nagyot, ha meglát mondjuk egy őzet - ez jusson eszünkbe akkor, ha földet érés után kikapcsoljuk a biztonsági övet, ne adj isten felállunk.
Lánykérés a vakító fényben
Fények a 2-es futópálya végén
Már teljes sötétségben érkezünk meg a repülőtér legtávolabbi pontjára, a 2-es futópálya végéhez, ahol megleshetjük, hogyan néz ki a földről a maximális teljesítménnyel izzó bevezető fénysor. Spoiler alert: nagyon durván. Annyira vakít, hogy nem túl kellemes érzés huzamosabb ideig belenézni, de ha csak pár pillanatra pislogunk oda, konstatálhatjuk, hogy azért ez sem mindennapi látvány. Tavaly nyáron ezt a percet választotta egy fiú arra, hogy féltérdre ereszkedjen, és megkérje a barátnője kezét. Ha a meghatottságtól nem is, az 5500 darab fullon világító lámpatest rásegítésével biztosan kicsordultak a lány könnyei.
Régen errefelé volt a repülőtér saját állatkertje. Azokat a jószágokat hozták ide, amelyeket be-, illetve kicsempészni próbáltak, vagy nem voltak rendben az egészségügyi papírjaik. Nándi bácsi, a fegyveres biztonsági őr egy időben két kisoroszlánt is nevelt itt.
Ezért is olyan olcsók a fapadosok
A forgalmi előtéren, a terminál légi oldalán egészen közelről lehetünk tanúi annak, mi történik, amikor egy gép begurul az állóhelyre. Ha a tempót vesszük figyelembe, a repülő megfordításában, azaz ellenőrzésében és előkészítésében a fapadosok járnak az élen, köztük is a Ryanair, ahol ez a művelet mindössze 25-27 percet vesz igénybe, de a WizzAirnél sem sokkal több ez az idő, nagyjából fél óra, 35 perc.
Beáll a repülő, a kerekeit kiékelik, megkapja a földi áramforrást, ajtónyitás, csomagtérnyitás, leszállítás, tankolás, kirakodás, berakodás, közben a - Ryanair esetében - a négy légiutaskísérő (most már őket sem irigylem) 6 perc alatt kitakarít, átnézi a 189 ülést, az ülészsebeket, hogy ki lopta el a biztonsági tájékoztató táblát vagy a mentőmellényt, otthagytak-e szemetet vagy értéket, ezzel párhuzamosan a pilóta megejti a külső biztonsági ellenőrzést, addig a másik pilóta beprogramozza a navigációs rendszert, felszállnak az utasok és indulás. Ebben a feszített tempóban egy nap alatt akár hat Budapest - Milánó, Milánó - Budapest járatot is lebonyolít a csapat.
Leálltak a hajtóművek, indul a visszaszámlálás: ez a gép fél órán belül újra a levegőben lesz
Hogy mennyire nem szeretnek pénzt költeni a fapadosok, az abból is látszik, hogy kiharcolták az utaskarámnak csúfolt, fedett, sétáltatós-sátras beszállító hely megépítését, így sem buszra, sem utashídra nem kell költeniük. A pechesebb utasok, akiknek a legtávolabbi állóhelyről indul a gépük, így majdnem másfél kilométert sétálnak.
Nem a jobbkéz-szabály miatt, de elsőbbsége volt
Az is érdekes, hogy a Ryanair csak egy lépcsőt rendel a kiszálláshoz hátulra, elöl egy összehajtható kempinglépcső található a gépben. Ezzel 15 eurót takarítanak meg, ami elsőre röhejesnek tűnhet, de ha kiszámoljuk, hogy 400 db repülőgéppel 1400-1600 járatot üzemeltetnek naponta Európában, és az esetek 80 százalékban megspórolják a 15 eurót, máris egy kisebb vagyont kapunk.
Mert a repülőgéppel csak akkor lehet pénzt keresni, ha a levegőben van - vallják a fapadosok. Persze, aki éppen 6000 Ft-ért utazik Milánóba vagy Madridba, valószínűleg se a sétát, se a kempinglépcsőt nem bánja túlzottan.
A reptérlátogatás mindig kicsit más
Leszállás a leszállók fotózásához az egyes pálya végénél
A túránk utolsó állomása egyben a nap fénypontja számomra, amit akár szó szerint is lehet venni. A Kisdombnak nevezett helyen parkol le a busz, ahonnan rálátunk az 1-es futópályára és a környezetére.
Különböző színű lámpák ezrei ragyognak az éjszakában, búzavirágkékek, sárgák, zöldek, pirosak, és mindegyik mást jelöl. A gurulóutakat például a kékek szegélyezik, és nagy baj, ha ezekről letér a gép, a beton ugyanis csak a szegélyfények vonaláig teherviselő. 2011-ben a 2-es futópályán legutolsó útjára indult egy nyugdíj előtt álló pilóta, és a 250 tonnás gép eltért balra. Az aszfalt padka beszakadt, a kerék pedig beszorult fél méterrel alá, és egy napba telt, mire kiszabadították. Nem éppen vidám befejezése egy 30 éves karriernek.
Kilátás a Kisdombról
Erről a helyről szuperül lehet látni és hallani az éppen induló MNG Airlines teherszállító gépét. Aki szereti ezt a hangot, az biztosan jólesőn megborzong, amikor a hajtóművek elérik a száz százalékos teljesítményt.
Visszafele úton még meghallgatunk pár érdekes infót, most már például azt is tudom, hogy a világ legrövidebb repülőútja két skóciai szigetet köt össze, amelyek 2 kilométerre találhatók egymástól, és a menetidő mindösszesen 42 másodperc, kivéve szeles időben, mert olyankor nagy késések lehetnek: akár 1 perc 20 másodperc hosszúra is elnyúlhat az út.
Az MNG Airlines teherszállítójának felszállása, háttérben a Hármashatár-hegy
A reptérlátogatás egyértelműen az a program, amin megéri akár többször is részt venni. Nemcsak azért, mert mindig más gépeket láthatunk, és mert az irányt és a helyszínek sorrendjét az aktuális érkezésektől-indulásoktól függően, ott helyben alakítják ki, de azért is, mert biztosan mindig hallunk valami újdonságot. Ezt Attila, a fotósunk is tanúsíthatja, aki már harmadjára vesz részt a programon. Aki fontolgatná a reptérlátogatást, annak elárulom: közel sem lőttem le minden poént, ebbe a cikkbe is csak az érdekességek töredéke fért bele.
Lassan megkezdjük az Aeropark megközelítését, megkérnek minket, hogy becsatolt övekkel maradjunk a helyünkön, amíg a járat a végső állóhelyére nem érkezik. Budapesten a kinti levegő hőmérséklete 22 fok, a pontos idő 22 óra 8 perc. A kapitány úr és a személyzete búcsúzik tőlünk, és még visszavárnak. Szerintem megyünk.
A reptérlátogatás első feléről ide kattintva olvashatsz!
Jegyárak
Felnőtt: 3 400 Ft
DiákL 2 900 Ft
Nyugdíjas: 2 900 Ft
Családi jegy: 9 900 Ft
Kiegészítő jegy családi jegyhez: 1 000 Ft
A túrákra online regisztráció szükséges, ezt ide kattintva érheted el.
Még több infó a honlapon: www.repterlatogatas.hu
Kapcsolódó cikkeink:
Kirándulás a reptér szigorúan ellenőrzött övezetében - 1. rész
A fejünkre húzták a pilótasapkát a repülőskanzenben
Egy hely, ahol pilótának érezheted magad
Dunából kihúzott, második világháborús repülőroncs került a Reptárba