Különleges kisvasúti tehervonat indul a Zemplénben

November első szombatján, közel negyven év után újra fát szállító szerelvénytől lesz hangos az erdő a Pálházi Erdei Vasút vonalán. Az egyszeri alkalommal közlekedő tehervonat utasai közé főleg fotósokat várnak.

Szerző:
Északerdő Zrt / Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2017. október 16.

November első szombatján, közel negyven év után újra fát szállító szerelvénytől lesz hangos az erdő a Pálházi Erdei Vasút vonalán. Az egyszeri alkalommal közlekedő tehervonat utasai közé főleg fotósokat várnak.

Egyedi tehervonat indul nosztalgiára vágyóknak, felfedezőknek, de elsősorban fotósok kedvéért, a vasutat üzemeltető Északerdő Zrt. szervezésében. A régi idők hangulatát idéző különvonat Pálháza és Rostalló között, tehát a teljes vonalon végigmegy majd, az út során számos fotómegállással a vonal leglátványosabb helyszínein.

 

„Bak” kocsikból és rönkszállítókból álló fotósvonat Csömödéren - Ábel gőzös lejárt kazánvizsgája miatt ma már megismételhetetlen pillanat


A program keretében a résztvevők számától függően egy vagy két különvonat indul majd. A tehervonat a vasútvonalon ma is használatos C-50-es mozdonyból, rönkszállító truck-párból (ez lényegében két, egymáshoz nem kapcsolódó forgóváz, amelyek a rajtuk lévő, hatalmas fatörzsek által válnak egy „teherkocsivá”) és fával rakott „Jah” sorozatú nyitott teherkocsiból áll majd. A fotósokat egy második szerelvény szállítja, a menetrend szerinti forgalomban használatos, zárt „Bak” sorozatú személykocsikkal.


Ha 30 főnél kevesebben jelentkeznek, a szervező a személyszállító kocsit is a tehervonatba sorozva közlekedteti, egy nem kevésbé érdekes, alacsony költségvetésű vegyesvonatot képezve.

 

Mi fán terem a fotósvonat?
Kép
Azoktól, akik sűrűn használják az ország vasútjait, gyakran hallhatunk „régen micsoda látvány lehetett...”-jellegű mondatokat. Éppen ezért szerveznek egy-egy különleges helyszínre teher- vagy nosztalgiavonatokat. Az ilyen járatok a vonal jellegzetes pontjain meg-megállva szolgáltatnak fotótémát a rajta utazóknak. A fotómegállások átalában hasonló koregráfia szerint történnek, a fotósok a szervezők irányítását követve szállnak le, majd állnak fel az előre eltervezett - ritkábban útközben megszavazott - helyeken. Természetesen lehet és érdemes máshonnan is fotózni, az egyetlen szigorú íratlan szabály, hogy folyamatosan figyeljünk a többiekre, és kifejezett kérés nélkül ne kerüljünk mások látómezejébe. A rendelkezésre álló idő függvényében a fotómegállások lehetnek feszes menetrendű, gyors kattintások, és egész órás piknikezések is - a lényeg, hogy a személyzet kérésére mindenki időben visszaszálljon. Ugyanakkor egy ilyen utazás nem csak a kattintgatásról szól: a hasonló érdeklődésű internetes közösségek tagjai itt találkoznak személyesen, így az utasok között a mindenhol leszálló fotósoktól kezdve egészen a fényképezőgépet nem is hozó beszélgetőtársakig és egykori vasutasokig mindenki jelen van.

Balra: egy korábbi különvonat fotómegállása a mátrai Kanázsvár alatt.
 

 

A vonatozásra előzetes jelentkezés szükséges, legkésőbb november 3. délig (de a tervezhetőség miatt ajánlott még október hónapban) a kisvasut@eszakerdo.hu e-mailcímen. A részvételi díj 3000 Ft/fő. További fontos információk a program részletes kiírásában.


A vonat november 4-én, 10.30-kor indul Pálháza álomásról; a szervezők fél órával korábbi megérkezést kérnek, az utasok ekkor vásárolhatják meg a jegyüket. Visszaérkezés 16.30-ig. A programot a szervezők rossz idő esetén is változalanul tartják meg.

 

Aki fotózás helyett inkább „csak” utazna és kirándulna, azt nagyszerű lehetőség várja egy héttel korábban Miskolcon, az év utolsó mahócai különvonatán: október 28-án nem is egy, hanem két járat indul délelőtt és délután, amelyek három részre osztva érkeznek vissza, fél tizenkettő és háromnegyed öt között, így mindenki megtalálhatja a neki való programot.
 

Kapcsolódó cikkeink:
Ha kisvasútrajongó vagy, most próbára teheted magad
2017 őszi közlekedési rendek földön és vízen

Elveszett erdei vasutak nyomában

Cikkajánló