Egyedülálló programmal készül november utolsó hétvégéjére a Zempléni-hegység mélyébe a pálházi erdei vasút: két év után ismét tehervonat hozza a fát, méghozzá kifejezetten a fotósok kedvéért.
Hazánk egyik legrégibb erdei vasútját a legtöbben tavasztól őszig működő, nosztalgikus közlekedési eszközként ismerhetik, amely Pálháza központjából a kilenc kilométerre lévő Rostallóig szállítja a kirándulókat, áthaladva többek közt a festői Kishuta falun és az erdők mélyén lévő Kőkapu alagútján.
A 2017 őszi különvonat a kőkapui tó partján
Az Északerdő Zrt. által üzemeltetett vasút eredetileg számos társához hasonlóan az erdőben kitermelt fa szállítására épült, de az elmúlt negyven évben már csak személyvonatok közlekednek rajta.
A vasút öreg, mára muzeális korúvá vált teherkocsija közül azonban néhány példány megúszta a selejtezést.
Amellett, hogy a pálya fenntartási munkái során segédkeznek, 2017-ben egy különleges alkalom erejéig eredeti feladatukat is visszakapták.
Ekkor indult az első, úgynevezett fotótehervonat, nosztalgiára vágyóknak, felfedezőknek, de elsősorban fotósok kedvéért. A régi idők hangulatát idéző különvonat Pálháza és Rostalló között, tehát a teljes vonalon végigment, az út során számos fotómegállással a vonal leglátványosabb helyszínein. A különleges szerelvény november 30-án ismét útnak indul.
Tehervonat a Kemence-patak völgyében
A fotómegállások az eddigiekhez hasonló koreográfia szerint történnek majd: a fotósok a szervezők irányítását követve szállnak le, majd állnak fel az előre eltervezett – ritkábban útközben megszavazott – helyeken. Természetesen lehet és érdemes máshonnan is fotózni, az egyetlen szigorú íratlan szabály, hogy folyamatosan figyeljünk a többiekre, és kifejezett kérés nélkül ne kerüljünk mások látómezejébe. A rendelkezésre álló idő függvényében a fotómegállások lehetnek feszes menetrendű, gyors kattintások, és egész órás piknikezések is – a lényeg, hogy a személyzet kérésére mindenki időben visszaszálljon.
A tehervonat a vasútvonalon ma is használatos C-50-es mozdonyból, rönkszállító truck-párból (ez lényegében két, egymáshoz nem kapcsolódó forgóváz, amelyek a rajtuk lévő, hatalmas fatörzsek által válnak egy „teherkocsivá”) és fával rakott „Jah” sorozatú nyitott teherkocsiból áll majd. A fotósokat a menetrend szerinti forgalomban használatos, zárt „Bak” sorozatú személykocsik szállítják.
Megérkezés Pálházára