Február elsején kezdődik, és egészen decemberig tart a teljes vágányzár a Budapest-Miskolc-vasútvonal Pécel és Aszód közti szakaszán. Ahol ma még végigrobog a gyorsvonat, két hét múlva vonatpótló buszokra kell átszállni.
Az Északi-középhegység déli oldala alatt végigfutó Budapest-Miskolc-Kassa-vasútvonal hazánk egyik legöregebb vaspályáinak egyike, amelyről szinte valamennyi környékbeli turisztikai célpont elérhető: a belőle kiágazó vasutakon juthatunk el többek közt a Cserehát szívébe, Salgótarján és a Karancs vidékére, Egerbe, a Hortobágyra és Miskolcra, azon túl pedig Tokajba és a Zempléni-hegység mindkét oldalára Hidasnémeti és Sárospatak között.


A felújítással érintett szakasz egész Észak-Magyarország vasúti közlekedésére hatással lesz
Az utoljára az 1970-es években átépített pálya budapesti elővárosi szakaszán a legnagyobb az igénybevétel, ahol már igencsak ideje volt az újabb felújításnak. Az érintett Rákos és Hatvan közti szakasz két ütemben, 2020-ig újul meg, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, európai uniós támogatással, százmilliárd forint feletti költségkerettel. A műszaki tartalom alapján lényegében új vasútvonal épül az eredeti nyomvonalon, ahol az erre alkalmas, kevésbé kanyargós szakaszokon a szerelvények 160 km/h sebességig gyorsíthatnak.


A vasútonalon közlekedő gyors- és Intercity vonatok menetrendje a teljes pályafelújítás eddigi első évében is sokat változott, februártól viszont következik a legradikálisabb lépés: kilenc hónapos teljes lezárás, és a legrosszabb állapotú, Gödöllő környéki szakasz teljes cseréje - a pályaszerkezeten kívül sok helyen a földművekkel és néhány híddal együtt, remélhetőleg ismét legalább ötven évre. Ebben az időszakban minden járatot autóbuszokkal pótolnak, a távolsági vonatok esetében az előzetes információk szerint Hatvan és Budapest, illetve egyes vonatok esetén Hatvan és Pécel között. A buszokon az eddigi gyakorlat szerint csoportok együttes elhelyezése, valamint a kerékpárok szállítása jellemzően nem biztosított, bár a konrét vágányzári hirdetmény megjelenéséig még remélhetők pozitív fejlemények ezen a téren.


Boldogkőváraljáról egy ideig csak egynél több átszállással lehet a fővárosba utazni
A vágányzár hónapjaiban alternatív megoldást a meglévő távolsági buszjáratok jelenthetnek, amelyek többek közt Balassagyarmat, Salgótarján és Eger városokba is biztosítanak átszállás nélküli eljutási lehetőséget a budapesti Stadion autóbusz-állomásról. A távolabbi úti célok egy nagy kerülővel, a Budapest-Szolnok- Nyíregyháza útvonalon lesznek vasúton is elérhetők.
Kapcsolódó cikkeink:
Mától a térképen is csak egy kattintás a vasúti menetrend
Gyorstalpaló autómentes utazáshoz
Ha a sínek véget érnek, irány az országút