Mit rejt a Kőris-hegy óriási golflabdája?

A Bakony legmagasabb hegyén található hófehér gömbkupola már messziről is elég rejtélyesnek tűnik, és ez közelről, a szomszédos kilátóból szemlélve sem változik. Mi célt szolgál ez a futurisztikus objektum?

Szöveg és fotó:
2024. november 11.

A Bakony legmagasabb hegyén található hófehér gömbkupola már messziről is elég rejtélyesnek tűnik, és ez közelről, a szomszédos kilátóból szemlélve sem változik. Mi célt szolgál ez a futurisztikus objektum?

A Kőris-hegy a tetején ülő fehér gömbbel már távolról jól látszik. Aki a Bakonyban kéktúrázik, az közelről is szemügyre veheti azt, hisz a Kőris-hegy tetején álló Vajda Péter-kilátó, amelynél a kéktúra-pecsét is van, épp a szomszédban áll. Ha átsétálunk pár métert, a különös objektum környezetében, a kerítéssel körülvett kis területen több épületet is láthatunk. Ez itt a légiforgalmi szolgáltatásokat nyújtó, állami tulajdonú vállalat, a HungaroControl Zrt. Kőris-hegyi állomása.

A gömbkupola az 1970-es évek vége óta van itt, és egy távolkörzeti radart rejt, ami a polgári légtér ellenőrzését szolgálja.

A 70-es években a magyar légtérben röpködő polgári gépek szaporodásával szükség volt egy ütősebb repülésirányítási rendszer kiépítésére, ennek érdekében az ország két pontján távolkörzeti radarállomást telepítettek.

A helyszínek kiválasztásakor számos tényezőt figyelembe vettek, végül két helyszínt választottak, a Kőris-hegyet, illetve az ország keleti felén Püspökladányt. A távolkörzeti radarok 370 km-es területet tudnak befogni, mellettük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működik még több, kisebb hatótávolságú radar, amelyek nem látnak el ilyen messzire. A két távolkörzeti, valamint a ferihegyi reptér radarjai együtt – minimális holttérrel – az az ország teljes légterét lefedik.

A 709 méter magas Kőris-hegy tetején persze egyáltalán nem volt egyszerű művelet egy ilyen létesítményt megépíteni.

Ahogy azt a HungaroControl oldalán olvashatjuk, maga az állomás építése csak egyéves előkészület után kezdődhetett meg, először építeni kellett egy betonutat a leendő állomásig, és meg kellett oldani a víz-, illetve a villamosenergia-ellátást is.

De miért is van szükség erre a hatalmas gömbkupolára? A különös szerkezet az antennát védi az időjárás viszontagságaitól, például az itt gyakran fújó erős szelektől vagy a hótól, ez utóbbi miatt van gömbformája is, erről ugyanis gyorsabban leolvad a hó, ami a téli időszakban akadályozhatná a radar működését.

A Kőris-hegyi radarállomás 1978-ban kezdte meg működését, és azóta már többször is cserélték a radart és a gömbkupolát, a legutóbb épp az idén nyáron. A munkálatokról egy videó is készült.

Cikkajánló