Mind a belföldi, mind a külföldi turisták száma nőtt az év első tíz hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest az Észak-Alföldön, ahová az idén már több mint félmillióan látogattak - mondta Katona Ilona, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. regionális marketing igazgatója egy szakmai rendezvényen.
A Hajdúszoboszlóhoz közeli Tuba Tanyán - amely tavaly az év vendéglátóhelye volt - rendezett tanácskozáson elhangzott: az idén eddig 1,47 millió vendégéjszakát töltöttek az Észak-Alföldön, az év egészében ez az adat várhatóan felülmúlja a tavalyi 1,57 milliót.
Katona Ilona elmondta, hogy a belföldi látogatók 6,9, a külföldiek 1,8 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el a régióban. Október végéig mintegy 518 ezer turista látogatott az Észak-Alföldre, köztük a magyar vendégek 8,2, a külföldiek pedig 3,8 százalékkal voltak többen, mint egy évvel korábban.
Jelentősen nőtt a lengyel turisták száma, az idén eddig a külföldiek között ők adták a legtöbb - 102 ezer - vendégéjszakát. Őket a németek és a románok követik, de jelentős volt az erősödés az orosz és az ukrán vendégek számában is. A legnépszerűbb célpont továbbra is Hajdúszoboszló.
A szakember reményét fejezte ki, hogy a tavalyi évhez hasonlóan jövőre ismét lesz oroszországi charterjárat Debrecenbe. A debreceni repülőtérről szólva kitért arra: habár korábban nem volt jelentős küldő ország Anglia, a Wizz Air londoni járatainak sűrűsége miatt erősebb marketingbe fogtak a szigetországban és ezt jövőre is folytatni kívánják.
Elmondta azt is, hogy az év végén záruló uniós költségvetési időszakban mintegy 60 milliárd forint fejlesztési támogatást nyert el az ágazat az Észak-Alföldön.
Katona Ilona kiemelte a régió gyógy- és egészségturizmusában rejlő lehetőségeket, jelezte ugyanakkor, hogy a gyógyulni vagy regenerálódni vágyók számára programokat is kínálni kell, ezért az idegenforgalmi vállalkozások szorosabb együttműködését szorgalmazta.
Sóvágó László, Hajdúszoboszló polgármestere azt mondta: a fürdővárosban 5-6 százalékkal több vendégéjszakával kalkulálnak év végéig 2012-höz képest. Bírálta, hogy jövőre csökkennek a Magyar Turizmus Zrt. marketingre fordítható forrásai, és véleménye szerint a keleti országrész azon belül is "kevesebbet kap, mint amennyit megérdemel."
Mártonné Máthé Kinga, az MT Zrt. belföldi marketing részlegének vezetője erre reagálva azt mondta: jövőre Budapest és a Balaton után az Észak-Alföld kapja a legnagyobb összeget marketingre. Mint mondta, az egymillió vendégéjszakájával Hajdúszoboszló a régió zászlóshajója, de egyre szaporodik a tematikus kínálat is. Utóbbiak közül kiemelte a szabolcsi templomos túrát.
Az idei év eredményei közül felhívta a figyelmet arra, hogy Nyíregyházán jelentősen nőtt a turisták száma, valamint hogy a debreceni Ikon étterem lett az ország legjobb vidéki étterme.