Egy svájci egyesület minden évben díjra jelöli azokat a cégeket, amelyek terméküket különösen környezetterhelő szállítási útvonalon juttatják el a fogyasztókhoz, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a kontinenseken és óceánokon átívelő áruszállítás káros hatásaira.
A nem éppen hízelgő Teufelsstein-díj" egyik jelöltje a dobozba zárt alpesi levegő, amit a Swiss Air Deluxe cég Ázsiába is exportál, és állítja, a termék "a tüdőre, a szívre és potenciára is jótékony hatást gyakorol. A dobozos hegyi levegőt egy légzőmaszkkal vehetik magukhoz a szennyezett levegőjű ázsiai nagyvárosok lakói. Ahhoz azonban, hogy a Mount Blanc kristálytiszta levegőjéből a szmogos Bangkokban valaki szippanthasson párat, a terméknek csaknem 20 ezer kilométert kell utaznia. A Swiss Air Deluxe azt állítja, hogy a palackozott hegyi levegőt kihasználatlanul visszatérő hajókon szállítják, másfelől reklámot csapnak Svájcnak, mint márkanévnek.
Az ökológiai szégyendíj másik idei jelöltje a svájci Migros áruházlánc, egy 1500 kilométeren át utaztatott norvég ásványvíz árusításáért. Versenyben van az Aldi áruházlánc is egy olyan fóliázott sonkáért, amely, mielőtt kikerülne a polcokra, szép kis európai körutat tesz meg. A holland disznók húsát ugyanis hűtőkocsikban először Olaszországba szállítják, ott dolgozzák fel azokat, majd Ausztriába viszik, ott csomagolálják a terméket, ami aztán a svájci üzletek polcaira kerül ki.
Kapcsolódó cikkek:
Zöld buszmegállók Hollandiában méheknek és pillangóknak
230 millióan csatlakoztak a Műanyagmentes Júliushoz
Évről évre hamarabb érjük el a Túlfogyasztás Világnapját
Műanyaggal volt tele a dán tengerpartokon talált madarak gyomra