Rövid túrák sok látnivalóval

Az egyik pillanatban még hétágra süt a nap, majd a szél összeborzolja a felhőket, és hipp-hopp, elered egy tavaszi zápor. Ezúttal olyan rövidke túrákat ajánlunk nektek, ahol az útvonal rövid, ám sok látnivalót tartogat, és esőprogram is akad arra az esetre, ha hirtelen leszakadna az ég.

Természetjáró
Német-Bucsi Attila - MTSZ
2024. május 23.

A Turul szárnyai alatt
Gerecse

A terep kihívásait már az út elején letudhatjuk ezen a körtúrán. Először felkapaszkodunk a Csúcsos-hegy tetején álló Ranzinger-kilátó acélmonstrumához, ami egykor a bánya aknatornyaként funkcionált. A körpanoráma után tanösvény kíséri utunkat a Gerecse Kapuja Látogatóközpontig, ahol piknikhely, kondipark, játszótér, étterem vár, de ha bevállalósak vagyunk, bérelhetünk felszerelést a közeli via ferrata utak bejárásához. Lenézünk a monumentális Turul szárnyai alól az alattunk elterülő városra, majd bekukkantunk a csupa lik-luk Szelim-barlang üregébe, mielőtt lelépcsőzünk Tatabányára.

• Táv: 7,6 km
  • Szintemelkedés és -csökkenés: 312 m
  • Időtartam: kb. 2 és fél óra
  • Kiinduló- és végpont: Tatabánya vasútállomás
  • Látnivalók az útvonalon: János-forrás, Ranzinger-kilátó, tanösvények, Gerecse Kapuja Látogatóközpont, Szelim-barlang, Turul-emlékmű

Királyréti élményséta
Börzsöny

Könnyű terep változatos látnivalókkal az egész családnak, ami bemutatja a terület jellegzetességeit. Van itt interaktív látogatóközpont, bájos tavacska, sziklamászásra is alkalmas, színpompás kőbánya, középkori vármaradvány, kilátó, tanösvény és hajtánypálya is. A még nagyobb élményért érdemes kisvasúttal megközelíteni a helyszínt.

• Táv: 5 km
  • Szintemelkedés és -csökkenés: 159 m
  • Kiinduló- és végpont: Szokolya, Királyrét buszmegálló
  • Látnivalók az útvonalon: Királyréti Kirándulóközpont, Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpont, Királyréti Erdei Vasút, hajtánypálya, Bajdázói-tó, bajdázói kőfejtő, Várhegy-kilátó

Az élő palóc hagyomány falvának vonzásában
Cserhát

A palóc hagyományokat őrző Hollókőt és a környező, hangulatokban gazdag tájat barangolja be ez a körtúra. Bejárjuk a világörökség részét képező falucska utcáit, majd felkeressük a Hollókői-patak mocsaras láperdőit. A gyertyános oldal árnyékos, öreg fái közt felkapaszkodunk az andezitsziklán ülő hollókői várhoz, aminek falai közül körpanorámát kapunk a körülöttünk hullámzó Cserhátra.

• Táv: 4,8 km
  • Szintemelkedés és -csökkenés: 148 m
  • Kiinduló- és végpont: Hollókő, autóbusz-váróterem
  • Látnivalók az útvonalon: Hollókő ófalu, tanösvények, erdei játszótér, Sós-pusztai kilátóhely, Hollókő vára

Kirándulás a szomolyai kősárkányok közé
Bükk

Izgalmas kultúrtörténeti feladványban lehet részünk ezen a rövidke túrán, hiszen a kaptárkövek eredeti rendeltetése máig tisztázatlan. A Bükkalja szelíden hullámzó dombjai között kemény anyagú, meredek oldalú sziklakúpok csúcsosodnak, falaikba apró fülkék mélyülnek, amiket egy kiépített bemutatóhelyen barangolhatunk be. A túra egy rövid oda-vissza kitérővel felkeresi a Nagy-völgy-tetői kiátót is, ahonnan az egyik irányban a Bükk tömegére, a másikban az Alföld lapályára nyílik panoráma. A rövid útvonal remek kiegészítése a szomolyai tájház, ahol belülről is megismerkedhetünk egy valódi barlanglakással.

• Táv: 4,1 km
  • Szintemelkedés és -csökkenés: 144 m
  • Kiinduló- és végpont: Szomolya, községháza buszmegálló
  • Látnivalók az útvonalon: Nagyvölgy-tetői kilátó, Kaptárkövek tanösvény, szomolyai kaptárkövek