„Ne csak a fotóid ragyogjanak!” szlogennel hív idén a természet megtisztítására az Aktív Magyarország.
Idén negyedik alkalommal hirdeti meg a „Tavaszi nagytakarítás – Takarítsuk ki a természetet együtt!” akcióját az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK) és az Aktív Magyarország. A kampány március 21-én, az Erdők Nemzetközi Napján indult, és egészen április 22-ig, a Föld napjáig fog tartani. Az idei kezdeményezéshez már most több mint 60 szervezet csatlakozott: állami erdészetek, nemzeti parki igazgatóságok, számos önkormányzat és civil szervezet, valamint iskolák is együttesen tesznek azért, hogy a természet megszabaduljon a hulladéktól.
A kampány kettős céllal indult. Egyrészt a szervezők szeretnék különböző szemétszedő túrákon megtisztítani a kedvelt kirándulóhelyeket, másrészt az erdőjáráshoz kapcsolódó etikettet kívánják megismertetni a nagyközönséggel.
A cél négy éve változatlan: minél többen ragadjanak kesztyűt és szemeteszsákot, minél több szemetet juttassanak vissza a civilizációba. Ugyanakkor a kampány szemléletformáló, hiszen a prevencióra is nagy hangsúlyt fektet:
Semmilyen hulladéknak nincsen helye az erdőkben, azaz vidd haza magaddal, amit odavittél!
Mozgalommá nőtte ki magát a felhívás
A közreműködő szervezetek a következő egy hónapban számos szemétszedő túrát indítanak, melyekhez várják az önkéntesek csatlakozását. Márciusban 40 ilyen túra lesz országszerte, kis és nagy települések, városok környékén. A szemétszedő túrák bővülő időpontjai és helyszínei a tavaszinagytakaritas.hu oldalon válnak majd folyamatosan elérhetővé. A szervezett túrák mellett a kampány minden kirándulót arra buzdít, hogy a következő egy hónapban a kirándulására egy zacskóval induljon útnak, amelyet teleszed eldobált hulladékkal.
A kampány célja, hogy ne legyen kampány
A szervezők remélik, hogy a Tavaszi nagytakarítás pár év múlva okafogyottá válik, hiszen ha nincs hulladék a természetben, akkor nem is kell azt megtisztítani. Mivel a szemétszedés valójában csak tüneti kezelés, a legfontosabb, hogy megelőzzük a hulladék kikerülését a természetbe. Az április 22-én, a Föld napján záruló kezdeményezést egy ötletes és meghökkentő kommunikációs kampány is kíséri, melynek szlogenje: „Ne csak a fotóid ragyogjanak!”.