Túrák a leghűvösebb erdőkben

Ha nyári kánikula, akkor irány a legmagasabb hegyekbe! Mivel azonban határainkon belül 1000 méter fölé nem emelkedhetünk, a hűvöset a legzártabb erdőkben, és ami fontos, az északi lejtőkön kell keresni. Mutatunk négy túrát a Természetjáró kínálatából, amik a mindig hűvös északi hegyoldalakra, az ország legmagasabb részeire menekítenek a kitartó hőség elől.

Természetjáró.hu
Dömsödi Áron / MTSZ (kiemelt kép)
2024. július 18.

Túra egy letűnt síterepen

A Galya-tető északi, bükkös fedte, meredek oldalán cirkál ez a rövid, mégis kemény körtúra. Az útvonal levezet Mátraalmásra, majd az ország legmagasabb várhelyén keresztül tér vissza a tetőn kiépült üdülőfaluba. Sötét bükkerdő, egésznapos árnyék és két szép kilátás miatt éri meg nekivágni a rövid, lejtviszonyai miatt mégis majdnem egésznapos útvonalnak.

• Hossz: 8,2 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 449 m
  • Időtartam: 2:45
  • Kiinduló- és végpont: Galyatető Turistacentrum

A Bakony-erdő emlékezete: Fenyőfőről a Kőris-hegyre

Bár ezen a túrán még homokot is taposunk, és a hegylábról nem állíthatjuk, hogy hűvös lenne, az útvonalat követve a Kőris-hegy északi lejtőit érjük el, ahol mély, sötét árok és tipikus, katedrálisszerű bükkös biztosítják a túrázáshoz ideális klímát. Az útvonalat végigjárva képet alkothatunk róla, milyen lehetett az egykori Bakony-erdő zegzugos, zárt rengetege - hiszen csak itt, a Kőris-hegy közvetlen környezetében maradt fenn a rég eltűnt, járatlan, tömött erdőség.

• Hossz: 21,6 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 663 m
  • Időtartam: 6:30
  • Kiinduló- és végpont: Fenyőfő

Szurdokok útján a Kis-fennsík köveihez

A Bükk-fennsík természetes kapui az északi oldalon a rövid, de sziklaformációkban gazdag szurdokok. Aljukon sebes folyású patakok zúgnak, sok kis vízesést alkotva, oldalukban jókora sziklabordák magasodnak a fák lombkoronája fölé. Túránkon a Bükk egyik legszebb, mégis alig ismert pontjára, a Csondró-völgybe látogatunk, amelyen keresztül a fennsík két, a Kárpátokra tekintő kilátópontjára kapaszkodunk: az Örvény-kőre és a Látó-kövek szirtjére. Visszafelé még útba ejtünk egy pálos kolostorromot, majd a Vár-völgy mélyén jutunk vissza Mályinkára.

• Hossz: 16,5 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 756 m
  • Időtartam: 5:10
  • Kiinduló- és végpont: Mályinka

A Magas-Börzsöny északi gerincein

A Börzsöny központi kalderaívéről leágazó mellékgerincek vadban gazdag, védett erdőségei nagyszerű túraterepeket hordoznak. Útvonalunk java gerincvándorlás látványos kilátópontokkal. Királyházáról hatolunk be e kevéssé járt erdőtájba, és a legmagasabb csúcsot célozzuk meg a hegység egyik legjobb kilátását nyitó Nagy-Mánán keresztül. Miután kibámészkodtuk magunkat a Csóványosról is, a Rakottyás-bérc keskeny élének kőalakzatai mentén ereszkedünk vissza a Kemence-patak völgyébe.