Nyolc kilométer hosszan épült újjá a vasúti pálya a Mátra déli csúcsainak tövében. A két vonalból álló Mátravasút hosszabbik szárnyán tavasztól utazhatunk ismét, Gyöngyös és a Galyatető tövében fekvő Szalajkaház között.
Az évtizedek óta már csak kirándulókat szállító erdei vasutak kapcsán nem sűrűn hallani nagyobb műszaki újdonságokról, és ez nem feltétlenül baj, hiszen az öreg járművek és pályák egyre inkább történelmi értékké válnak, amiket a legjobb eredeti formában megtartani. Persze ahol lehetőség van rá, a járművek belül sokat korszerűsödnek, sőt olykor újak is épülnek, de Gyöngyös határában ezúttal talán kevésbé érdekes, de annál fontosabb munka adódott. Maga a vasútvonal újult meg, újabb néhány évtizedre biztosítva a kicsit kevésbé ismert, de annál látványosabb Gyöngyös-Lajosháza-Szalajkaház-vasútvonal fennmaradását.
A gyöngyössolymosi pályarész különlegessége a patakparti mellékutcák közt haladó szakasz
A Mátra déli völgyeit feltáró sínek a vasútépítés hőskorának végén, az 1900-as években jelentek meg, kezdetben csak rövid, különálló szakaszokon, ahol a kocsikat lovak vonatták. A leghosszabb vonal a Szén-patak völgyében épült ki, ahol bő száz évvel ezelőtt a pálya Gyöngyössolymos falu határától Lajosházán át már egészen a Mátraszentimre alatti hegyoldal tövéig ért, de itt a vasút útját állták a minden irányban meredek hegyoldalak - a hatalmas szintkülönbség a transzbörzsönyi vasúthoz hasonló csúcsfordítókkal sem tűnt gazdaságosan leküzdhetőnek.
Egy korábbi különvonat Lajosházán, a vasút egyedi első osztályú kocsijával
Ezekben az években érkezett az első gőzmozdony a völgybe, méghozzá igazán egyedi módon: mivel a Gyöngyös vasútállomása és Gyöngyössolymos közti néhány kilométeres szakaszon ekkor még csak szekérút volt, a gőzmozdony számára három pár sínszál fehasználásával ideiglenes pályát építettek: a síneket a mozdony előtt fektették le, majd mögötte nyomban fel is szedték. A később Liza névre keresztelt gőzös különös első útja így nem kevesebb, mint 11 napig tartott.
A fellendülő teherforgalomnak köszönhetően persze rövidesen megépült az összeköttetés Gyöngyössel, majd a következő években a kirándulók közt már akkor is népszerű Mátrafüred felé is épült egy szárnyvonal, ahol a vonatok az áruk mellett természetesen már utasokat is szállítottak. Az építkezés később sem állt meg, az ötvenes évekre a pálya egészen a Pipis-hegy oldalában lévő ipari parkig ért. A Mátravasút ekkor érte el a legnagyobb kiterjedését, összesen 46 kilométernyi pályával.
Gyöngyös végállomás a városi gimnáziummal és a Szent Erzsébet-templommal
A Gyöngyös-Mátrafüred vonal szerencsésen átvészelte a következő fél évszázad változásait, a vasút másik szárnya viszont több ütemben rövidült, egészen a Gyöngyöstől 13 kilométerre fekvő Lajosházáig, ami persze még így is mélyen a hegység belsejében található. A kizárólag faanyag szállítására szolgáló mellékvonalakat az évek során teljesen felszedték. A kétezres évek végére aztán megfordult a vasút szerencséje, a tulajdonos Egererdő Zrt. ekkor helyreállította a Lajosháza-Szalajkaház szakaszt, ismét négy kilométeren belül megközelítve Mátraszentimrét. A későbbi években a szalajkaházi turistaház is újjászületett.
Szalajkaház, végállomás
A vasútra hosszú kihagyás után ismét érkezett gőzmozdony: a hazai fejlesztésű, Romániában gyártott 490.2-es sorozat a hazai kisvasutak legelterjedtebb gőzmozdonya, szerencsére még napjainkban is. Bár a Gyöngyi névre keresztelt mozdony jelenleg épp nem üzemképes, ez a tervek szerint már nem sokáig marad így, hiszen hamarosan teljes kazánfelújítást kap.
A vasút Gyöngyi nevű gőzmozdonya Lajosháza fölött - hamarosan talán újra láthatjuk működés közben
A frissen helyreállított szalajkaházi szakaszhoz változatlanul fél évszázados pálya vezetett fel Gyöngyössolymosról, és a kisebb javítások már egyre több erőforrást követeltek. Szerencsére tavaly, még épp időben vadonatúj állami források nyíltak meg a hazai erdei vasutak számára, amiket az európai uniós támogatásokkal szemben nemcsak fejlesztés jellegű kiadásokra, de felújításra és egyszerű fenntartási jellegű munkákra is fel lehet használni - a kisvasutakon pedig sokszor épp ez utóbbira van a legnagyobb szükség. A végül alaposan megemelt, több milliárdos keretből az elsők között az itteni pályafelújítás készült el.
Gyöngyöst elhagyva az út első fele még mezők és szőlők közt vezet
A felújítás kis túlzással teljes újjáépítést jelentett: a földművek és vízelvezető árkok helyreállítása után vadonatúj, tiszta zúzottkő ágyazat és új sínek kerültek a helyükre, amelyet a hazánk egyetlen keskeny nyomközű ágyazat-aláverőgépe szabályozott tökéletesen egyenesre, a nagyvasúton is használt technológiával. A pálya felépítése az eddigihez hasonló, egyszerű talpfás kivitel maradt, de némileg nagyobb teherbírással, ami hosszú távon is bírja majd a 24 tonnás gőzmozdony jelentette extra igénybevételt. A pályával együtt a megállók, vízátereszek és hidak is megújultak.
Az új pályán a befejező munkák és a hivatalos engedélyek megszerzése után, jövő tavasztól indul újra a menetrend szerinti forgalom. Az eddigi években Szalajkaházhoz főleg hétvégén, illetve a legforgalmasabb hónapokban néhány hétköznapon lehetett vonatozni, egyelőre nem tudni, hogy várható-e változás ezen a téren. Különvonat természetesen addig is bármely napra rendelhető.
Az új pálya átadása Gyöngyössolymoson
A szomszédos Gyöngyös-Mátrafüred vonalon szerencsére nem kell tavaszig várni az utazással. A közelgő hétvégén, december 8-án és 9-én napi három vonat közlekedik majd, az utasokat pedig a végállomáson nem csak forró tea várja, a kisebbek örömére a Mikulás is ellátogat majd saját kisvasúti hajtányán - erről bővebb információk a vasút közösségi oldalán.
Karácsony és újév közt szintén közlekednek Mátrafüredre vonatok, akkor már ugyan különleges betétprogram nélkül - de szerencsére a jól befűtött kocsi előtt suhanó táj és a hangulat minden utazáson adott.
Kapcsolódó cikkeink:
Menetrend szerint pöfög a gyermekvasút gőzöse
Felismered hazánk legszebb vasútvonalait? - Kvíz
Transzbörzsönyi zakatolás panorámákkal
Forgalomban a transzbörzsönyi kisvasút motorvonata