Újjászületett a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút

Egy év szünet után a hétvégétől újra rója a köreit András gőzmozdony és muzeális szerelvénye a Sopron melletti Nagycenk határában.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2019. május 6.

Egy év szünet után a hétvégétől újra rója a köreit András gőzmozdony és muzeális szerelvénye a Sopron melletti Nagycenk határában.

Bár az időjárás épp nem ezt sugallta, a múlt héten kezdetét vette a nyári szezon a Nagycenki Széchényi Múzeumvasúton. A Fertő tó lápvidékének szélén, az idei első gőzfelhős utazás ünnepélyességét nem kisebb dolog adta, mint a vasút eddigi legjelentősebb felújítási munkáinak zárása.

  

 

Az átadása óta eltelt közel ötven év ugyan sok szempontból előnyére vált a múzeumvasútnak, ugyanakkor a műszaki részletek a leggondosabb karbantartás mellett is megkoptak, a látogatók igényei pedig a modern látogatóközpontok és különféle interaktív kiállítások korában átalakulóban vannak.

  

Nagycenk állomás új környezete 
 

A kihívásokra válaszul 2018-ban teljes üzemszünet mellett kezdődött a felújítás, ami sok szempontból inkább újjáépítést jelentett. A vasutat kezelő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. szakembereinek egy év állt rendelkezésére a munkához. A vasúti pályán új alépítmény, ágyazat és talpfák tartják helyén az önmagában is értékes, évtizedes sínpárt, amely maga jól viselte a hétvégék viszonylag könnyű igénybevételét, így minden szempontból érdemes volt megőrizni.

 

András gőzmozdony készen áll az idei első útjára
 

A mintegy hetven éves átlagéletkorú járműpark állapota az utasok számára kevés kívánnivalót hagyott maga után az alapos karbantartási kultúrájáról ismert vasúttársaságnál, a lemezek alatt azonban szintén szükség volt a különféle alkatrészek felújítására, illetve ahol a muzeális jelleg lehetővé tette, akár részegységek teljes újragyártására is, újabb ötven évre tervezve.

 

Az összetéveszthetetlen nagycenki hangulat a felújítás után sem változott 
 

Az állomásokon új peronok, világítás és felújított épületek várják az utasokat, a nagycenki végállomás látnivalókban egyébként is gazdag környezete pedig két játszótérrel is gazdagodott; a játékok középpontjában természetesen itt is a legkisebbek kedvenc járművei, a gőzmozdonyok állnak, méghozzá a legkülönbözőbb hinták és mászókák formájában.

 

Amíg nem jön az igazi vonat, a modelljével bárki „végigutazhat” a mintegy három kilométeres pályán 


A jeles hétvégék főszereplője természetesen az „igazi” András gőzmozdony lesz. A 492-es típus utolsó működőképes képviselője szintén friss formában várja a felújítás utáni nyári szezont, bár az öreg szerkezet kímélése érdekében, az eddigi évekhez hasonlóan idén sem közlekedik majd minden hétvégén. A gőzmozdonyos közlekedési napokról és a menetrendről a vasút saját oldalán lehet tájékozódni.

 

András gőzös a Ikva-patak hídján


A munkák még nem mindenhol értek véget: Fertőboz állomás fűtőháza az év végére készül el, és egyedülálló módon a nagyközönség számára is látogatható lesz. A munkák közel egymilliárdos költségét a kormányzat hazai forrásokból biztosította.

 

A nagycenk állomás melletti kisvasúti járműskanzen

 

A vasút járatai hétvégéken, illetve május 10-én pénteken is közlekednek; május 27-én pedig gyermeknap alkalmából tucatnyi változatos program várja a családokat.

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink:
Új pályán a Gyöngyös-Szalajkaház kisvasút 

Gasztrofitnesz a Fertő-tó körül

Sopron- Tűztoronytól a Bánfalvi kolostorig

Cikkajánló