ÚJRA KISVASÚT JÁR A SZALAJKAHÁZIG

Szeptembertől bővült a mátrai kisvasutak vonalának hossza, mivel újra átadták a régi-új voanlat Lajosháza és Szalajkaház között!

2012. október 16.

Szeptembertől bővült a mátrai kisvasutak vonalának hossza, mivel újra átadták a régi-új voanlat Lajosháza és Szalajkaház között!

A Mátravasút kevésbé látogatott Gyöngyös-Lajosháza kisvasútvonala - amelyen 1968 óta van személyforgalom - sokáig utolsó hírmondója volt az egykori nyírjesi, cseternási, csukási, monostori, az 1910-20-as években kiépült hálózatnak. Ezeket a pályákat - a turisztikai célú személyforgalom számára meghagyott Gyöngyös-Lajosháza „fővonalig” visszabontva - az 1960-70-es években, a rönkszállítás tehergépkocsikra szervezésével párhuzamosan felszedték.

 

 

Ez lett a sorsa a Lajosháza-Szalajkaház szakasznak is. Ennek maradványain létesítette Berki Zoltán (turistatérkép/kalauz szerkesztő, a Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja) 1994-ben, az azóta közkedveltté vált Mátraszentimre - Blokkház - Csukás-patak - Szalajkaház - Lajosháza Zâ–Ą jelzésű turistautat. A festés során biztosra vehető, hogy nem gondolta, a kisvasút helyén kialakított turistaúton 18 évvel később újra kisvasút fog járni, az összeroskadt gerendaviadukt, a Karos-híd helyén masszív vasbetonhíd fog épülni...

 

A vonal helyreállítási története 2007 táján kezdődött, amikor Magda Sándor, Gyöngyös országgyűlési képviselője tisztán nemzeti forrásból „kilobbyzott” a Lajosháza-Szalajkaház szakasz újjáépítésére 500 millió Ft-ot. A pálya átadására 2009 októberében sor is került, viszont az átadást követő karácsonyi, hirtelen hóolvadás árvize jelentősen megrongálta a tavaszi forgalomkezdést váró pályát.

 

A helyreállítás egyre csúszott, a 2010. évi emlékezetes felhőszakadások sem vitték előre az ügyet, ráadásul nem készültek el a Szalajkaházhoz tervezett ökoturisztikai létesítmények, fejlesztések, megszűnt az erdei vasutak jegyárbevétellel nem fedezhető működési finanszírozása, így felmerült még a pálya elbontása is...

 


Végül az erdőgazdaságok felett a tulajdonosi jogokat gyakorló MFB és az Egererdő Zrt. új vezetése bölcs döntést hozott (melyben volt némi szerepe Dudás Béla erdészetvezető úrnak is). Így végül újra helyre lett állítva a nyomvonal, így 2012. szeptemberében ismét átadásra került a Gyöngyös - Lajosháza - Szalajkaház vonal.

 

A vonal 2013-ban érvényes menetrendjét itt tudjátok megtekinteni:

http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=1865

 

Cikkajánló