A nyári szezon hétvégéin forgalomba áll a Nagybörzsöny-Márianosztra közti Bezina-völgyi erdei vasút legújabb járműve. A Vili 2 elnevezésű motorkocsin egyszerre 30-an utazhatnak.
Az erdei vasutakról a legtöbb kirándulónak az öreg dízelmozdonyok és a klasszikus, nyitott kocsik jutnak az eszébe. Ezeket gondolták újra 2013-ban az Ipoly Erdő Zrt. királyréti üzemében, aminek eredményeként megszületettek a Vili névre keresztelt kicsi, elektromos motorkocsik tervei. A saját napelemeiről is feltölthető, akkumulátoros járműtípus első példánya a Kismaros-Királyrét vasút legkisebb forgalmú napjain indult el először, a másodikként elkészült, továbbfejlesztett jármű pedig az elmúlt hónapokban új, nagyirtáspusztai otthonával ismerkedik.
Villi 2 egyik első nyilvános próbaútján, még születésének helyén, a Királyréti Erdei Vasúton
A nyári hétvégéken, péntek, szombat és vasárnap, Nagyirtáspusztáról 12 óra 15 perckor, Márianosztráról pedig 13 óra 10 perckor induló járatok megszokott kisvasúti kocsijai mellett döcög ki a pályára a Vili 2 névre keresztelt jármű - egész pontosan akkor, ha a műszaki és időjárási viszonyok is lehetővé teszik. Utóbbi elsősorban a száraz időjárást jelenti: a szűk kanyarokkal teli, meredek vaspályán a rendkívül könnyű jármű vaskerekei nem mindig képesek megfelelő tapadásra.
A férőhelyek száma korlátozott (maximum 30 fő), így aki vonatozni szeretne az új Vili 2-n, annak előzetesen regisztrálnia kell. Ezt megteheti minden héten pénteken 9 óráig a csoport.kiralyret@gmail.com e-mail-címen, névvel. Az üzemeltető a szombat és vasárnapi vonatokra is csak eddig az időpontig fogad regisztrációt, az indulás előtt 15 perccel át nem vett jegyeket pedig a helyszínen érdeklődőknek értékesíti.
Az újjáépült transzbörzsönyi erdei vasút korábbi cikkünk térképén
A szobi és nagybörzsönyi kisvasutak régóta várt összekötésével 2016-ban jött létre a nem hivatalosan Transzbörzsönyi vasútnak nevezett 21 kilométer hosszú nyomvonal. A hegység nyugati felét átszelő vasút valójában három külön vasútüzemet jelent, márianosztrai és nagyirtáspusztai közbenső végállomásokkal, és egymáshoz csatlakozó, külön járatokkal. A pálya különlegességét a völgyeket csak részben követő, szerpentinekkel teli vonalvezetése adja, különösen az utolsóként újjáépült középső szakaszon, ahol Vili 2 motorkocsi is közlekedik.
Kapcsolódó cikkeink:
Transzbörzsönyi zakatolás panorámákkal
Így hódította meg a Börzsönyt a kisvasút
Transzbörzsönyi turistaexpressz