Vonatozás a Börzsönyben, amely az első tíz másodpercben behúz, és végig ott is tart. A videón a felújított Márianosztra és Nagyirtás közötti nyomvonalon kanyargunk csodaszép erdei környezetben. A tervek szerint idén tavasszal már a nagyközönség is utazhat rajta.
Egyelőre csak e videó jóvoltából zakatolhatunk végig a Bezina-völgyön, amely a Szob-Nagybörzsöny kisvasút újjáépített Márianosztra-Nagyirtás pályaszakaszán fekszik.
A filmben nem csupán szimplán suhanunk a síneket követve a romantikus erdei útvonalon, de egy térképen a nyomvonalat, illetve a feliratoknak köszönhetően a pálya geometriai adatait is láthatjuk: az első érték, a szelvényszám a vasút szobi végállomásától mért távolságot mutatja 1/10 kilométeres értékben (tehát a márianosztrai 67-es szelvénynél 6,7 km áll mögöttünk Szob óta). Az ezrelékben kifejezett emelkedés a pályaszakasz méterben kifejezett szintemelkedése kilométerenként, míg az utolsó értékben a bejárt pályaív sugarát követhetjük nyomon. A 6,5 kilométer alatt 202 méternyi szintkülönbséget mászik meg a mozdony az őszi próbajáraton.
A Szob-Nagybörzsöny vasútvonalat az Esztergomi Érsekség 1925-re építette ki a Kisirtás környékén termelt faanyag leszállítására. A forgalom a Nagyirtás és Márianosztra közötti szakaszon ötven évnyi üzem után 1975-ben szűnt meg. A következő évtizedekben a pályát felbontották, helyét lassan benőtte az erdő. 2015-ben a régi nyomvonalon beindult az újjáépítés, ősszel megkezdődtek a próbafutások, a tervek szerint pedig 2016 tavaszán át is adják a turistáknak.
Kapcsolódó cikkeink:
Ilyen hosszan még nem roboghattál a Börzsönyben
Szabadulj ki kisvasúttal a Börzsönybe