A műemléki védettségű Győr-Veszprém-vasútvonal leglátványosabb hegyi szakaszai a népszerű Cuha-völgy környékén várnak, azonban nem ez az egyetlen különleges táj a sínpárok mentén. Bejártuk a Bakonyvasút kevésbé ismert, déli vidékét, és igazán egyedi kincseket fedeztünk fel.
A Veszprém városából induló reggeli vonat külsőre egyike a hazai vasúton szolgáló több száz szerelvénynek: sokrészes Bzmot motorvonat vagy valamivel kevesebb, de termetesebb kocsiból álló, mozdony vontatta szerelvény gördül ki a 17 vágányos állomásról. Belül azonban egészen más a kép, egy igazi erdei vasút reggeli pillanati várnak, tucatnyi kirándulóval, készülődéssel a nap gyalogszerrel lejárandó kilométereire. Az utasok nagy részét indulás után lekötik a hétvége első, közös pillanatai, és a legtöbbjük még nem azt figyeli, hogy a szerelvény egyetlen kanyarral elhagyja a várost, majd végtelennek tűnő, kopár mezőn zakatol - a híres Cuha-völgy innen még háromnegyed órára van.
Utazás Veszprém fölött, a Rátóti nagymezőn hazánk legmeredekebb nagyvasúti emelkedőjén
Az emelkedő meredeksége az utasok többségének csak akkor tűnik föl, amikor a szerelvény áthalad az első két völgyhídon, amelyekről Veszprém városa immár nemcsak távolról, de fentről látszik. Néhány kanyar után következik Eplény község, majd az első alagút a vasút legmagasabb pontján, a Lókúti-vízválasztó alatt. Innen már a Duna és Győr felé lejt a pálya, és az utasok tekintete is egyre inkább az ablakokon kívülre helyeződik: a Bakony mélyére jellemző, gondosan ápolt tájban haladunk, ahol az egymást követő dombok nem túl meredekek, de a magasságuk négyszáz méter fölötti.
Bár szívesen megtennénk, ennél sokkal tovább ezúttal már nem is "utazunk" magazinunk novemberi lapszámának Kötött Pálya rovatában, helyette inkább alaposabban körbejárjuk a környéket, természetesen nem csak síneken, de a gyalogosan elérhető helyszíneken át.
NOVEMBERI SZÁMUNKAT ITT TUDOD ONLINE MEGRENDELNI, ELŐFIZETNI PEDIG IDE KATTINTVA TUDSZ RÁNK.